Nowa supermoc AI: rozpoznaje empatię szybciej niż twoja teściowa

instalki.pl 5 godzin temu

Zespół badaczy z Hong Kong Polytechnic University opracował innowacyjny system analityczny oparty na sztucznej inteligencji, który potrafi oszacować poziom empatii u osób występujących na nagraniach wideo. Narzędzie analizuje tzw. „mimikrę emocjonalną” – czyli stopień, w jakim dana osoba odwzorowuje emocje rozmówcy – co według teorii neuronauk może świadczyć o poziomie empatii.

Technologia została zaprezentowana w preprintowym artykule opublikowanym w SSRN i stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na obiektywne metody badania kompetencji miękkich, takich jak empatia, zwłaszcza w kontekście zarządzania i przywództwa.

Empatia w centrum uwagi naukowców i biznesu

Dotychczasowe narzędzia do mierzenia empatii – takie jak kwestionariusze IRI, EQ czy TEQ – bazowały głównie na samoocenie. Badacze podkreślają, iż ich system eliminuje subiektywność tego typu metod. Wykorzystując uczenie maszynowe oraz sygnały z nagrań, algorytm analizuje emocjonalne reakcje osób wypowiadających się przed kamerą.

Ogólne ramy pomiaru empatii / Źródło: papers.ssrn.com

W badaniu wykorzystano nagrania z rozmów telewizyjnych z prezesami firm, w których odpowiadali oni na pytania dziennikarzy. Na podstawie zarejestrowanych interakcji system oceniał, na ile rozmówcy wykazywali emocjonalne dopasowanie do swoich partnerów w rozmowie.

  • Sprawdź także: Gemini 2.5 zaprezentowany. Najmądrzejszy model AI od Google

Empatyczny CEO to skuteczniejszy lider?

Twórcy systemu zauważyli, iż osoby, które w analizach AI wykazywały wyższy poziom empatii, częściej zarządzały firmami stosującymi bardziej prospołeczne polityki – np. dotyczące bezpieczeństwa pracy czy równego wynagradzania. Co więcej, ich styl zarządzania okazywał się skuteczniejszy w sytuacjach kryzysowych, co mogło wpływać na wartość firm.

Udało nam się stworzyć skalowalny i obiektywny model do oceny empatii w realnych warunkach – mówi Li Cui, współautor badania. – Widzimy duży potencjał w jego wykorzystaniu zarówno w psychologii organizacyjnej, jak i w analizach liderów biznesowych.

Szczegółowy schemat blokowy sposobu stosowania różnych modeli uczenia maszynowego / Źródło: papers.ssrn.com

Możliwe zastosowania: od rekrutacji po social media

W przyszłości badacze chcą przetestować narzędzie w szerszym kontekście – np. na nagraniach z mediów społecznościowych, nieformalnych wystąpieniach lub w różnych środowiskach kulturowych. Zespół planuje także udoskonalić system pod kątem rozpoznawania innych cech miękkich, takich jak stabilność emocjonalna czy asertywność.

Naukowcy podkreślają, iż ich celem nie jest zastąpienie ludzkiej oceny, ale jej uzupełnienie o dane, które do tej pory były trudne do zmierzenia. Ich system może być także wykorzystywany jako narzędzie w rekrutacji, ewaluacji liderów, szkoleniach HR oraz w badaniach społecznych.

Google stworzyło portret, który mówi ludzkim głosem… i wytyka błędy jak szef
AIciekawostkinaukasztuczna inteligencja
Idź do oryginalnego materiału