Ostatnia aktualizacja 4 kwietnia, 2023
Kto sieje ASAP, ten zbiera… z pewnością sami wiecie, co. To zdanie należy do kanonu żartobliwych stwierdzeń wyniesionych z podwórka życia korporacyjnego, ale nie tylko. Wiele agencji kreatywnych, mniejszych biur projektowych, czy innych środowisk biurowych posługuje się tym skrótem w codziennej komunikacji wewnętrznej.
ASAP – co to znaczy?
ASAP to akronim, którego rozwinięcie brzmi as soon as possible, czyli tak szybko, jak to możliwe. Stosuje się go przede wszystkim w komunikacji tekstowej w internecie i SMS-ach, ale czasami także w trakcie zwykłych rozmów. Inny wariant tego skrótu to A.S.A.P, czytany i wypowiadany w literowany sposób.
Jest to jeden ze akronimów, który wszedł do użycia także w polskiej komunikacji. Jego najczęstsza forma to właśnie ASAP wypowiadany jako jedno słowo.
Geneza akronimu A.S.A.P
W internecie można znaleźć informacje o tym, iż skrót ASAP pochodzi z amerykańskiego środowiska militarnego, a pierwsze wzmianki pojawiły się w 1955 roku. Nie jest to niczym zaskakującym, biorąc pod uwagę fakt, iż komunikacja wojskowa musi być szybka i zwięzła ze względu na łączność radiową.
Jeszcze inny trop prowadzi jeszcze dalej wstecz, aż do 1920 roku. A.S.A.P pojawił się wtedy na liście skrótów polecanych do komunikacji sekretarkom w gabinetach dentystycznych.
Przykłady użycia w codziennej pracy
- Prześlij mi ten plik ASAP
- Musimy ASAP ustalić datę następnego spotkania
- Wybierz proszę ASAP dogodne terminy kolejnych szkoleń
Zdarza się też, iż w języku polskim akronim bywa spolszczany, np.: „Spotkamy się na asapie”.
Jest to też jeden ze skrótów zaliczanych do korpomowy, czyli żargonu stosowanego w korporacjach. Jednak nie tylko, bo dotyczy to także mniejszych środowisk biurowych, czy agencji kreatywnych. Jednocześnie dzisiaj popularność tego akronimu wykracza poza środowiska typowo biurowe i korporacyjne, a ASAP często daje się słyszeć w różnych kontekstach i konwencjach.
Choć znaczenie skrótu mówi o zrobieniu czegoś tak szybko, jak to możliwe, to w praktyce użycie go w komunikacji oznacza najczęściej, iż oczekujemy działania wręcz natychmiastowego.