Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, deklaruje działania przeciwko oszustwom reklamowym, jednak rzeczywistość często pokazuje coś innego. Ostatnim przykładem nieudolności w tym zakresie była sytuacja z CERT Polska, gdy ostrzeżenie ekspertów przed oszustwem zostało… usunięte z platformy.
Pod koniec listopada CERT Polska opublikował materiał (bardzo dobry skądinąd – polecam się zapoznać) nt. oszustw reklamowych na platformach społecznościowych. Problem jest znany dość dobrze, jednak… najwyraźniej nie dla Meta. Właściciel Facebooka, Instagrama i Whatsapp uznał, iż jest to treść niewłaściwa. Co ciekawe, próba udostępnienia tego materiału na Facebooku skutkowała komunikatem o usunięciu, ze względu na „naruszenie standardów społeczności polegających na podszywaniu się pod inną osobę”. Mówiąc wprost – wpis traktujący o oszustwach na Facebooku został potraktowany jako oszustwo.
CERT Polska odniósł się do tej sytuacji:
„Polacy, którzy korzystają z platform obdarzają je zaufaniem, dlatego mamy prawo oczekiwać od ich władz i administratorów, iż to zaufanie nie będzie wykorzystywane w niewłaściwy sposób. Żeby tak się stało potrzebujemy proaktywnej postawy u naszych partnerów” – Marcin Dudek, niedawno mianowany, nowy szef CERT Polska – „Kluczowa wydaje się w tym momencie kwestia poprawy moderacji, która pozwala na to, by oszukańcze treści trafiały do użytkowników. Wierzę, iż świadomość tego jak wiele szkód wyrządzają te reklamy jest po obu stronach. Mam też poczucie, iż Meta to odpowiedzialny podmiot, który podejmie zdecydowaną walkę z tym procederem. My natomiast jesteśmy gotowi współpracować. Celem powinien być wzrost bezpieczeństwa Polaków”
Pełna treść odpowiedzi dostępna jest tutaj
Fałszywe reklamy pozostają nierozwiązanym problemem na portalach społecznościowych. Pomimo zapewnień Mety o ich eliminacji, użytkownicy regularnie stykają się z materiałami wprowadzającymi w błąd, nierzadko kilka razy dziennie. Przykłady takich działań od dawna są opisywane przez specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Na przełomie października Meta ogłosiła testy nowego systemu ochrony, bazującego na technologii rozpoznawania twarzy. Miał on na celu lepszą ochronę znanych osób przed wykorzystaniem ich wizerunku w oszustwach reklamowych. Rozwiązanie to pojawiło się w kontekście długiej walki Rafała Brzoski i Omeny Mensah, którzy od miesięcy starają się zmusić gigant technologiczny do skuteczniejszych działań.