Polska gwałtownie nadrabia zaległości w cyfryzowaniu gospodarki, ale wyzwań wciąż nie brakuje – zwłaszcza dla sektora MŚP.
Najnowszy unijny raport „State of Digital Decade 2024” wskazuje, iż mimo poczynionych postępów polskie firmy wciąż mają trudności z wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań, takich jak sztuczna inteligencja czy usługi chmurowe. Aby osiągnąć cele przewidziane do 2030 r., Polska powinna rozwijać dostęp do sieci 5G, zwiększać zakres cyfryzacji usług publicznych i edukacji oraz podnosić poziom cyberbezpieczeństwa.
Cyfrowy sektor publiczny
Cyfrowa transformacja to najważniejszy element strategii rozwoju nie tylko Polski, ale i całej UE. Dlatego Komisja Europejska przygotowuje coroczne sprawozdania, które podsumowują postępy państw członkowskich w realizacji celów i zadań na 2030 r. w zakresie digitalizacji gospodarek. Z najnowszego raportu „State of Digital Decade 2024” wynika, iż w ub. roku Polska poczyniła znaczne postępy względem wyników z 2022 r. Wciąż jednak jest wiele obszarów, które pozostają poniżej średniej UE.
W Polsce podejmowane są liczne działania mające na celu wspieranie digitalizacji zarówno usług publicznych jak i prywatnych. Jednym z nich, chwalonym w raporcie UE, jest zapewnianie elektronicznego dostępu do danych medycznych. Inicjatyw cyfryzacyjnych niedługo może być jeszcze więcej, ponieważ Polska ma szansę otrzymać do 60 mld euro z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Z tych środków 21,3% powinno zostać przeznaczone właśnie na transformację cyfrową, w tym m.in. zwiększenie dostępu do szybkiego internetu, digitalizację usług publicznych i prywatnych, a także rozwijanie cyfrowych umiejętności.
Zdaniem 81% Polaków cyfryzacja usług publicznych i prywatnych ułatwia codzienne życie
Ze wspomnianego raportu wynika, iż zdaniem 81% Polaków cyfryzacja usług publicznych i prywatnych ułatwia codzienne życie.
Jednak odsetek obywateli posiadających co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe wynosi zaledwie 44,3%, przy średniej UE równej 55,6%. Aby do 2030 roku, zgodnie z celem unijnym, 80% populacji UE posiadało te umiejętności, konieczne jest wieloaspektowe podejście do wspierania cyfryzacji na wszystkich szczeblach edukacji oraz zachęcanie młodych ludzi do zainteresowania się dyscyplinami STEM. W ich zakres wchodzą nauki ścisłe, techniczne, inżynieryjne oraz matematyka.
We wdrażaniu każdego narzędzia IT najważniejszy jest człowiek
– Podnoszenie cyfrowych kompetencji, inwestowanie w specjalistów IT, zaawansowany sprzęt oraz przede wszystkim w cyberbezpieczeństwo to najważniejsze elementy cyfrowej transformacji. Warto pamiętać, iż każda inwestycja w rozwiązania techniczne powinna być przemyślana, szczególnie pod względem krótko- i długoterminowych korzyści, jakie może przynieść. We wdrażaniu każdego narzędzia IT najważniejszy jest człowiek, który potrafi wykorzystać jego potencjał. Dlatego tak istotne jest inwestowanie w wykwalifikowanych pracowników oraz oferowanie im możliwości rozwoju. Jest to niezbędny krok, aby usuwać tzw. lukę kompetencyjną i mieć pewność, iż wdrożone narzędzia rzeczywiście są potrzebne – wskazuje Robert Sepeta, Business Development Manager w firmie Kingston.
Bezpieczeństwo w erze cyfrowej – jak firmy mogą chronić swoje dane?
Przedsiębiorstwa wykorzystują cyfryzację do zwiększania swojej konkurencyjności na rynku, automatyzacji procesów czy analizy danych. Jak wskazuje wspomniany raport w 2024 r. poziom wykorzystania AI, narzędzi chmurowych lub dużych zbiorów danych przez przedsiębiorstwa w Polsce (51,8%) jest znacznie poniżej celu na 2030 r. wynoszącego 75%. Komisja Europejska zauważa, iż w świetle obecnych tendencji, do 2030 r. tylko 64% przedsiębiorstw w UE będzie korzystać z chmury, co drugie ze zbiorów Big Data, a jedynie 17% ze sztucznej inteligencji.
Postępującej cyfrowej transformacji kroku powinno dotrzymywać zwiększanie bezpieczeństwa systemów i przechowywanych danych. Z badań opublikowanych przez firmę EY wynika, iż prawie połowa ankietowanych firm wymienia to zagadnienie jako priorytet w procesie cyfrowej transformacji. najważniejsze w jego utrzymaniu jest wdrożenie odpowiednich narzędzi i procedur zabezpieczających przed nieautoryzowanym dostępem, uszkodzeniem lub utratą danych. Zagrożeniem dla przetwarzanych i przechowywanych przez firmy oraz instytucje publiczne informacji są zarówno cyberataki i problemy ze sprzętem czy oprogramowaniem, jak również błędy ludzkie czy zdarzenia losowe (powodzie, pożary czy awarie prądu).
Dbając o ochronę szczególnie wrażliwych danych, warto pamiętać, iż zamiast w chmurze powinny być one przechowywane w sposób odizolowany od sieci
– Odpowiedniego poziomu zabezpieczeń wymagają szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowych, dane osobowe pracowników i klientów, tajemnice handlowe, raporty czy umowy. Ponadto przedsiębiorstwa muszą przestrzegać stosownych regulacji prawnych, dotyczących m.in. czasu i podejścia do archiwizowania poszczególnych dokumentów. Dbając o ochronę szczególnie wrażliwych danych, warto pamiętać, iż zamiast w chmurze powinny być one przechowywane w sposób odizolowany od sieci, aby zminimalizować możliwość ich utraty czy wycieku. Najbezpieczniejszym sposobem na ochronę kluczowych dla wszystkich podmiotu danych jest wdrożenie przemyślanej strategii tworzenia kopii zapasowych.