Rok 2024 to prawdopodobnie nie jest szczyt innowacji, ale technologia przenosi się już na wyższy poziom. Świat już trzęsie się w posadach od ponad 6,7 miliarda subskrypcji mobilnych. Ale wierzymy, iż to dopiero początek! Do 2028 roku liczba ta prawdopodobnie wzrośnie do niebagatelnych 7,7 miliarda. A to znaczy więcej urządzeń, inwestycji i rozwoju. No dobrze, ale w co inwestuje dzisiejszy rynek?
Wszyscy widzimy, jak rozwój technologii kształtuje naszą codzienność. Nie sposób nie zauważyć porywających zmian, jakie przynosi ze sobą technologia 5G, sztuczna inteligencja czy nowe możliwości telefonów oraz podobnych im urządzeń. Od autonomicznych pojazdów przez inteligentne domy, aż po innowacyjne zastosowania w dziedzinie zdrowia. Raport „Mobile Technology Trends 2024” od Efigence odsłania przed nami wizję przyszłości. I to całkiem niedalekiej!
Więcej 5G, więcej technologii!
Sieci komórkowe ewoluują, a 5G zastępuje już starszy standard 4G. Dzięki sieci 5-tej generacji pojawiają się nowe możliwości, takie jak połączone pojazdy bez kierowcy, IoT w logistyce, inteligentne domy i inteligentne stadiony oferujące widzom dostęp do statystyk meczowych w czasie rzeczywistym.
Przykładowo, w dziedzinie samochodów bez kierowcy, Waymo i O2 wykorzystują 5G do autonomicznych systemów jazdy, usprawniając operacje dzięki radaru, lidaru i kamer.
Podobnie inteligentne stadiony, takie jak te oferowane przez Verizon, wykorzystują Ultra 5G do poprawy wrażeń widzów, bezpieczeństwa (rozpoznawanie twarzy) i analizy tłumu. Przyszłość obiecuje rzeczywistość rozszerzoną na stadionach, wyświetlającą dane w czasie rzeczywistym.
W miarę upowszechniania się sieci 5G możemy spodziewać się wzrostu liczby innowacyjnych aplikacji wykorzystujących rzeczywistość rozszerzoną, rzeczywistość wirtualną i strumieniowe przesyłanie danych w czasie rzeczywistym w celu poprawy doświadczeń użytkowników i ulepszenia operacji biznesowych.
A przewiduje się, iż rynek technologii 5G osiągnie wartość 667,79 mld USD do 2026 roku. Może to spowodować ogromne postępy w inteligentnych systemach mobilności, inteligentnych miastach, obiektach i domach, a także usprawnień w opiece zdrowotnej dzięki niezawodnej telemedycynie i zdalnemu monitorowaniu pacjentów.
Wearables coraz częściej noszone?
Czy zauważyłeś, iż coraz więcej ludzi decyduje się na noszenie technologii ubieralnych? Prognozy na globalnym rynku wskazują, iż do 2032 roku wartość tego sektora sięgnie aż 490 miliardów dolarów, zwłaszcza dzięki rosnącej popularności smartwatchy. Przewiduje się, iż liczba użytkowników tych inteligentnych zegarków przekroczy 230 milionów do 2030 roku.
Coraz częściej to właśnie smartwatch jest pierwszym punktem kontaktu z marką. To ważna informacja dla firm. gwałtownie może okazać się, iż dostosowanie oferty do tak małego wyświetlacza, przyciągnie więcej użytkowników.
– Smartwatch może być miejscem, gdzie nasi użytkownicy podejmują decyzje dotyczące naszej oferty. Szczególnie podczas wyprzedaży, kiedy szukamy okazji i wiemy, iż musimy działać szybko, zanim produkt zostanie wyprzedany. To ma rzeczywisty wpływ na nasze strategie sprzedażowe. Myślę, iż skupienie się na komunikacji z użytkownikami może przynieść nam wiele korzyści. Teraz mamy możliwość komunikowania się dzięki zegarka, więc warto to wykorzystać – tłumaczy Paulina Walkowiak, CEO w cux.
Co ciekawe, przyszłość przyniesie jeszcze głębszą integrację sztucznej inteligencji z naszymi noszonymi gadżetami, co pozwoli na tworzenie urządzeń bardziej świadomych kontekstu. Warto zwrócić uwagę a to, iż technologia ubieralna może odgrywać kluczową rolę w zarządzaniu zdrowiem pacjentów oraz wspieraniu inteligentnych domów i pojazdów.
AR i VR w jeszcze większej gamie zastosowań
Przesuwając się w kierunku rozszerzonych, a choćby wirtualnych rzeczywistości, widzimy coraz szersze spektrum zastosowań. W świecie gier, produkcje takie jak Pokemon GO czy Multi Globe AR nagrodzona przez Mobile Trends Awards, są znakomitym przykładem, jak AR potrafi wciągnąć graczy w interaktywne doświadczenia, łącząc świat cyfrowy z rzeczywistym.
W sektorze zdrowia AR i VR znajdują zastosowanie w szkoleniach medycznych oraz planowaniu zabiegów, jak to doskonale ilustruje aplikacja Surgical Theater.
W dziedzinie edukacji narzędzia wykorzystujące AR, na przykład Froggipedia, zrewolucjonizowały sposób nauki, czyniąc go bardziej interaktywnym. A to jeszcze nie koniec – nadchodzące ulepszenia w sprzęcie, takie jak szybsze procesory i lepsze wyświetlacze, w połączeniu z rozwojem sieci 5G, obiecują jeszcze bardziej zaawansowane doświadczenia.
Sztuczne inteligencje, ale prawdziwe doświadczenia!
Może nie widzimy tego na co dzień, ale to dzięki sile sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu możemy doświadczyć personalizacji i analizy predykcyjnej. To one dostosowują się do naszych indywidualnych potrzeb w aplikacjach mobilnych.
Chociaż może to brzmieć jak coś prosto z science fiction, to już się dzieje. Przykładów nie trzeba szukać długo. Netflix wykorzystuje ML do doboru treści. Google, Siri i Alexa, inteligentne asystentki również są świetnymi ilustracjami potężnego potencjału tych technologii.
W miarę wzrostu efektywności, a ten prognozowany jest przy dalszym rozwoju personalizacji i analizy danych. Oraz we współpracy z narzędziami ułatwiającymi pracę programistów, jedno jest pewne – AI i ML już niedługo staną się nieodłączną częścią każdej aplikacji mobilnej. To oznacza, iż użytkownicy będą mogli cieszyć się bardziej intuicyjnymi i satysfakcjonującymi doświadczeniami.
– W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się, iż wszystkie najważniejsze technologie mobilne staną się jeszcze bardziej zaawansowane, koncentrując się na zapewnieniu lepszych doświadczeń dla użytkowników i zwiększając poziom bezpieczeństwa. Obserwujemy ciągły postęp, który przekłada się na rozwój bardziej intuicyjnych i responsywnych interfejsów, lepszą integrację z codziennymi urządzeniami oraz większe możliwości personalizacji. Bez względu na to, o jakiej technologii myślmy, najprawdopodobniej będzie ona rosła w nadchodzących latach i to znacząco – w świecie mobilnym wzrost CAGR powyżej 20% nie jest już niczym niezwykłym – podkreśla Marek Lesiak, Chief Technology Officer w Efigence.
Internet Rzeczy urośnie w siłę?
Aktualnie na świecie działa ponad 15 miliardów urządzeń IoT, a prognozy wskazują, iż do 2030 roku ich liczba podwoi się! Sektor ten umożliwia automatyczne zarządzanie i analizę danych w urządzeniach połączonych z internetem, bez konieczności ingerencji człowieka. Przykłady jego zastosowania obejmują dobrze znane nam sprzątające roboty, takie jak Roomba czy Yeedi. Wykorzystują one tę technologię do mapowania i sprawnego poruszania się. Nie mozemy nie wspomnieć o inteligentnym oświetleniu, zamkach, lodówkach, zaawansowanych zegarkach, a choćby samochodach.
Co ciekawe, przyszłość IoT będzie kierować się w stronę obliczeń na krawędzi sieci. Mowa o tak zwanym edge AI, które umożliwia przetwarzanie większych ilości danych bezpośrednio w urządzeniach. I to bez konieczności przechodzenia danych przez chmurę. Ten kierunek nie tylko zwiększy wydajność, ale podniesie poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu, urządzenia IoT mogą stać się jeszcze bezpieczniejsze i chętniej wykorzystywane.
Czy superaplikacje będą super dla Europy?
Alipay, z ponad 1,3 miliarda subskrybentów, nie tylko umożliwia zarządzanie finansami, ale także integruje funkcje zakupów i zamawiania usług. Z kolei AirAsia, z prawie 13 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie, poszerza swoje działania na sektor lotniczy, oferując kompleksowe doświadczenia podróżne.
W 2023 roku wartość tego rynku osiągnęła imponujące 61,35 miliarda dolarów, z prognozowanym wzrostem do ponad 714 miliardów dolarów do 2032 roku. W niedalekiej przyszłości super-aplikacje mogą zacząć wypierać standardowe, jednofunkcyjne aplikacje w USA i Europie. Oferują bowiem zintegrowane usługi handlowe i komunikacyjne za pośrednictwem jednego oprogramowania. To podejście zyskuje na popularności, zwłaszcza w krajach azjatyckich, takich jak Chiny i Azja Południowo-Wschodnia.
Warto jednak przypomnieć kontekst kulturowy, iż w krajach tych, a szczególnie w Chinach jest mniejsze poszanowanie dla prywatności użytkowników, co może mieć znaczenie w przypadku takich tworów. UE z pewnością będzie przyglądać się takim projektom.
– Sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość, 5G, internet rzeczy, inteligentne urządzenia i super-aplikacje zmieniają nasze codzienne życie, czyniąc je bardziej efektywnym i prostszym. Te technologie nie tylko podnoszą produktywność w pracy, ale także wspierają dbałość o zdrowie i edukację, a także oferują bogate, angażujące doświadczenia. Wprowadzają one niespotykane dotąd możliwości zarówno dla użytkowników, jak i deweloperów technologii mobilnych, zapowiadając erę wszechobecnych i jeszcze bardziej zaawansowanych innowacji. Najbliższe lata to zdecydowanie ekscytujący czas dla branży – dodaje Amadeusz Blanik, Tech Lead Frontend & Mobile Developer w Efigence.
Czas na wdrożenie mobilnej technologii?
Technologie, jak sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość, IoT, blockchain, 5G i inteligentne urządzenia znacząco ułatwiają nasze życie, sprawiając, iż stajemy się bardziej efektywni w pracy, dbamy o zdrowie i doświadczamy fascynujących doświadczeń. Co więcej, będą się rozwijać, stając się bardziej zaawansowane, bezpieczne i skoncentrowane na użytkowniku.
Chyba nadszedł czas, abyś dołączył do tej rewolucji. Dlaczego? Z biegiem czasu, zaczynanie od podstaw może stać się trudniejsze i znacznie bardziej kosztowne. Technologie stają się bardziej zaawansowane i ugruntowane, a konkurencja wcześniej je wykorzystująca zyska ogromną przewagę.