Kino bar i restauracja “Kot na Garncarskiej” | Barco | JBL Professional | AMX | Optoma |

avintegracje.pl 2 miesięcy temu

Na łamach naszego magazynu prezentowaliśmy już topowe sale kinowe w rezydencjach, często nagradzane licznymi wyróżnieniami, obiekty kultury z możliwością projekcji w najwyższej jakości, a także typowe obiekty kinowe uzbrojone w najnowocześniejsze wielokanałowe systemy nagłośnieniowe oraz zaawansowaną projekcję.
Jednak jak do tej pory nie mieliśmy okazji przyglądać się tak wyjątkowemu miejscu jak gdański Kot na Garncarskiej. Tu, w zabytkowej kamienicy, na kilku kondygnacjach znalazła się przestrzeń klubowa, restauracja, bar oraz dwie znakomicie wyposażone sale kinowe. Ich zaprojektowaniem oraz wyposażeniem zajęła się firma Awaco Project sp. z o.o, która dostarczyła tutaj sprawdzony system projekcyjny od Barco, stworzyła wielokanałowy kinowy system dźwięku przestrzennego, jakiego nie powstydziłyby się największe i najbardziej znane multipleksy, a w dodatku uzbroiła również całą przestrzeń w rozwiązania, które dały poszczególnym salom również rozbudowane możliwości konferencyjne oraz w system zapewniający łatwe i scentralizowane sterowanie wszystkimi urządzeniami.
Namówiliśmy Was do odwiedzenia tego miejsca wraz z nami?

W przeszłości, w odbudowanej w 1947 roku kamienicy położonej przy ul. Garncarskiej 18/20 w Gdańsku, w latach 1957-2007 działał słynny klub muzyczno-rozrywkowy Rudy Kot. To tutaj m.in. pod koniec lat pięćdziesiątych zagrał pierwszy, polski zespół rock‘n’rollowy, a także koncertowali tacy artyści jak: Czerwone Gitary, Grażyna Łobaczewska, Irena Jarocka, a choćby Zbyszek Cybulski i słynny polski baryton Dominik Sierzputowski. Na przełomie lat dziewięćdziesiątych i roku dwutysięcznego kilkukrotnie zmieniany był profil działalności tego adresu, w 2007 roku przestał on działać, aż w końcu w 2016 roku został przejęty przez władze miasta.
W 2018 roku z inicjatywy Międzynarodowych Targów Gdańskich, Rada Miasta Gdańsk podjęła decyzja, iż kultowy klub Rudy Kot zostanie przeznaczony na działalność kulturalną i gastronomiczną. Konkurs na operatora wygrała firma Sopocka Odessa Ewy i Arkadiusza Hronowskich, a więc duetu odpowiedzialnego również za klub B90 i sopocki Spatif.
I tak po dwóch latach bardzo złożonego, kompleksowego i skomplikowanego remontu, 29 czerwca przy ul. Garncarskiej swoje wrota otworzył nowy Kot.
Koncepcja rodziła się przez wiele lat, jednak od początku było wiadomo, iż powrót do starej formuły tego miejsca nie ma sensu. Jedynym elementem łączącym nową przestrzeń z legendarnym Rudym Kotem jest sala kinowa, jednak uzbrojona w nowoczesne środki techniczne i rozwiązania z zakresu akustyki. Jednak, aby nawiązać do historycznej przestrzeni znalazły się tutaj artystyczne murale z kadrami z filmu „Do widzenia, do jutra” upamiętniające postaci Teresy Tuszyńskiej czy Zbyszka Cybulskiego, a w przyszłości również będą dodawane kolejne pamiątki z dawnego klubu.
Wieloletnie doświadczenia operatora umożliwiły stworzenie eklektycznej pod względem oferty, a równocześnie spójnej przestrzeni, która z jednej strony jest bardzo różnorodna, ale także w harmonijny sposób łączy wszystkie funkcje.
Nie lada wyzwaniem były również same prace remontowo-budowlane. Trwały one bardzo długo, przede wszystkim z uwagi na fakt, iż jest to obiekt zabytkowy, który nie spełniał dzisiejszych standardów umożliwiających prowadzenie działalności gastronomiczno-kulturalnej.

Szafa rack, a w niej m.in. procesor Dolby, procesor audio BSS Soundweb London BLU-100 i wzmacniacze JBL.

Gdy już cała koncepcja była gotowa przystąpiono do jej dostosowywania do realnych możliwości miejsca oraz szeregu przepisów i obostrzeń. Mnóstwo zakamarków znajdujących się w zabytkowej kamienicy nie ułatwiało prowadzenia wszystkich pracy, w szczególności gdy mówimy o instalacji windy, wentylacji czy modernizacji wszystkich mediów. Dodatkowo obiekt nie był w najlepszej kondycji technicznej i na pracujące w nim ekipy czekało mnóstwo niespodzianek, których przystępując do robót nikt nie mógł się spodziewać. W ramach przeprowadzonych prac w pełni wymieniony został dach, stropy, a także wszystkie instalacje, każdej z kondygnacji zostały nadane nowe funkcje i każde piętro zyskało wyjątkowy, spójny wystrój.
KOT dzisiaj to 1150 metrów kwadratowych i aż cztery kondygnacje. Na najniższym poziomie, w piwnicy zlokalizowana została strefa OFF, która pełni funkcję dodatkowej, bardzo kameralnej sali kinowej z wygodnymi kanapami dla osiemnastu osób. Na poziomie wejścia zlokalizowana została restauracja, a niedługo rozpocznie również tutaj swoją działalność pizzeria.

Zarządzanie całym systemem AV wdrożonym w obiekcie ułatwia łatwy w obsłudze i czytelny interfejs.

Na antresoli mieści się kawiarnia Miau Miau, natomiast na dwóch kolejnych piętrach znalazło się studyjne kino Spektrum ze 102 wygodnymi fotelami, systemem wielokanałowym audio, projektorem 2K oraz systemem konferencyjnym. Na najwyższej kondygnacji został zlokalizowany klub muzyczny z barem, niskimi stolikami, fotelami i niewielką sceną. To miejsce dla wszystkich, kto interesuje się filmem, muzyką oraz spędzaniem wspólnym spędzaniem czasu w restauracji, kawiarni czy barze z wyśmienitymi koktajlami.
Znajdujące się tutaj kino Spektrum ma stały repertuar kinowy. W dwóch salach, każdego dnia, przez siedem dni w tygodniu jest prezentowanych siedem, osiem różnych filmów. Tutaj będą również odbywały się spotkania autorskie z twórcami filmowymi, festiwale filmowe, premiery, koncerty, tematyczne imprezy filmowe, nocne maratony filmowe, a choćby sylwestrowe imprezy filmowe.

W sali klubowej projektant zaproponowali zastosowanie projektora multimedialnego Optoma. Laserowe źródło światła i cicha praca oraz kompaktowy rozmiar to czynniki, które były tutaj najważniejsze i które również zostały zaaprobowane przez inwestora.

Kino w zabytkowej kamienicy
Przygoda Awaco Project sp. z o.o z gdańskim Kotem rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Wtedy inwestor i odpowiedzialni za stworzenie projektu wnętrz Architekci z Pracowni FORT TARGOWSKI sp. z o.o. zaprosili firmę do rozmów dotyczących zaprojektowania kina.
Cały projekt rozpoczął się od pierwszej wizji lokalnej, która miała miejsce jeszcze w poprzedniej odsłonie tego miejsca, a więc w Rudym Kocie. Po wnikliwych rozmowach i szczegółowym ustaleniu wszystkich oczekiwań inwestora oraz planowanych funkcjonalności przystąpiono do projektowania. W jego wyniku stworzone zostały dwie sale: kinowa i kinowo-klubowa zlokalizowana w piwnicy nowego Kota.
Po ukończeniu prac projektowych, inwestor ogłosił konkurs na realizację i znów jego zwycięzcą zostało Awaco Project sp. z o.o. Firma rozpoczęła działania na miejscu już na wczesnym etapie realizacji, ponieważ zajmowała się ona nie tylko dostawą, montażem i konfiguracją urządzeń, ale do ich zadań należało również położenie okablowania niezbędnego do pracy wszystkich systemów audiowizualnych.
Projekt ewoluował jeszcze na etapie jego realizacji. W ramach rozmów o samym kształcie przestrzeni i designie podjęta została decyzja o zmianie projektu ekranu i dodaniu kolejnej kurtyny mocno wysuniętej przed niego. I tak została tutaj zainstalowana dodatkowa, tym razem czerwona kurtyna oraz niewielka scena. Dodało to znajdującej się tutaj sali kinowej nie tylko atrakcyjny, teatralny wizerunek, ale również funkcjonalnie lepiej wpisało się w prezentowane tutaj filmy oraz wydarzenia organizowane przez operatora.

Na dwóch kolejnych piętrach mieści się studyjne kino Spektrum ze 102 wygodnymi fotelami.

Łącznie cała realizacja tego projektu trwała dwa lata i należy tutaj zwrócić uwagę, iż sale kinowe były projektowane w istniejącym już budynku, a w dodatku w kamienicy, która nie jest typowym obiektem dla tego rodzaju przedsięwzięć.
Tak o samym procesie tworzenia sal mówią specjaliści z Awaco Project sp. z o.o.: „Dużo łatwiej projektować w budynkach, które dopiero mają powstać i możemy na etapie projektu negocjować z architektami wiele kwestii np. takie jak zmiana geometrii sali, przesunięcie ściany itp., co nie jest możliwe w budynku już istniejącym, który ma konkretną konstrukcję ścian nośnych czy stropów.
W przypadku Kota zarówno my, jak i architekci zrobiliśmy wszystko żeby osiągnąć, jak najlepsze efekty, a projektowane sale spełniały wysokie standardy, jakie stawia się nowoczesnym kinom. Nie obyło się bez wielu rozmów i rozwiązywania zagadnień, szukania najlepszych rozwiązań. Architekci bardzo rzetelnie podeszli do wszystkich naszych sugestii i kooperacja była naprawdę świetna.
Na etapie realizacji jak zwykle najtrudniejsza jest walka z czasem. W budynku było robione wszystko od zera, więc ekipy budowlane działały na pełnych obrotach, a my wplataliśmy się w możliwe okienka (gdzie inne ekipy nie będą nic robić w tym czasie i miejscu) z naszymi pracami, tak żeby nasz zakres również szedł zgodnie z harmonogramem. Mimo lekkich trudności logistycznych i planowania (dynamicznie musieliśmy reagować na bieżące informacje i zmiany) przyjazdów wszystko udało się wykonać zgodnie z planem” – dodają.
Jak mówi operator miejsca, Arkadiusz Hronowski: „O powierzeniu realizacji całego systemu audiowizualnego i kinowego firmie Awaco Project sp. z o.o zdecydował przede wszystkim jej profesjonalizm i doświadczenie. W tej branży kilka jest firm świadczących usługi na wysokim poziomie, a Awaco to firma, która w niejednym kinie chleb piekła. Poza tym współpracuje z najlepszymi dostawcami wyposażenia technicznego i potrafi dobrze doradzić, zwłaszcza iż jeszcze nie jesteśmy mocno doświadczeni jako operatorzy sal kinowych”.

Sala kinowa została wyposażona w projektor Barco SP2K.

Nie tylko srebrny ekran
Obserwując dzisiaj rynek kin, w szczególności tych studyjnych oraz w ogóle sal wyposażonych w projektor i przygotowanych to prezentacji obrazu w dużym formacie, można zauważyć trend, zgodnie z którym kino jest dzisiaj już nie tylko miejscem, w którym odtwarzane są filmy.
Osoby, które przekraczają próg kina, oczekują czegoś więcej np. prelekcji tematycznej poprzedzającej wyświetlany film czy rozmów z reżyserami bądź aktorami po jego zakończeniu i do tego właśnie przygotowywane są nowoczesne sale.
Dlatego systemy kinowe są rozbudowywane o systemy konferencyjne, oświetlania scenicznego, a także kamery PTZ, miksery wizyjne i rozwiązania umożliwiające streaming czy rejestrację materiału na najwyższym poziomie jakościowym i realizacyjnym.
Dzięki temu sal kinowe nie tylko mogą zainteresować większą liczbę widzów, ale także zarabiać komercyjnie, wynajmując te przestrzenie na różnorodne wydarzenia. Dzięki temu kina nie muszą już być tylko uzależnione od najbardziej popularnych, hitowych tytułów, które bez trudu wypełniają sale kinowe czy konieczności organizowania pokazów tematycznych i specjalnych wydarzeń filmowych.
Również w godzinach porannych, jeszcze zanim ruszą projekcje, dobrze wyposażone sale mogą zarabiać same na siebie.

Zaekranowe zestawy kinowe

Sprawdzony projektor, bez kota w worku!
Sala kinowa została wyposażona w projektor Barco SP2K. Awaco Project sp. z o.o zdecydował się na instalację tego modelu z kilku powodów. Przede wszystkim w tej przestrzeni nie ma tradycyjnej kabiny projekcyjnej, a sam projektor znajduje się w specjalnym boksie, bezpośrednio nad głowami widzów. Z tego względu najważniejsze były kompaktowe gabaryty urządzenia, cicha praca oraz możliwość instalacji w taki sposób, aby można było zaoszczędzić jak najwięcej miejsca. Dodatkowo priorytetowymi parametrami była również wysoka jasność, niskie zużycie energii oraz minimalna emisja ciepła. Rozwiązania marki Barco z czwartej serii, a w szczególności model SP2K idealnie wpisały się w te wymagania.

Panele BSS pozwalają na łatwy i szybki wybór źródła odtwarzanych treści czy regulację głośności.

Na co zwracają również uwagę przedstawiciele firmy Awaco Project sp. z o.o: „Z Barco współpracujemy od lat i mamy ogromne doświadczenie zarówno w projektowaniu tych rozwiązań (dobór technologii wyświetlania dla wymagań postawionych przez klienta) oraz instalacji i serwisowaniu – co najczęściej jest doceniane przez klienta wraz z mijającymi latami eksploatacji, kiedy to pojawiają się pierwsze usterki i adekwatnie przeprowadzona diagnostyka jest często kluczem do sukcesu, polegającego na szybkim usunięciu usterki bez zbędnego przestoju i tzw. czarnego ekranu”.
Zastosowane tutaj rozwiązania udowadniają, iż najwyższej jakości projekcja nie jest już tylko zarezerwowana dla największych multipleksów, a wysokiej jakości system kinowy można wpasować choćby w przestrzeń bez kabiny projekcyjnej.
Oczywiście wybudowanie sali kinowej w starej, odnawianej i modernizowanej kamienicy było nie lada wyzwaniem również dla architekta. Wymogi akustyczne podyktowane ochroną przed hałasem dla sąsiedztwa spowodowały konieczność zaprojektowania sali kinowej, podobnej jak budowane są studia nagrań, czy sale koncertowe, a więc w filozofii box-in-box. Skonsumowało to dodatkową przestrzeń wewnątrz sali. Cała realizacja wyszła jednak znakomicie dzięki synergii doświadczenia architekta z doświadczeniem technologa projektującego rozwiązania kinotechniczne w oparciu o produkty najlepszych producentów takich jak Barco. W sali klubowej projektant zaproponowali zastosowanie projektora multimedialnego Optoma. Laserowe źródło światła i cicha praca oraz kompaktowy rozmiar to czynniki które były tutaj najważniejsze i które również zostały zaaprobowane przez inwestora.

Głośniki surroundowe oczywiście od JBL Professional

System Dolby z plusem
Sala kinowa została uzbrojona w pełnoprawny system dźwięku dookólnego Dolby Surround 7.1 z możliwością niezależnego systemu nagłośnienia konferencyjnego pracującego w konfiguracji stereo. Zarządzanie dźwiękiem kinowym odbywa się z poziomu dekodera Dolby CP950, natomiast system konferencyjny jest zarządzany przy pomocy procesora BSS BLU-100. Sala kinowa została uzbrojona we wszystko, co najlepsze w sektorze nagłośnienia kinowego dzisiaj tzn. w bezkompromisowej jakości urządzenia głośnikowe JBL Professional oraz sprzęt i technologie od Dolby Laboratories.
W ramach jednej sali zostały tutaj zainstalowane tak na prawdę dwa zestawy urządzeń nagłośnieniowych. Pierwszy z nich bezpośrednio wynika z konieczności zlokalizowania zestawów kinowych „zaekranowych” LCR oraz LFE za powierzchnią ekranu, na którym wyświetlany jest obraz, materiał filmowy. Dolby Laboratories jasno określa, iż widz musi w swojej percepcji lokalizować źródło dźwięku z obrazem, który pojawia się przed jego oczami, tak, aby emisja filmu przebiegała w sposób naturalny i pozwoliła widzowi „wciągnąć się” w jego treść. W innym przypadku wrażenia mogą być nienaturalne, a wrażenia po obejrzeniu filmu niezgodne z zamysłem autora treści.
Z drugiej jednak strony w przypadku innych funkcji niż kino, np. w trakcie konferencji czy spotkań biznesowych, odtwarzanie dźwięku zza ekranu z pewnością nie skończyłoby się sukcesem. Dlatego integrator zastosował niezależne urządzenia głośnikowe JBL CBT-70J, wspomagane przez uzupełniające je w zakresie niskich częstotliwości zestawy JBL CBT-70JE oraz instalacyjne subwoofery JBL ASB6112. Nagłośnienie spełni rolę systemu frontowego podczas wydarzeń scenicznych jak prelekcje i koncerty.
Do dyspozycji użytkownika zostały oddane dwa w pełni przygotowane, skonfigurowane i wystrojone systemy nagłośnienia – każdy wymagał innego podejścia zarówno na etapie projektu, instalacji, jak i, rzecz jasna, podczas samego strojenia. Użytkownik jest wyposażony w narzędzia do organizacji wszelakich wydarzeń artystycznych, od projekcji kinowej, przez konferencje i prelekcje do koncertów włącznie.
W sali klubowej zdecydowane się na nieskomplikowane i ekonomiczne podejście do tematu nagłośnienia. Ze strefy ekranu dźwięk emitowany jest przy pomocy zestawu 2.1 zbudowanego w oparciu o zestawy JBL Control 28-1L i JBL Control SB2210). Natomiast w przestrzeni widowni zainstalowano niewielkie zestawy dookólne JBL Control 25-1L, które mają akcentować efekty filmowej ścieżki dźwiękowej z materiału filmowego odtwarzanego z nośników Blu-ray. Rolę dekodera formatów Dolby pełni tutaj właśnie odtwarzacz Blu-ray, a sygnał foniczny jest przekazywany do BSS BLU-100 znajdującego się w pomieszczeniu technicznym przy sali kinowej. Ten sam procesor od BSS, który zawiaduje nagłośnieniem konferencyjnym w sali kinowej, jednocześnie obsługuje system foniczny w sali klubowej. Transmisja pomiędzy salami odbywa się w postaci cyfrowej, za pośrednictwem magistrali BLU-Link.

Integrator zastosował niezależne urządzenia głośnikowe JBL CBT-70J, wspomagane przez uzupełniające je w zakresie niskich częstotliwości zestawy JBL CBT-70JE oraz instalacyjne subwoofery JBL ASB6112. Nagłośnienie spełni rolę systemu frontowego podczas wydarzeń scenicznych jak prelekcje i koncerty.

Cały system zarządzany z jednego miejsca
Wszystkie urządzenia zainstalowane w dużej sali kinowej są zarządzane przy pomocy procesora AMX NX-1200. Całe zadanie ułatwia bezprzewodowy tablet, na którym graficznie przedstawiono wszelkie funkcjonalności potrzebne w codziennym funkcjonowaniu sali. System jest skonfigurowany w taki sposób, by użytkownik mógł przeprowadzić projekcję w standardzie kinowym (z playera materiału DCP tj. BARCO ICMP-X), a jednocześnie w łatwy sposób przełączyć źródło na odtwarzacz Blu-ray czy wejścia HDMI na scenie, tak aby podać sygnał z komputera prelegenta i wyświetlić np. prezentację multimedialną. Jednocześnie w sali zainstalowano na stałe bezprzewodowe systemy mikrofonowe, które są kontrolowane z poziomu procesora DSP, również zarządzanego z poziomu systemu zintegrowanego sterowania
Awaco Project sp. z o.o dostarczyła również reflektory sceniczne umożliwiające oświetlenie np. prelegenta w trakcie spotkań, prezentacji czy wydarzeń biznesowych. Reflektory zostały zlokalizowane na ścianach bocznych sali, a natężenie światła jest sterowane również z poziomu systemu AMX. Podobnie w przypadku kurtyn: dekoracyjnej dedykowanej do wydarzeń o charakterze scenicznym oraz formatowej ekranu, umożliwiającej kadrowanie powierzchni ekranu do wyświetlanego aktualnie obrazu. Ustawienie kurtyn również można zmieniać z poziomu tabletu.

Kot z barem i restauracją
Jak już wspomniano, dzisiaj w historycznej kamienicy w sercu gdańskiego starego miasta przy ul. Garncarskiej, działają nie tylko sale kinowe czy przestrzeń spotkań, konferencji i wydarzeń kulturalnych, ale także bar i restauracja.
Do ich nagłośnienia firma Awaco Project sp. z o.o postanowiła użyć szerokiego wachlarza rozwiązań z oferty grupy Harman Professional. Całym systemem zainstalowanym w tych dwóch przestrzeniach zarządza procesor sygnałowy DSP BSS Soundweb BLU-50.
System odpowiedzialny za odtwarzanie muzyki tła bazuje na siedmiu ściennych zestawach głośnikowych JBL Control 25-1 pracujących na linii 100V. Za ich zasilanie odpowiedzialny jest dwukanałowy wzmacniacz mocy Crown CDi 2000.
Natomiast dla potrzeb odbywających się tutaj koncertów i wydarzeń kulturalnych, został również dostarczony aktywny system JBL PRX. W jego skład wchodzą takie modele jak: sześć zestawów głośnikowych z Wi-Fi PRX812W, sześć aktywnych, niskotonowych zestawów głośnikowych PRX815XLF oraz dwa aktywne zestawy głośnikowe PRX915 sterowane przez Bluetooth.
Dodatkowo na wyposażeniu tej przestrzeni znajduje się również cyfrowy mikser Soundcraft Ui24R dający ogromne możliwości i zapewniający łatwe sterowanie z iPada.

W sali klubowej zdecydowano się na nieskomplikowane i ekonomiczne podejście do tematu nagłośnienia. Ze strefy ekranu dźwięk emitowany jest przy pomocy zestawu 2.1 zbudowanego w oparciu o zestawy JBL Control 28-1L i JBL Control SB2210). Natomiast w przestrzeni widowni zainstalowano niewielkie zestawy dookólne JBL Control 25-1L, które mają akcentować efekty filmowej ścieżki dźwiękowej z materiału filmowego odtwarzanego z nośników Blu-ray.

Podsumowanie
Kot na Garncarskiej to miejsce, które już od pierwszej chwili w nim spędzonej urzeka pięknym wystrojem wnętrz i designerską architekturą.
W sali kinowo-klubowej panuje surowy klimat, „niewyprawione” ściany zostały tutaj połączone z namalowanym przez artystów graffiti i uzupełnione kolorowymi kanapami, z których kinomani mogą wygodnie oglądać najciekawsze tytuły filmowe.
Natomiast w głównej sali kinowej połączono manualnie zdobioną, malowaną sztukaterię z czerwoną kurtyną, przywołującą od razu na myśl czasy złotej ery Hollywood.
Co jednak najważniejsze, wszystkie te przestrzenie zostały uzbrojone w nowoczesne rozwiązania technologiczne i zaawansowaną kinotechnikę, zarówno o ile chodzi o dźwięk, jak i projekcję.
Gdański Kot to miejsce dla wszystkich, kto pasjonuje się muzyką, filmem i kulturą w ogóle. Tutaj każdy o szerokich horyzontach znajdzie coś dla siebie. Do odwiedzenia Kota na Garncarskiej zachęca nie tylko imponujący repertuar kina, ale także przebogata oferta wydarzeń, koncertów i spotkań.
Warto mieć kota na punkcie tego miejsca!

Tekst: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”

zdjęcia:
Marika Morawiec
Paulina Walkiewicz, Awaco
Kot na Garncarskiej

Idź do oryginalnego materiału