Oasis Decart – Minecraft generowany przez AI?

sztucznainteligencjablog.pl 2 tygodni temu

W świecie gier komputerowych, gdzie możliwości technologiczne stale się rozwijają, Oasis Decart staje się punktem zwrotnym. kooperacja firm Etched i Decart zaowocowała stworzeniem Oasis – gry generowanej całkowicie przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym. Taki Minecraft AI. Co to oznacza dla przyszłości gier i jak działa Oasis? Zanurzmy się w świecie AI generującej grafikę, fizykę, a choćby zasady gry bez potrzeby użycia tradycyjnego silnika gry.

Jak działa Oasis Decart?

Oasis to innowacyjny projekt oparty na modelach generatywnych AI, które umożliwiają tworzenie świata gry w czasie rzeczywistym, renderując obraz klatka po klatce w odpowiedzi na działania gracza. Gracz może swobodnie poruszać się, niszczyć bloki, wchodzić w interakcje z obiektami oraz zarządzać zasobami, a wszystko to bez potrzeby korzystania z typowego silnika gry. W praktyce oznacza to, iż każda klatka gry generowana jest przez model AI, a nie przez wbudowane oprogramowanie czy zasady zapisane w tradycyjny sposób.

Oasis Decart, Minecraft AI

Silnik Oasis bazuje na zaawansowanych transformatorach, które interpretują dane wejściowe z klawiatury i myszki, a następnie przetwarzają je w realnym czasie na obrazy o szybkości 20 klatek na sekundę. Decart, wykorzystując specjalistyczny układ ASIC o nazwie Sohu, umożliwia osiągnięcie wysokiej rozdzielczości oraz jednoczesną obsługę wielu użytkowników, co jest dużym krokiem naprzód w porównaniu do tradycyjnych modeli generatywnych.

Realizm i interaktywność – przyszłość gier w rzeczywistości tworzonej przez AI

Twórcy Oasis podkreślają, iż projekt ten to jedynie początek. Ich celem jest dalszy rozwój modelu, tak aby umożliwić tworzenie coraz bardziej skomplikowanych i realistycznych światów. Obecna wersja Oasis pozwala graczom na eksplorację wirtualnych światów podobnych do popularnej gry Minecraft, gdzie AI generuje elementy świata takie jak oświetlenie, fizyka obiektów oraz zarządzanie zasobami. Na przykład, model rozumie takie mechaniki jak budowanie struktur, kontrolowanie oświetlenia, a choćby interakcję ze zwierzętami.

Oasis działa na zasadzie tzw. „generacji autoregresyjnej”, co pozwala na płynną interakcję w czasie rzeczywistym, minimalizując błędy wynikające z kumulacji błędów w długotrwałym generowaniu. Twórcy wdrożyli technikę dynamicznego szumowania, co poprawia stabilność obrazu i pozwala na bardziej spójne doświadczenia wizualne, choćby przy dłuższym czasie gry.

Wydajność i wyzwania technologiczne

Jednym z kluczowych wyzwań przy tworzeniu gry generowanej przez AI jest utrzymanie odpowiedniej wydajności. Modele generatywne, takie jak te wykorzystane w Oasis, zwykle wymagają ogromnych zasobów obliczeniowych, co utrudnia generowanie obrazu w czasie rzeczywistym. Jednak dzięki współpracy z układem Sohu firmy Etched, Oasis osiąga niespotykaną dotąd szybkość przetwarzania – model jest w stanie wygenerować nową klatkę co 0,04 sekundy, czyli ponad 100 razy szybciej niż w przypadku innych modeli AI generujących wideo.

Mimo imponujących wyników, projektanci Oasis napotykają pewne wyzwania, takie jak utrzymanie stabilności obrazu w odległych partiach mapy czy precyzyjne zarządzanie inwentarzem. Aby przezwyciężyć te problemy, Decart planuje dalsze optymalizacje i zwiększenie skali modelu, co mogłoby pozwolić na jeszcze bardziej realistyczne odwzorowanie świata gry.

Przyszłość Generatywnych Światów Gier

Oasis jest dowodem na to, iż gry generowane przez sztuczną inteligencję mogą stać się realnym kierunkiem rozwoju w branży gamingowej. Potencjalne zastosowania takiej technologii sięgają daleko poza rozrywkę – generatywne AI mogą w przyszłości tworzyć interaktywne światy do nauki, symulacji lub zastosowań edukacyjnych. Twórcy wierzą, iż interaktywne wideo stanie się istotnym elementem przyszłości internetu, a Oasis to pierwszy krok w realizacji tej wizji.

Dla wszystkich zainteresowanych technicznymi aspektami projektu, Etched i Decart udostępnili część kodu źródłowego Oasis w formule open-source, umożliwiając społeczności programistycznej eksperymentowanie z generatywną technologią AI. Dzięki temu gracze i deweloperzy mają możliwość przetestowania i współtworzenia przyszłych wersji Oasis.

Podsumowanie

Oasis Decart to rewolucyjny projekt, który otwiera nowe możliwości w dziedzinie gier generowanych przez sztuczną inteligencję. Połączenie technologii transformatorów z wydajnym sprzętem obliczeniowym umożliwia stworzenie interaktywnego doświadczenia, które jeszcze niedawno było niemożliwe do zrealizowania. Przyszłość tego typu technologii obiecuje jeszcze bardziej rozbudowane światy, które gracze będą mogli eksplorować w czasie rzeczywistym, w pełni kontrolując generowane przez AI środowisko. Oasis to pierwszy krok na drodze do przyszłości, w której sztuczna inteligencja będzie współtworzyć cyfrowe światy na niespotykaną dotąd skalę.

Idź do oryginalnego materiału