Nowe badania przeprowadzone przez firmę Jabra, globalnego lidera w dziedzinie rozwiązań audio i wideo dla przedsiębiorstw, wskazują na znaczący paradoks w zakresie wdrażania sztucznej inteligencji (AI) w biznesie. Mimo iż aż 85% decydentów deklaruje duże zainteresowanie technologiami opartymi na AI, a 84% darzy je wysokim zaufaniem, faktyczne wykorzystanie tych narzędzi przez pracowników pozostaje na niskim poziomie.
Ankieta objęła 1800 decydentów z sześciu państw oraz 4200 pracowników umysłowych z 14 państw, w tym z Polski. Wyniki wskazują, iż choć 63% decydentów i 54% pracowników umysłowych uważa, iż sztuczna inteligencja może usprawnić ich pracę (w Polsce 59% pracowników podziela tę opinię), jedynie 26% faktycznie korzysta z AI w miejscu pracy (w Polsce 20%). Podobnie niski odsetek wykorzystuje te technologie w życiu prywatnym.
Brak jasnej strategii i zrozumienia potencjału AI wydaje się być główną przeszkodą w jej szerokim wdrożeniu. Aż 82% liderów przyznaje, iż nie jest pewnych, w jaki sposób sztuczna inteligencja może poprawić efektywność ich organizacji. To powoduje, iż wielu menedżerów przyjmuje postawę wyczekującą, angażując się w dyskusje, ale nie podejmując konkretnych działań.
Eksperci podkreślają potrzebę opracowania klarownych planów wdrożenia AI, które uwzględnią edukację i szkolenia dla pracowników. Bez tego istnieje ryzyko fragmentarycznego i nieskoordynowanego wykorzystania sztucznej inteligencji, co może prowadzić do niewykorzystania jej pełnego potencjału.
Brak szkoleń hamuje efektywne wykorzystanie AI
Choć ponad połowa decydentów i pracowników czuje się pewnie w pracy z AI (w Polsce 47% pracowników deklaruje taką pewność), brak odpowiednich programów szkoleniowych może być barierą w jej efektywnym zastosowaniu. Eksperci wskazują, iż wraz z rosnącą popularnością narzędzi takich jak ChatGPT czy Microsoft CoPilot, konieczne jest proaktywne podejście do edukacji w tym zakresie.
Paul Sephton, dyrektor ds. komunikacji marki w Jabra, komentuje:
Widzimy wiele firm chcących dołączyć do grona użytkowników sztucznej inteligencji, ale niektóre z nich wciąż poruszają się po omacku, biorąc pod uwagę jej efektywne wdrożenie i znaczące zastosowanie. Ponieważ narzędzia gwałtownie ewoluują w kierunku wprowadzania danych dzięki głosu, a nie tylko tekstu, ważne jest, aby organizacje zdawały sobie sprawę z tego, jak ta ewolucja zmieni nasze interakcje ze sztuczną inteligencją i zwiększy naszą produktywność.
Aby uniknąć tego, co nazywamy „AI-washing” – czyli szybkiego podążania za modą na sztuczną inteligencję — firmy muszą precyzyjnie ocenić korzyści w zakresie produktywności, jakie może zaoferować sztuczna inteligencja i aktywnie zaangażować swoich pracowników w tę transformację. W Jabra wierzymy w wykorzystanie mocy sztucznej inteligencji nie tylko w celu zwiększenia produktywności, ale także w celu wspierania bardziej połączonej i wydajnej kadry pracowniczej, promującej innowacje i współpracę na każdym poziomie.
Informacja o badaniu:
Raport „AI at Work” firmy Jabra opiera się na dwóch badaniach ilościowych przeprowadzonych w sierpniu 2024 roku. Pierwsze objęło 1800 decydentów ds. sztucznej inteligencji z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Japonii i Indii (po 300 osób z każdego kraju). Drugie badanie przeprowadzono wśród 4200 pracowników umysłowych z 14 krajów: USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Polski, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Włoch, Holandii, Hiszpanii, Japonii, Indii, Singapuru, Australii i Hongkongu (po 300 osób z każdego kraju).