Niemieccy pracownicy cierpią na ogromną nadmierną pewność siebie. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę technologiczną Skillsoft wśród specjalistów ds. zasobów ludzkich: Zdecydowana większość ankietowanych specjalistów ds. HR (96%) uważa, iż wielu pracowników przecenia swoje umiejętności. Może to mieć poważne konsekwencje: jedynie 10 procent ankietowanych menedżerów ds. HR wierzy, iż ich pracownicy osiągną cele biznesowe w perspektywie kolejnych 12–24 miesięcy.
Według badania, błędne przekonania są szczególnie powszechne w obszarach takich jak przywództwo, technologia i AI, które będą istotne w przyszłości. W rezultacie projekty są opóźnione, a produktywność spada. Specjaliści ds. HR obawiają się, iż w przyszłości rozdźwięk między oczekiwaniami pracodawców a rzeczywistą wydajnością pracowników jeszcze bardziej się pogłębi.
Przygotowany na przyszłość?
Ogólnie rzecz biorąc, tylko 15% ankietowanych specjalistów HR uważa, iż ich firma jest zbyt skoncentrowana na teraźniejszości i za mało wybiega w przyszłość. W pozostałych krajach, w których przeprowadzono badanie, odsetek ten był znacznie wyższy i wynosił 27%.
Ankieta Skillsoft została przeprowadzona online za pośrednictwem platformy Pollfish w okresie od maja do lipca 2025 r. W badaniu wzięło udział 1000 pełnoetatowych specjalistów ds. HR oraz specjalistów ds. uczenia się i rozwoju z różnych branż w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Australii, którzy korzystają z programu szkoleniowego w swojej firmie (lub wdrożą taki program w ciągu najbliższych 12 miesięcy).
Jednak niemieccy specjaliści ds. HR są coraz bardziej pesymistycznie nastawieni do niedoboru wykwalifikowanych pracowników. Prawie połowa respondentów (42%) obawia się utraty najlepszych talentów na rzecz bardziej elastycznych lub finansowo lukratywnych konkurentów w przyszłości. Prawie połowa respondentów uważa, iż istniejące programy rozwoju talentów są wystarczające, aby zatrzymać utalentowanych pracowników i najlepszych pracowników. „Niedobory umiejętności już spowalniają wzrost, a przestarzałe podejście do rozwoju talentów pogłębia ten problem” – mówi Ciara Harrington , dyrektor ds. HR w Skillsoft.
Wiele osób przez cały czas sceptycznie podchodzi do sztucznej inteligencji
Podczas gdy niektórzy obserwatorzy branży podejrzewają, iż sztuczna inteligencja (AI) może niedługo stać się pełnoprawnym członkiem zespołu, niemieccy specjaliści ds. HR wydają się być znacznie bardziej sceptyczni. Mniej niż 50 procent z nich chce, aby sztuczna inteligencja została włączona do szkoleń.
Z wynikiem 56%, AI w czasie rzeczywistym jest najpopularniejszą opcją wśród niemieckich specjalistów HR. Przykład: Pracownik przechodzi sesję szkoleniową, w której uczestniczy w symulacji. Już podczas tej sesji AI może udzielać informacji zwrotnej na temat frazowania, dokładności i szybkości. Pozwala to pracownikowi na ciągłe doskonalenie się.
Według Skillsoft, wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) oferuje wiele możliwości, zwłaszcza w zakresie dostarczania spersonalizowanych treści edukacyjnych. Jednak wiele działów kadr przez cały czas podchodzi sceptycznie do korzystania z takich spersonalizowanych narzędzi.
Spersonalizowana ścieżka kształcenia dla pracownika marketingu mogłaby wyglądać następująco: wstępna ocena mogłaby określić umiejętności pracownika w zakresie storytellingu, analizy kampanii i wizualizacji danych. Następnie można opracować indywidualne jednostki szkoleniowe w tych obszarach, rozwijając zidentyfikowany poziom umiejętności.