Linki – małe, niepozorne odsyłacze do stron internetowych, bardzo potrzebne i skuteczne, kiedy dobrze je wykorzystamy. Z pozoru temat prosty, ale im dalej w las – jak to w świecie marketingu i komunikacji bywa – tym sprawy bardziej się komplikują. Kiedy dołożymy do tego temat bezpieczeństwa i analityki to orzech do zgryzienia staje się jeszcze twardszy, ale spokojnie! Przejdziemy przez to razem i usprawnimy ruch online Twojej organizacji.
Gdzie prowadzą linki organizacji społecznych?
Link, inaczej hiperłącze, lub URL (Uniform Resource Locator) to odsyłacz ułatwiający nawigację pomiędzy dokumentami elektronicznymi. W organizacjach pozarządowych najczęściej są to witryny internetowe, landing page oraz wszystkie zewnętrzne strony, jak platformy fundraisingowe, social media, czy Googlo’we ankiety. Sztuka posługiwania się linkami wymaga podstawowej wiedzy nt. dokumentów elektronicznych, więc weźmy to na tapet.
Strona internetowa NGO – daj się poznać
Czy w dobie urodzaju platform społecznościowych pozostało miejsce na strony internetowe? Po pierwsze, media społecznościowe należą do prywatnych koncernów, posiadają własne regulaminy i – o czym często zapominamy – mogą w każdej chwili zmieniać reguły gry, a choćby zniknąć z przestrzeni wirtualnej (kto jeszcze pamięta Naszą Klasę, czy GoldenLine?).
Po drugie strona internetowa organizacji społecznościowej to nie tylko wirtualna wizytówka, ale także narzędzie marketingowe, platforma do rozwoju działalności odpłatnej (np. sprzedaż online), a także miejsce komunikacji. To tutaj powinny znaleźć się informacje na temat działalności, beneficjentów, aktualnych potrzeb czy możliwych form pomocy.
Jeżeli Twoja organizacja nie ma jeszcze własnej witryny lub masz poczucie, iż istniejąca strona nie wykorzystuje w pełni potencjału, dołącz do darmowego kursu na naszej platformie e-learningowej: Strona www – internetowa kwatera główna organizacji społecznej.
Landing page organizacji pozarządowej – akcja, reakcja
Landing page z misją społeczną jest uproszczoną wersją strony internetowej (zazwyczaj podstroną) przeznaczoną do zadań specjalnych. Jej zadaniem jest przeprowadzenie odbiorcy z punktu A do Z. Jest akcja (zbiórka, cykl spotkań edukacyjnych, czy konkretna kampania społeczna) – powinna być reakcja (wpłata, zapis, pobranie e-booka, czy obejrzenie filmu).
Landing page to doskonałe narzędzie sprzedażowe dla przedsiębiorstw społecznych, ale także skuteczne narzędzie do zbierania pieniędzy (donate page).
Platformy fundraisingowe
Stworzenie atrakcyjnego i skutecznego donat page nie musi być drogie i skomplikowane (zachęcam do przeczytania tekstu Strona NGO powinna służyć do zbierania pieniędzy, autorstwa Kingi Pańczyszyn-Liśkiewicz). o ile jednak to wciąż przed Tobą i nie masz możliwości stworzyć strony dla organizacji czy projektu, skorzystaj z zewnętrznych platform fundraisingowych i crowdfundingowych, takich jak np. zrzutka.pl.
Kluczem do podbicia serc darczyńców może być kreatywny opis, atrakcyjne nagrody (wartościowe na poziomie emocjonalnym, niefinansowym!), ale przede wszystkim kierowanie ruchu na stronę zbiórki.
Co URL mówi o Twojej organizacji?
Linki, czyli adresy internetowe, możemy skracać, umieszczać pod przyciskami, czy grafikami, ale adres URL i tak będzie miał znaczenie. istotny jest adres strony internetowej NGO, ale także pozostałych miejsc w sieci (social media, wizytówki na platformach fundraisingowych). Po domenie zewnętrznego serwisu w większości przypadków można dodać nazwę organizacji. Na Facebooku funkcja ta znajduje się w sekcji dane kontaktowe i pozostałe informacje.
Własna domena: budowanie zaufania przez profesjonalizm
Domena internetowa to zwykle nazwa organizacji pozarządowej (pełna lub skrócona – tak, aby była łatwa do zapamiętania) wraz z odpowiednim rozszerzeniem – w przypadku działalności non-profit będzie to zwykle .org lub org.pl (od słowa organization), rozpoznawalne na całym świecie.
Unikalny adres pozytywnie wpływa na wizerunek i ułatwia znalezienie organizacji w sieci (bezpłatne domeny są dłuższe, mniej czytelne i gorzej się pozycjonują). E-mail z własną domeną uważany jest także za bardziej profesjonalny i wzbudzający zaufanie.
Mały szczegół, wielka różnica: rola HTTPS
Szyfrowanie przesyłanych danych dzięki protokołu HTTPS chroni najważniejsze dane osobowe i finansowe (np. karty płatnicze). Ta niewinna literka ‚‚s’’ dodana do podstawowego protokołu komunikacyjnego HTTP (służącego do przesyłania danych pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem) chroni dane odbiorców, a tym samym reputację organizacji.
W przypadku płatności szyfrowanie danych jest obowiązkowe, ale z podobną dbałością powinniśmy chronić wszystkie dane np. te pozostawiane w formularzach kontaktowych, czy poprzez logowanie. Protokół HTTPS pozytywnie wpływa też na pozycjonowanie strony.
Mierz i rządź!
Po kilku prostych modyfikacjach niewinnie wyglądający ciąg znaków może stać się potężnym narzędziem analitycznym. Lepsze poznanie potrzeb swoich odbiorców, weryfikowanie skuteczności kampanii promocyjnych i współprac z influencerami, a choćby furtka prowadząca ze świata offline do online – to wszystko (i jeszcze więcej!) może dać Ci link.
Pomiar skuteczności: czym jest UTM?
Osoby związane z marketingiem organizacji pozarządowych powinny zaprzyjaźnić się z parametrem UTM. Jest to dodatek do linków, umożliwiający analizowanie ruchu na stronie, w tym weryfikowanie jego źródła. Parametry można dodawać manualnie, ale wygodniejsze jest wykorzystanie narzędzia np. bezpłatnego Google URL Builder. Wystarczy wstawić dane, a system wygeneruje odpowiedni link.
Podstawowe parametry UTM
Parametr UTM |
Opis |
Przykłady |
utm_source |
Źródło ruchu (platforma lub witryna, z której odbiorca przeszedł na naszą stronę). | np. Facebook, Newsletter, LinkedIn, Google |
utm_medium |
Medium kampanii (kanał komunikacji, sposób w jaki odbiorca dotarł do linku). | np. banner, płatna reklama |
utm_campaign |
Nazwa kampanii (akcja marketingowa np. 1,5%) | np. procent_2025 |
Tak przykładowo wygląda link do artykułu na blogu z parametrami UTM
https://sektor3-0.pl/blog/10-sposobow-na-usprawnienie-marketingu-w-ngo/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20241210-marketing-ngo
Parametry UTM są szczególnie przydatne podczas tworzenia kampanii marketingowej np. kierującej do zbiórki. Link można promować za pośrednictwem płatnych reklam, wysyłając e-mailing, publikując organiczne posty lub prosząc o udostępnienie zbiórki zaprzyjaźnionych influencerów. Po opisaniu parametrów do poszczególnych kanałów będziemy w stanie łatwo sprawdzić w Google Analytics, skąd dotarło do zbiórki najwięcej darczyńców.
Jeżeli nie wiesz, jak korzystać z Google Analytics lub chcesz podnieść swoje kompetencje z zakresu analityki i SEO organizacji pozarządowej, to w przystępny sposób zostało to omówione w bezpłatnym kursie opracowanym przez Marcina Gołąbka, dostępnym na platformie e-learning Sektora 3.0.
Krótko i skutecznie – jak skrócić długi link?
Parametry UTM są przydatne, ale zwiększają liczbę znaków. Udostępnianie długich linków jest nieestetyczne, a nierzadko z przyczyn technicznych niemożliwe. Wówczas możemy zastosować skracacze linków np. bezpłatne narzędzie bit.ly.
Skróconą wersję linku można przedstawić także w graficznej formie, jako kod QR. Jest to opcja łączenia świata offline i online – wystarczy zamieścić na ulotce lub plakacie link do strony internetowej. Jak wygenerować kod QR? Dostępnych jest wiele bezpłatnych narzędzi np. QR kod Monkey. Aplikacja nie wymaga logowania, a wygenerowane kody mogą być personalizowane (wybór koloru, dodanie grafiki).
Jeżeli chcesz zobaczyć, jak krok po kroku tworzyć kody QR i skracać linki, sprawdź materiał: Jak wygenerować QR kod i skrócić link? Poradnik dla NGO, opracowany przez Monikę Schmeichel-Zarzeczną.
Gdzie schował się link? CTA, anchor i inne triki
Nie tylko źródło i miejsce docelowe linku ma znaczenie, ale także forma jego przedstawienia! Często to właśnie ona decyduje o tym, czy osoba po drugiej stronie ekranu kliknie hiperłącze. Wezwanie do działania (najczęściej kierowanie do witryny docelowej) to CTA (ang. call to action) i jest stosowane np. w wiadomościach e-mail. Przedstawienie go w formie graficznej (grafika lub button) pozwala na zwiększenie konwersji, czyli kliknięć linka.
Link może być schowany także za tekstem, najczęściej za frazą kluczową (ma to znaczenie w strategii SEO). Klikalne frazy nazywane są anchorami, stosowane w naturalny sposób w tekście (np. artykule blogowym) zachęcają do przejścia na daną podstronę. Kilka przykładów zastosowania klikalnego tekstu znajdziesz w tym artykule.
Specyficznym miejscem, w którym ‚‚ukrywa się’’ linki, są wyskakujące okienka tzw. pop-up’y. zwykle pojawiają się kiedy opuszczamy stronę internetową. Choć mają opinię uciążliwych, statystyki wskazują na ich wysoką skuteczność. Jedno jest pewne – nie można odmówić im przykuwania uwagi, więc warto wypróbować!
Dobre praktyki, czyli kiedy i gdzie warto umieszczać linki?
Linki w działaniach NGO – wiemy już, czym są, gdzie prowadzą i jak je analizować. Pozostało prawdopodobnie najważniejsze pytanie – gdzie i kiedy faktycznie warto je zamieszczać? Czy jest jedna, idealna strategia linkowa dla wszystkich? Oczywiście nie, ale jest kilka uniwersalnych praktyk, które można wykorzystywać, tworząc marketing organizacji pozarządowej.
Social media, jako źródło ruchu na stronę
Najwyższą konwersję zwykle mają płatne reklamy w social mediach, szczególnie te z celem kierowania do miejsca docelowego (tzw. kampania na ruch). Warto rozważyć tę opcję choćby w organizacjach pozarządowych z ograniczonym budżetem. Koszt i czas poświęcony na wyprodukowanie wiralowego materiału może okazać się wyższy niż opłacenie prostej kampanii reklamowej.
Linki można promować także organicznie. Na Facebooku adres URL w poście jest klikalny, więc to dobry sposób na przekierowanie odbiorców do miejsca docelowego. Niestety dodanie zewnętrznego linku może negatywnie wpłynąć na zasięg, dlatego część marketerów decyduje się na zamieszczenie go w komentarzu.
Która opcja jest optymalna? o ile bardzo zależy nam na kliknięciach, to warto zrobić test, ryzykując mniejszy zasięg na rzecz lepszej konwersji. Po dodaniu linku w poście wyświetli się grafika strony docelowej i choć nie zawsze wygląda estetycznie, to jej przewagą jest link ukryty pod zdjęciem.
Jeżeli Twój link w poście nie wyświetla się poprawnie, możesz sprawdzić przyczynę dzięki narzędzia: Sharing Debugger
W przypadku Instagrama jest nieco trudniej, bo linki w postach nie są klikalne. Jeszcze do niedawna sprawdzała się strategia ‚‚link w BIO’’, co miało oznaczać przekierowanie czytelników do głównego profilu na IG, gdzie można dodawać klikalne linki. Dzisiaj skuteczniejszą opcją jest zachęcenie do pozostawienia komentarza i w odpowiedzi przesyłanie linków w wiadomości prywatnej – zwiększa zasięg, a przy okazji ułatwia nawiązanie kontaktu z odbiorcami. Klikalne linki można też dodawać w relacjach.
Jeszcze lepszą praktyką jest stworzenie kanału nadawczego. Na moment pisania tekstu jest to funkcja dostępna tylko dla profili z minimum 10 000 obserwatorów, ale prawdopodobnie w przyszłości będzie dostępna dla wszystkich. Za pośrednictwem kanałów można dodawać linki do stron zewnętrznych, a także ‚‚podbijać’’ własne posty.
Linki, które działają – co warto zapamiętać?
Witryna internetowa i landing page to wizytówka organizacji pozarządowej, ale jednocześnie narzędzie do prezentowania oferty, zbierania funduszy, sprzedaży, a także analizowania zachowań i potrzeb odbiorców. Eksperymentuj z narzędziami UTM i skracaczami linków, nie zapominając o bezpieczeństwie (HTTPS).
Używaj też śmiało wszystkich wirtualnych kanałów komunikacji, takich jak social media i e-mailingi, a dzięki kodom QR umieszczonym na plakatach i wizytówkach kieruj odbiorców offline do wirtualnego świata Twojej organizacji.
Nie obawiaj się dodawania linków i przekierowywania uwagi swoich odbiorców, ale pamiętaj i kilku zasadach:
- Strona docelowa powinna nawiązywać do treści zamieszczonej w źródle, być jej kontynuacją lub rozwinięciem.
- Zadbaj o techniczne aspekty witryny, w tym jej estetyczny wygląd, responsywność i czas ładowania.
- Jeśli nie masz konkretnego powodu do odesłania na stronę swoich odbiorców, zrezygnuj z dodawania linku. Jego obecność może mieć negatywny wpływ na zasięg komunikatu.
- Nie zamieszczaj wirtualnych adresów tam, gdzie nie są klikalne, szukaj lepszych rozwiązań np. relacja zamiast w posta na Instagramie.
- Eksperymentuj z formą, rób testy, analizuj wyniki – nie bój się ponieść kreatywności!
Przeczytaj także:
- 10 sposobów na usprawnienie marketingu w NGO
- Po co adekwatnie wrzucasz ten post? Wyznaczanie celów, czyli marketing społeczny od wizji do realizacji
- Nie przegap szansy na zaangażowanie! FOMO w NGO
- Skuteczna komunikacja dzięki tekstu
- Jak skutecznie zbierać pieniądze z pomocą e-maili? 5 dobrych fundraisingowych praktyk