Czy zastanawialiście się kiedyś jak działa Messenger lub inny ulubiony czat? Jakim sposobem dostajecie powiadomienia na Facebooku mimo, iż nie odświeżyliście strony? jeżeli odpowiedzieliście na któreś pytanie twierdząco to zapraszam do kolejnego wpisu z serii o Node.js gdzie poruszę kwestię asynchronicznych wydarzeń - jak je tworzyć oraz odbierać. Zapraszam również do poprzednich wpisów jeżeli je ominęliście: Pierwsze kroki w Node.js oraz Jak napisać własny serwer
Node.js events
Tak jak wspomniałem we wstępie mechanizmem odpowiedzialnym za działanie czatu są tak zwane wydarzenia czyli events(po angielsku brzmi to jakoś lepiej). Mechanizm składa się z dwóch części:
- Emmiter czyli źródło wydarzenia
- Listener czyli nasłuchiwacz wydarzeń
Zadaniem tego pierwszego jest tworzenie wydarzeń w systemie na wskutek jakieś sytuacji, która zaistniała. Może to być na przykład wysłanie nowej wiadomości, utworzenie postu, zmiana statusu itd. Natomiast Event Listener ma za zadanie nasłuchiwać czy wystąpiło wydarzenie, które może odebrać i zareagować na nie, zgodnie z wolą programisty czyli na przykład wyświetlić powiadomienie na stronie lub dodanie nowej wiadomości do okna czatu. Mechanizm jak się o nim mówi jest prosty jednak jak go zaimplementować?
Jak zaimplementować obsługę wydarzeń?
Do zaimplementowania prostego systemu, który będzie reagował na dziejące się wydarzenia możemy użyć biblioteki Events, która znajduje się w Node.js (tak więc podobnie jak http w poprzednim poście nie musimy nic instalować dodatkowo). Również na tym opierają się biblioteki takie jak socket.io czy websocket, które obudowują go w swoje rozwiązania. Jednak ja dzisiaj się skupię na samej bibliotece Events, żeby pokazać jak to działa i zachęcić do samodzielnych zabaw.
Pierwsze co należy zrobić to zaimportować bibliotekę oraz stworzyć jej nową instancję.
Teraz przy pomocy zmiennej myEmitter jesteśmy w stanie zarówno wysyłać jak i odbierać wydarzenia w systemie.
Do tworzenia zdarzeń służy funkcja emit. Wysyła ona wydarzenie o określonej nazwie oraz opcjonalnie możemy przekazać dodatkowe dane, które chcemy by były odebrane. Żeby odebrać coś takiego potrzebujemy funkcję on, która przyjmuje dwa parametry: - pierwszy to jest nazwa wydarzenia na który funkcja ma zareagować - drugi jest to funkcja obsługująca wydarzenie, jako parametry przyjmuje dane przekazane przy emisji zdarzenia
Jak odpalimy to w konsoli zobaczymy następującą rzecz:
Ładnie widać, iż dwa razy pojawiło się zdanie This is event, ponieważ dwa razy wywołaliśmy wydarzenie o nazwie event. Jest to domyślne zachowanie dla funkcji nasłuchującej. Żeby reagować tylko na pierwsze wystąpienie danego wydarzenia możemy użyć funkcji once
Teraz po odpaleniu tego samego kodu w konsoli zobaczymy coś takiego
Wydarzenia na serwerze
Samo korzystanie z node events w konsoli nie jest porywające ale wiedząc jak to działa jesteśmy w stanie wykorzystać to w dowolnym innym miejscu. Możemy na przykład połączyć to z serwerem, który stworzyłem w poprzednim wpisie.
Można zobaczyć jak to działa w poniższym gifie. Każdy request jest rejestrowany i wysyłane jest odpowiednie wydarzenie, które loguje nam informacje w konsoli.
Jak widać jest to dosyć proste. Jednak podobnie jak w poście dotyczącym własnego serwera przy normalnej pracy korzystamy z gotowych bibliotek. Dlatego w następnym poście będę chciał stworzyć prosty chat przy wykorzystaniu jedenj z tych bibliotek. jeżeli jesteście ciekawi jak to zrobić nie zapomnijcie polajkować moją stronę na fb by nie przeoczyć następnego postu. I do usłyszenia :)