Mercedes-Benz wprowadza nową funkcję sterowania głosowego z wykorzystaniem ChatGPT. To kolejny krok w ekspansji sztucznej inteligencji w motoryzacji.
Właściciele Mercedesa w USA niedługo będą mieli możliwość dodania do swoich już luksusowych samochodów jeszcze więcej splenrodu: ChatGPT. Producent samochodów doda agenta sztucznej inteligencji OpenAI do systemu rozrywki MBUX. Opcjonalny program beta rozpocznie się 16 czerwca 2023 roku w Stanach Zjednoczonych dla ponad 900 000 pojazdów wyposażonych w ten system.
Klienci będą mieli możliwość wzięcia udziału w programie beta za pośrednictwem aplikacji Mercedes-me lub bezpośrednio z pojazdu. Wystarczy użyć polecenia głosowego „Hey Mercedes, chcę dołączyć do programu beta”. Mercedes-Benz zintegruje ChatGPT dzięki usługi Azure OpenAI, wykorzystując możliwości chmury i platformy AI firmy Microsoft. To pozwoli na wzbogacenie umiejętności rozmowy samochodu dzięki wszechstronnemu i zaawansowanemu modelowi językowemu.
Mercedes opisuje te możliwości w ten sposób:
Użytkownicy będą mieli do czynienia z asystentem głosowym, który nie tylko rozumie naturalne polecenia głosowe, ale może także prowadzić zaawansowane rozmowy. niedługo uczestnicy, którzy poproszą Asystenta Głosowego o szczegóły dotyczące celu podróży, zaproponowanie nowego przepisu na kolację lub odpowiedź na skomplikowane pytanie, otrzymają bardziej obszerną odpowiedź – nie odrywając rąk od kierownicy i wzroku od drogi.
Integracja ChatGPT umożliwia rozwinięcie istniejącego sterowania głosowego MBUX Voice Assistant poprzez dodanie większego zrozumienia języka naturalnego i poszerzenie zakresu tematów, na które asystent może odpowiedzieć. Użytkownicy będą mogli zadawać asystentowi różnorodne pytania, zarówno związane, jak i niezwiązane z samą jazdą i otrzymają obszerniejsze odpowiedzi.
Program beta ma trwać trzy miesiące. Po tym okresie Mercedes zamierza ponownie ocenić, czy planuje dalszy rozwój funkcji sterowania głosowego z wykorzystaniem ChatGPT.
Mercedes plus sztuczna inteligencja – co może z tego wynikać?
ChatGPT wyróżnia się niezwykłą zdolnością do prowadzenia dialogu na różnorodne tematy, tworzenia nowych faktów i utrzymania płynności w wymianie informacji. Niektóre osoby zastanawiają się, jakie konkretnie cele ma spełniać ta technologia w aucie. Kierowcy podczas jazdy muszą skupiać się na prowadzeniu, nawigacji oraz podstawowych funkcjach pojazdu. W takiej sytuacji interfejs głosowy może być właśnie bezpiecznym i wygodnym rozwiązaniem, pozwalającym na pełną koncentrację na drodze. Taką funkcję jak ChatGPT w aucie, można potraktować jako swoistego asystenta, “dodatkowego pasażera”, który może odpowiedzieć na nieskomplikowane pytania kierowcy i pomóc mu w nawigacji czy podjęciu niektórych decyzji.
Jak zwykle, korzyści płynące z tej technologii są głównie teoretyczne. Być może Mercedes chce po prostu przekazać zewnętrznemu dostawcy zarządzanie usługą interfejsu głosowego?
Kolejną kwestią jest temat prywatności i bezpieczeństwa danych użytkowników. Mimo iż Mercedes publicznie wyraża staranność w kwestii ochrony danych swoich użytkowników, to wiadomym jest, iż przechowuje i wykorzystuje zapisane rozmowy. Dane z komend głosowych są przechowywane w Mercedes-Benz Intelligent Cloud, gdzie są anonimizowane i analizowane.
Programiści Mercedes-Benz otrzymają przydatne informacje na temat konkretnych żądań, co pozwoli im precyzyjnie określić priorytety w dalszym rozwoju sterowania głosowego. Wyniki testów beta będą wykorzystane do dalszego udoskonalenia intuicyjnego asystenta głosowego i określenia strategii wdrożenia zaawansowanych modeli językowych na różnych rynkach i w różnych językach.
To nie pierwsze ruchy Mercedesa w świecie blockchain
Mercedes-Benz jest zaangażowany w projekty związane z technologią blockchain od wielu lat. W styczniu 2022 roku firma motoryzacyjna nawiązała współpracę z kilkoma artystami NFT, aby uczcić model serii G-Class. Producent samochodów zaczął również korzystać z blockchaina Ocean Protocol do gromadzenia różnych danych użytkowników w lipcu 2020 roku. W marcu 2018 roku firma wprowadziła również własną kryptowalutę, jako nagrodę za ekologiczną jazdę.