Khronos ogłasza API graficzne Vulkan 1.4

cyberfeed.pl 1 dzień temu


Dzisiaj Khronos Group, otwarte konsorcjum wiodących w branży firm zajmujących się tworzeniem zaawansowanych standardów interoperacyjności, ogłosiło wydanie Vulkan 1.4, najnowszej wersji swojego wieloplatformowego interfejsu API grafiki 3D i obliczeń. Vulkan 1.4 integruje i zapewnia obsługę wielu sprawdzonych funkcji w swojej podstawowej specyfikacji, rozszerzając funkcjonalność, która jest stale dostępna dla programistów, znacznie upraszczając tworzenie i wdrażanie aplikacji na wielu platformach.

„Vulkan 1.4 to aktualizacja opracowana przez programistów, która zwiększa wartość Vulkan jako stabilnej i niezawodnej platformy do tworzenia aplikacji intensywnie korzystających z grafiki na dowolnej platformie” – powiedział Tom Olson, odchodzący przewodniczący grupy roboczej Vulkan. „Kiedy ustąpiłem, jestem dumny, iż prace, które położyliśmy w ramach naszych planów działania, przynoszą owoce. Nasze plany kamieni milowych w ramach planów działania zapewniły programistom nowy poziom elastyczności i wydajności, wyznaczając firmie Vulkan drogę do ciągłych innowacji i szerszego przyjęcia w nadchodzących latach.”

Specyfikacja Vulkan 1.4 konsoliduje wiele wcześniej opcjonalnych rozszerzeń, funkcji i zwiększonych minimalnych limitów sprzętowych, z których wiele zostało zdefiniowanych w kamieniach milowych Vulkan Roadmap na lata 2022 i 2024 oraz powiązanych profilach, w tym:

  • Przesyłanie strumieniowe: Vulkan 1.4 nakłada nowe wymagania wdrożeniowe, aby zapewnić przenośnym, wieloplatformowym aplikacjom możliwość przesyłania strumieniowego dużych ilości danych do urządzenia przy jednoczesnym renderowaniu z pełną wydajnością.
  • Wcześniej opcjonalne rozszerzenia i funkcje krytyczne dla powstających aplikacji o wysokiej wydajności są teraz obowiązkowe w Vulkan 1.4, zapewniając ich niezawodną dostępność na wielu platformach. Należą do nich deskryptory push, dynamiczne renderowanie lokalnych odczytów i skalarne układy bloków.
  • Rozszerzenia konserwacyjne do VK_KHR_maintenance6 włącznie są teraz częścią podstawowej specyfikacji Vulkan 1.4.
  • Gwarantowana jest teraz obsługa renderowania 8K z maksymalnie ośmioma oddzielnymi celami renderowania, a także kilka innych wzrostów limitów.

„Vulkan 1.4 to przełomowa wersja, która bezpośrednio wprowadza do podstawowego standardu długo oczekiwane funkcje i sprawdzone rozszerzenia. Narzucając te funkcje, zwiększamy elastyczność i wydajność Vulkan na szerszej gamie urządzeń, ułatwiając programistom tworzenie nowatorskich rozwiązań aplikacji brzegowych, mając pewność, iż będą działać niezawodnie na dowolnej platformie” – powiedział Ralph Potter, nowo wybrany przewodniczący grupy roboczej Vulkan.

Pakiet testów zgodności Vulkan (CTS) to obszerny zestaw blisko trzech milionów testów w otwartym kodzie źródłowym, które muszą przejść wszyscy wdrażający Vulkan, co zwiększa spójność między platformami. AMD, Arm, Imagination, Intel, NVIDIA, Qualcomm i Samsung mają sterowniki programistyczne, które przeszły zgodność z Vulkan 1.4. Ponadto sterowniki Mesa typu open source dla systemu Linux przeszły zgodność z Vulkan 1.4 na sprzęcie AMD, Apple, Intel, NVIDIA i Qualcomm. Sterowniki produkcyjne, które przeszły formalny proces testowania zgodności firmy Khronos, są wymienione w rejestrze produktów zgodnych z Vulkan.

Ekosystem narzędzi Vulkan stale się rozwija, zapewniając programistom potężne, kierowane przez społeczność narzędzia, które poprawiają przenośność i wydajność shaderów. Vulkan SDK firmy LunarG obsługuje wiele języków shaderów, w tym HLSL, GLSL i Slang — w tej chwili projekt open source hostowany przez Khronos — umożliwiając programistom korzystanie z języka cieniowania, który najlepiej odpowiada ich wymaganiom technicznym i komercyjnym. Pakiet Vulkan SDK zostanie zaktualizowany w celu uwzględnienia obsługi wersji 1.4 w styczniu 2025 r.



Source link

Idź do oryginalnego materiału