Polacy słusznie zaczęli obawiać się o bezpieczeństwo swoich danych. Nie dosyć, iż wyciek danych objął swoim zasięgiem kilka popularnych serwisów, to jeszcze doszło do ataku popularnych usług płatniczych. Nic zatem dziwnego, iż głos w sprawie postanowili zabrać przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji. Fakt wystąpienia takich incydentów został już zgłoszony do odpowiednich organów, wydano także instrukcję postępowania dla osób mogących paść ofiarą cyberprzestępców. Co warto zrobić, by być bezpiecznym?
Ministerstwo Cyfryzacji nie ukrywa, iż wyciek danych obejmuje szereg wrażliwych danych
Zdążyliśmy już Was poinformować o ataku hakerskim na biuro podróży ITAKA, podczas którego skradziono dane klientów. Mowa przede wszystkim o imionach, nazwiskach, adresach e-mail czy numerach telefonów. Jednym pocieszeniem jest brak pozyskania informacji finansowych. Eksperci zajmują się teraz prowadzeniem działań mających na celu wykrycie sprawców. Liczbę poszkodowanych użytkowników szacuje się na mniej więcej 10 tysięcy osób.
To niestety pierwszy z kilku incydentów. Niedługo po publikacji powyższego komunikatu dowiedzieliśmy się, iż nastąpił wyciek danych klientów firmy pożyczkowej. Krzysztof Gawkowski, szef resortu cyfryzacji, dał znać o szczegółach ataku na SuperGrosz. w tej chwili trudno stwierdzić dokładną liczbę ofiar, a także określić tożsamość sprawców. Wiemy jednak, iż hakerzy pozyskali rekordy mogące tak naprawdę posłużyć do zaciągnięcia chwilówki.
Mowa bowiem o numerach PESEL, adresach zamieszkania, szczegółach dowodów osobistych, imionach i nazwiskach. To jednak nie wszystko, bowiem cyberprzestępcy mają wgląd w informacje o narodowości, telefony do pracodawcy, identyfikatory na portalach społecznościowych czy choćby szczegóły stanu cywilnego. Pełen pakiet, więc zadbanie o bezpieczeństwo danych powinno być dla wielu osób wręcz priorytetem.
KOLEJNY ATAK HAKERSKI
Ostrzeżenie dla klientów serwisu Supergrosz (prowadzonego przez AIQLABS sp. z o.o.). W wyniku incydentu bezpieczeństwa dane części użytkowników trafiły w ręce przestępców.
Nad sprawą pracuje już CSIRT KNF i CSIRT NASK. Powiadomiony został Prezes…
Warto też wspomnieć, iż pewne problemy miał także BLIK, który to na początku miesiąca zmagał się z atakiem typu DDoS. Sam zresztą nie mogłem zrealizować płatności bezgotówkowych. Bliżej nieznani sprawcy skutecznie przeciążyli serwery usługodawcy. Sami zresztą przyznacie, iż ostatnio mamy do czynienia z przedziwnym nagromadzeniem tego typu incydentów.
Jak zadbać o swoje dane? Pomoże chociażby rządowa strona
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o istnieniu serwisu Bezpieczne Dane, gdzie sprawdzicie czy Wasze dane faktycznie padły łupem głośnych ataków hakerskich. Trudno też nie wspomnieć o konieczności stosowania uwierzytelniania dwuskładnikowego, a także obecności szeregu darmowych i sprawdzonych menedżerów haseł.
Przedstawiciele rządu apelują również o zastrzeżenie numeru PESEL – ten proces także należy do banalnie prostych. Możecie to zrobić za pośrednictwem mobilnej aplikacji mObywatel. Dzięki temu zabezpieczycie się przed próbą m.in. kradzieży tożsamości w celu zaciągnięcia pożyczki. Każda instytucja finansowa musi sprawdzić aktualny stan numeru PESEL przed wypłatą środków.
Źródło: Twitter (X) (@KGawkowski) / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@florianvataj), gov.pl















