Choć rok zbliża się ku końcowi, Google wcale nie zwalnia tempa. W listopadzie producent wprowadził zmiany w interfejsie Chatu i Dysku. Użytkownicy Prezentacji mogą teraz wygodnie nagrywać swoje pokazy slajdów, a miłośnicy urządzeń z iOS-em zyskali możliwość skanowania dokumentów dzięki aplikacji Google Drive. Programistom udostępnione zostało nowe API dla Google Meet, a administratorzy wygodniej zintegrują swoje firmowe konsole z Chronicle. A to nie koniec nowości wprowadzonych do Google Workspace w tym miesiącu.
Autouzupełnianie komórek w Arkuszach teraz wspierane przez AI
W sierpniu tego roku Google wprowadziło do oferty oparty na sztucznej inteligencji dodatek do Google Workspace, Duet AI. Producent zapowiedział wówczas, iż będzie konsekwentnie rozwijać to narzędzie. Na pierwsze zmiany nie trzeba było długo czekać. W listopadzie w ramach dodatku Duet AI for Google Workspace Enterprise w Arkuszach pojawiła się funkcja Enhanced Smart Fill (czyli ulepszone autouzupełnianie komórek), która wykrywa wzorce między kolumnami i sugeruje dane dla pozostałych komórek.
Sztuczna inteligencja wykrywa tu zależności między zawartością komórek, a następnie podpowiada kontekstowe sugestie w postaci pozostałych wartości, które możesz zaakceptować. Kiedy to zrobisz, sugerowane wartości od razu pojawią się w komórkach. Dzięki temu spędzisz mniej czasu w manualnej organizacji i analizie danych w Arkuszach.
Enhanced Smart Fill rozpoznaje takie wzorce jak: klasyfikacja nastrojów, łączenie i generowanie tekstu, wyodrębnianie określonego tekstu, formatowanie adresów, strukturyzowanie numerów telefonów i e-maili, kondensowanie tekstu i wiele innych.
Zastosowań dla tego narzędzia jest naprawdę mnóstwo. Przykładowo, jeżeli prowadzisz restaurację, możesz łatwiej organizować informacje o otrzymanych ocenach. Zamiast manualnie wpisywać dane, Arkusze mogą wykryć wzorzec w istniejących ocenach i recenzjach, a następnie zasugerować wartości dla pozostałych komórek. Wówczas wystarczy, iż przejrzysz sugestie i zaakceptujesz je dzięki jednego kliknięcia.
Zespoły sprzedażowe mogą wykorzystać Enhanced Smart Fill, aby łatwiej organizować kolejne kroki w cyklu sprzedaży. Zamiast manualnie wyodrębniać kolejne kroki z kolumny z niesformatowanymi notatekami, mogą zaakceptować te, które automatycznie sugerują im Arkusze.
Załóżmy też, iż organizujesz zbiórkę pieniędzy i chcesz dostosować notatki z podziękowaniami dla darczyńców na podstawie rodzaju darowizny. Zamiast pisać notatki jedna po drugiej, możesz gwałtownie wyświetlić listę sugerowanych wiadomości z podziękowaniami, które Arkusze wygenerują na podstawie wzorca pierwszego zestawu wiadomości.
Usprawnienia w Meet
Łatwiejszy dostęp do Google Meet w trasie
Od listopada, gdy dołączysz do Google Meet z urządzenia mobilnego, Google automatycznie wykryje, czy jesteś w ruchu i poprosi Cię o skorzystanie z trybu W drodze (On-the-Go). Następnie połączenie zostanie uproszczone jedynie do najważniejszych funkcji, dzięki czemu łącze nie będzie tak obciążone przesyłanymi danymi.
Tryb W drodze charakteryzuje się następującymi cechami:
- Uproszczony interfejs z dostępem do najważniejszych funkcji, takich jak wyciszanie i wyłączanie wyciszenia, podnoszenie ręki i wybór urządzenia audio.
- Wyświetlanie jedynie kluczowych informacji, takich jak aktywny mówca i liczba osób w rozmowie.
- Automatycznie wyłączony przekaz wideo.
- Możliwość przeglądania prezentowanych treści.
Nowy tryb pozwoli Ci skupić się na najważniejszych elementach spotkania, ograniczając rozpraszające czynniki zewnętrzne.
Bezpośrednie rozmowy przez Meet w aplikacji mobilnej
Pozostając w temacie urządzeń mobilnych – wcześniej, aby połączyć się z kimś przez Meet za pośrednictwem aplikacji na tablet lub telefon, należało z wyprzedzeniem utworzyć link do spotkania, a następnie przesłać go danej osobie za pośrednictwem Kalendarza, Chatu czy e-maila.
Teraz możesz nawiązać połączenie ze współpracownikiem bezpośrednio w aplikacji Meet, dzwoniąc na jego urządzenie. W trakcie rozmowy będziesz mieć dostęp do najważniejszych funkcji Meet, takich jak czat, wirtualne tła, napisy na żywo i inne funkcje, które przewiduje Twoja wersja Google Workspace.
Większe możliwości w trybie widza
W czerwcu tego roku Google wprowadziło w Meet tryb widza, za pomocą którego do spotkań organizowanych za pośrednictwem tej aplikacji może dołączać więcej osób, jednak ich możliwości interakcji są ograniczone. W listopadzie w trybie tym pojawiły się nowe funkcje. Widzowie mogą teraz podczas spotkania wysyłać reakcje emoji. Gospodarze i współgospodarze mogą zaś zmienić status danego użytkownika z widza na uczestnika kiedy korzystają z trybu obraz w obrazie.
Podnoszenie ręki dzięki gestu
Dotychczas, aby podnieść rękę podczas spotkania prowadzonego przez Google Meet, należało kliknąć odpowiednią ikonę. W grudniu do aplikacji zostało wprowadzone usprawnienie, dzięki któremu, aby się zgłosić, możesz fizycznie podnieść swoją rękę. Aplikacja rozpozna ten gest i wyśle innym uczestnikom rozmowy informację o tym, iż chcesz zabrać głos.
Aby mieć pewność, iż gest zostanie rozpoznany, upewnij się, iż Twoja kamera jest włączona, a ręka znajduje się w jej zasięgu, a jednocześnie jest w pewnym oddaleniu od Twojej twarzy i reszty ciała.
Nowości w Prezentacjach
Nagrywanie prezentacji bez opuszczania aplikacji
To funkcja, która wprowadza pokazy slajdów na wyższy poziom. Kilka dni temu Google wprowadziło możliwość nagrywania swoich prezentacji, a następnie udostępnianie ich innym osobom do obejrzenia w dogodnym dla nich czasie.
W ten sposób łatwiej będzie Ci podzielić się materiałami z webinarów czy szkoleń. Nowa funkcja pozwoli Ci bez żadnego wysiłku nagrywać angażujące pokazy slajdów bez konieczności opuszczania aplikacji.
Aby rozpocząć nagrywanie prezentacji należy kliknąć w ikonę nagrywania, która znajduje się po prawej stronie górnego menu. Póki co długość nagrania ograniczona jest do 30 minut.
Nowa funkcja jest dostępna w pakietach Google Workspace Business Standard, Business Plus, Enterprise Starter, Enterprise Essentials, Enterprise Essentials Plus, Enterprise Standard, Enterprise Plus oraz Education Plus. Jej publikacja na kontach użytkowników będzie odbywać się stopniowo i może potrwać do połowy lutego 2024 roku.
Bardziej angażujące pokazy slajdów dzięki GIF-om i naklejkom
Na wieść o tej zmiane z pewnością ucieszą się osoby, które lubią okraszać swój przekaz elementami wizualnymi. Z początkiem listopada do Prezentacji Google wprowadzone zostały GIF-y oraz naklejki, których możesz teraz używać na slajdach, aby jeszcze bardziej zaangażować swoją publiczność.
Ciągły rozwój Chatu
Nowy sposób kategoryzowania wiadomości
Zgodnie z zapowiedzią, która nastąpiła po decyzji o wygaszeniu platformy Currents, w aplikacji Google Chat pojawiło się w ostatnim czasie wiele nowości. W listopadzie w narzędziu zmienił się wygląd panelu nawigującego, który został podzielony na trzy kategorie – Skróty, Wiadomości bezpośrednie oraz Pokoje.
Dodatkowo, w obrębie zakładki Skróty pojawiły się dwie kategorie – Główna oraz Wzmianki. Pierwsza z nich pomoże Ci gwałtownie nadrobić zaległości we wszystkich rozmowach. Możesz tu również zawęzić widok wiadomości, przy użyciu filtra Nieprzeczytane. Wzmianki zaś to miejsce, w którym zebrane zostały wszystkie rozmowy, w których ktoś Cię oznaczył.
Kilka dni po wprowadzeniu tych zmian Google ogłosiło też wprowadzenie czwartej kategorii – Oznaczone gwiazdką. Ważne dla Ciebie wiadomości możesz teraz oznaczyć bezpośrednio w oknie rozmowy, dzięki czemu zyskasz do nich szybki dostęp za pośrednictwem tej właśnie zakładki.
Wprowadzone zmiany nie ominęły też aplikacji mobilnej. Na dole ekranu pojawi się tu dodatkowy pasek nawigacyjny, z poziomu którego z łatwością połączysz się między czterema zakładkami – Skróty, Wiadomości bezpośrednie, Pokoje i Wzmianki.
Niedługo Chat zyska też nową ikonę, która będzie spójna z wyglądem pozostałych aplikacji wchodzących w skład pakietu Google Workspace.
Nowa aplikacja zintegrowana z Chatem – Dysk Google
W listopadzie w Google Chat pojawiła się też nowa aplikacja (wcześniej bot), która z poziomu okna rozmowy pozwala obsługiwać zdarzenia na Dysku Google. Narzędzie to daje możliwość:
- odpowiadania na komentarze w Dokumentach, Arkuszach i Prezentacjach,
- podglądania całego komentarza, aby odpowiedź zawsze była adekwatna,
- @oznaczania współpracowników w komentarzu z odpowiedzią.
Dzięki tej zmianie możesz teraz szybciej i wygodniej współpracować z innymi na plikach Google Docs, Sheets i Slides, nie opuszczając choćby okna Chatu.
Ulepszone sugestie wyszukiwania
Ta funkcja od dawna była już dostępna w aplikacji Google Chat na urządzenia mobilne. Teraz możemy powitać ją również w wersji webowej. A mowa o ulepszonych sugestiach wyszukiwania, które oparte są na historii wyszukiwań i zostały posegregowane według ważności.
Najbardziej prawdopodobna sugestia pojawi się również w polu wyszukiwania podczas wpisywania zapytania. Możesz nacisnąć klawisz tabulatora, aby automatycznie uzupełnić zapytanie albo usunąć sugestię, najeżdżając na nią kursorem i klikając ikonę x.
Nowe funkcje w Kalendarzu
Usprawnienia przy tworzeniu dużych wydarzeń
Listopadowe zmiany nie ominęły również Kalendarza. W narzędziu pojawiła się nowość, która ułatwia planowanie większych wydarzeń (w których może wziąć udział choćby 100 000 zaproszonych gości).
Teraz po utworzeniu i zapisaniu wydarzenia w Kalendarzu, które zawiera dużą grupę uczestników, możesz sprawdzić postęp wysyłania zaproszeń. Po pomyślnym dodaniu grup pojawią się one na liście gości, zaś podczas samego wysyłania zaproszeń (co może chwilę potrwać) w okienku będzie widniał komunikat zapraszanie w toku. Zmiana ta będzie widoczna jedynie w webowej wersji aplikacji.
Listy zadań teraz dostępne z poziomu Kalendarza
W czerwcu Google zapowiedziało przeniesienie wszystkich przypomnień z Kalendarza i Asystenta do aplikacji Lista Zadań (Google Tasks). Teraz w Kalendarzu wprowadzony został nowy widok, za pomocą którego wszystkie zadania i listy zadań będą widoczne w jednym miejscu.
Usprawnienia na Dysku
Nowości w funkcji skanowania na urządzeniach mobilnych
Użytkownicy urządzeń z systemem Android od lat mają możliwość skanowania fizycznych dokumentów dzięki mobilnej aplikacji Dysk Google. Kilka dni temu do narzędzia zostały wprowadzone nowości usprawniające pracę skanera. Należą do nich m.in.:
- automatyczne przechwytywanie obrazu, które pomaga gwałtownie uzyskać najlepszy skan;
- wizjer aparatu, który pomaga odpowiednio ustawić dokument w celu uzyskania najwyższej jakości skanu;
- opcja importowania z rolki z aparatu;
- szybszy sposób rozpoczynania skanowania dzięki nowego przycisku skanera.
Co więcej, funkcja skanera pojawi się również w aplikacji Dysk Google na urządzenia z systemem iOS. Oznacza to, iż teraz również użytkownicy telefonów i tabletów od Apple będą mogli wygodnie skanować i cyfrowo edytować fizyczne dokumenty.
Nowa strona główna na Dysku Google
W październiku tego roku Google wprowadziło na Dysku wygodny widok z aktywnościami w folderach. Wszystko po to, aby praca w tym narzędziu była możliwie jak najbardziej efektywna. Idąc za ciosem, w listopadzie producent wprowadził w aplikacji Dysk stronę główną, dzięki której szybciej znajdziesz najważniejsze pliki.
Spersonalizowane sugestie dotyczące plików i folderów, wspierane algorytmami uczenia maszynowego, pomogą Ci w szybkim rozpoczęciu pracy. Sugestie te wykorzystują różne sygnały, takie jak ostatnio otwierane, udostępniane lub edytowane pliki i foldery, a także dokumenty dołączone do nadchodzących wydarzeń w Kalendarzu.
Żetony z filtrami pozwolą Ci zawęzić wyszukiwanie i szybciej znaleźć odpowiednie pliki na Dysku, ułatwiając znajdowanie danych według typu, osób, daty modyfikacji lub lokalizacji.
Odświeżony wygląd, zgodny z wytycznymi Google Material Design 3, pomoże Ci zaś w efektywniejszym poruszaniu się po aplikacji.
Nowe API dla Google Meet dostępne w programie Developer Preview
W ramach programu Google Workspace Developer Preview programiści mogą teraz korzystać z interfejsu API Google Meet, który pozwala:
- programowo tworzyć i konfigurować połączenia Meet;
- pobierać dane o poprzednich spotkaniach, takie jak czas spotkania i uczestnicy;
- uzyskiwać dostęp do zasobów spotkań, takich jak transkrypcje i nagrania wideo;
- subskrybować informacje o wydarzeniach na spotkaniach w czasie rzeczywistym, takich jak dołączenie lub opuszczenie spotkania przez uczestnika.
Nowe API umożliwi Ci tworzenie i konfigurowanie wideokonferencji Meet, zezwalanie użytkownikom końcowym na dołączanie do konferencji i publikowanie aktualizacji na temat spotkań w czasie rzeczywistym. Dokumentację tego narzędzia znajdziesz tutaj.
Monitorowanie wewnętrznych zagrożeń przy użyciu Chronicle
I na koniec ważna nowość dla administratorów, którzy mogą teraz płynniej integrować swoje dane Google Workspace z Chronicle (chmurową platformą wspierającą bezpieczeństwo od Google), aby gwałtownie wykrywać, badać i podejmować działania związane z ryzykowną aktywnością i zagrożeniami.
Dotychczas do przeglądania powiadomień i podejmowania działań mających zapobiegać potencjalnym problemom z bezpieczeństwem służyło Centrum powiadomień. Teraz możesz pójść o krok dalej i wykorzystując bogate możliwości zarządzania ryzykiem, jakie daje Chronicle:
- Chronicle pomoże Ci w wykrywaniu i badaniu potencjalnych zagrożeń na każdym poziomie zaawansowania poprzez monitorowanie danych w czasie rzeczywistym.
- Wgląd w dane jest tu dostępny na wyciągnięcie ręki, z bogatym kontekstem i wizualizacją oraz z najlepszymi rekomendacjami branżowymi, co pomaga w szybszym podejmowaniu lepszych decyzji.
- Co więcej, możesz wdrożyć gotowe przypadki użycia Chronicle, pomagając skrócić czas poświęcany na tworzenie reguł i playbooków.
- Możesz także tworzyć i automatyzować powtarzalne playbooki z pełnymi możliwościami orkiestracji bezpieczeństwa, automatyzacji i reagowania (SOAR).
Aby dowiedzieć się więcej na temat monitorowania ryzyka przy pomocy Chronicle, odwiedź oficjalne Centrum pomocy Google.
A jeżeli chcesz być zawsze na bieżąco z nowościami w aplikacjach od Google, możesz dołączyć do naszej grupy na Facebooku. To miejsce, w którym wielu pasjonatów rozwiązań chmurowych dzieli się swoją wiedzą na temat Google Workspace. Z euforią powitamy Cię jako nowego członka naszej społeczności.