Platforma B2B – co to jest?
W pierwszej kolejności warto zapoznać się z podstawową definicją i funkcjonalnością takiego oprogramowania. Platformy B2B to dedykowane systemy dla przedsiębiorców, które oferują wsparcie w obsłudze klientów biznesowych. Stąd też nazwa systemów tego rodzaju – B2B oznacza „business-to-business” i jest w pewnym sensie przeciwieństwem modelu B2C („business-to-customer”). Pod niektórymi względami platformy B2B przypominają systemy do zarządzania sklepami internetowymi, ale są wyposażone w funkcje związane ze sprzedażą dla przedsiębiorstw. W wielu przypadkach oznacza to także przygotowanie konkretnych rozwiązań dostosowanych do danej branży lub modelu działalności.
Platforma B2B – na co zwrócić uwagę?
Jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze platformy B2B, jest dostosowanie jej funkcjonalności do potrzeb firmy. Jest to istotna kwestia zarówno w przypadku dedykowanych systemów na zamówienie, jak i przy zakupie gotowego rozwiązania. Na początek należy zidentyfikować wymagania przedsiębiorstwa, ze szczególnym naciskiem na obszary, które potrzebują ulepszenia i optymalizacji. Zależnie od sytuacji firmy potrzeby mogą być zupełnie inne – może to być np. przeniesienie oferty do sieci, pozyskiwanie nowych klientów czy też poprawa obsługi istniejących odbiorców.
Integracja z innymi systemami
W wielu sytuacjach firmy prowadzące sprzedaż B2B już korzystają z różnych rozwiązań cyfrowych, do których chcą dodać kolejny system wspierający obsługę klientów. jeżeli dane przedsiębiorstwo używa np. systemu CRM czy ERP, należy zadbać, by platforma B2B pozwalała na łatwą integrację. Dzięki temu będzie można liczyć na sprawny przepływ danych i wygodniejsze przejście na nowe oprogramowanie.
Wsparcie dla sprzedaży mobilnej
W przestrzeni B2C sprzedaż mobilna już teraz stanowi większość transakcji e-commerce. Popularność tego sposobu robienia zakupów rośnie również w obszarze B2B – z tego względu przy wyborze platformy B2B warto wziąć pod uwagę możliwość prowadzenia sprzedaży kanałami mobilnymi. To dobry sposób, by dostosować swoje usługi do potrzeb i oczekiwań klientów.
Łatwość obsługi
Aby platforma B2B mogła skutecznie wspierać procesy biznesowe, musi być przejrzysta i prosta w obsłudze. Dotyczy to przede wszystkim bezproblemowego dostępu do kluczowych funkcjonalności ze strony pracowników. Dzięki temu będą oni mogli skutecznie wykonywać swoje obowiązki zawodowe, bez utrudnień czy opóźnień.
Sprawdź portfolio firmy przed wyborem platformy B2B
Przed zdecydowaniem się na konkretne rozwiązanie warto także zapoznać się z innymi realizacjami wybranego wykonawcy. Firmy zajmujące się oprogramowaniem często zamieszczają na swoich stronach internetowych portfolio ze wcześniejszymi projektami – jeżeli wśród nich znajdują się platformy B2B, prawdopodobnie będzie to dobry wybór. Tego typu realizacje ma na swoim koncie m.in. firma X-ONE - https://x-one.pl/b2b.