Chociaż przejście zajmie kilka lat, Microsoft zapewnia wczesne powiadomienie, aby umożliwić deweloperom i partnerom odpowiednie zaplanowanie. Firma zaoferuje narzędzia do tłumaczenia między SPIR-V i DXIL, aby ułatwić stopniowe przejście zarówno dla deweloperów aplikacji, jak i sterowników. Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z tworzeniem grafiki, interfejsy API grafiki są dostarczane z architekturą wirtualnych zestawów instrukcji (ISA), która abstrahuje standardowe funkcje sprzętowe na wyższym poziomie. Ponieważ procesory GPU nie stosują się do tej samej architektury ISA co procesory CPU (x86, Arm, RISC-V), ta wirtualna architektura ISA jest potrzebna do zdefiniowania niektórych generyków w architekturze GPU i umożliwienia działania różnych interfejsów API, takich jak DirectX i Vulkan. Zamiast skupiać wsparcie na kilku formatach, takich jak DXIL, Microsoft przyjmuje otwarty standard SPIR-V, który stanie się de facto standardem dla deweloperów interfejsów API w przyszłości, umożliwiając skupienie się na większej liczbie funkcji zamiast ciągłego powielania funkcji innych. Podczas gdy DXIL jest używany głównie w środowiskach gier, SPIR-V jest również wdrażany w obliczeniach o wysokiej wydajności, z OpenCL i SYCL. Obecność gier widać również w API Vulkan, spodziewamy się też, iż SPIR-V dołączy do gier DirectX 12.