IBM zaprezentował nowy prototypowy chipa sztucznej inteligencji (AI) o nazwie NorthPole. Ma być szybszy i znacznie bardziej energooszczędny niż jakikolwiek w tej chwili dostępny chip. Nowy chip ma zużywać aż 25-krotnie mniej zużywać energii, a także być 22 razy szybszy niż inne chipy. Według pracy zespołu badawczego IBM: „NorthPole przewyższa wszystkie powszechne projekty, choćby te wykorzystujące bardziej zaawansowane procesy technologiczne.”
W swojej publikacji w czasopiśmie Science zespół opisuje pomysły, które przyświecały opracowaniu chipu, jego działanie i wyniki testów wydajności. Głos zabrali Subramanian Iyer i Vwani Roychowdhury, obaj z University of California w Los Angeles. W miarę jak aplikacje oparte na AI stają się narzędziami powszechnie używanymi zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów, naukowcy przez cały czas pracują nad ich doskonaleniem. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest, jak zauważają Iyer i Roychowdhury, przejście do systemu komputerowego na „krawędzi” (ang. edge), w którym dane są fizycznie bliżej aplikacji AI, które z nich korzystają.
Czy IBM ominie wąskie gardło von Neumanna?
Jednym z głównych problemów w poprawie przetwarzania AI jest tzw. „wąskie gardło von Neumanna”. W w tej chwili dostępnych architekturach chipy AI mają zwykle szybsze zdolności przetwarzania niż pamięć, którą potrzebują do uruchamiania procesów. W rezultacie pojawia się opóźnienie, gdy informacje są przesyłane między jednostką przetwarzającą a pamięcią RAM. Dotyczy to zwłaszcza „krawędzi”, gdzie chipy i dane są przechowywane razem. Usunięcie tego wąskiego gardła od dawna jest uważane przez wielu ekspertów za klucz do uruchamiania potężnych sieci neuronowych na różnych urządzeniach.
Według IBM Research, nowy prototypowy chip zbudowany w laboratorium firmy w Alamaden w Kalifornii omija wąskie gardło von Neumanna. Integruje on składnik pamięci na samym chipie przetwarzającym.
Zaprezentowane wyniki sprzętu NorthPole wskazują, iż może on wykonywać się wyjątkowo dobrze w związanych z nim zadaniach. Mowa o zadaniach takich jak autonomiczna chirurgia, obsługa samochodów i innych pojazdów bez kierowcy oraz liczne projekty z zakresu robotyki.