Nowa platforma umożliwi asystentom AI robienie zakupów w imieniu użytkowników. Dzięki tokenizacji i limitom wydatków nasza karta będzie bezpieczna, choćby gdy SI sama zapłaci za zakupy.
VISA zaprezentowała przełomową platformę „Intelligent Commerce”, która pozwoli asystentom AI nie tylko wyszukiwać produkty, ale również finalizować transakcje w imieniu użytkowników. Oznacza to, iż niedługo będziesz mógł zlecić swojemu asystentowi AI znalezienie i kupienie biletu lotniczego czy zamówienie tygodniowych zakupów spożywczych – wszystko bez Twojego bezpośredniego udziału w procesie płatności.
System działa poprzez zastąpienie tradycyjnych danych karty tokenami cyfrowymi, co stanowi fundament bezpieczeństwa całego rozwiązania. Proces tokenizacji polega na zamianie 16-cyfrowego numeru karty na unikalny identyfikator cyfrowy, który nie może zostać wykorzystany przez nieuprawnione osoby. Gdy zlecasz asystentowi AI zakup, VISA uwierzytelnia Cię dzięki tzw. payment passkeys, tokenizuje numer karty i umieszcza token wewnątrz agenta AI. Dzięki temu Twoje rzeczywiste dane płatnicze nigdy nie są udostępniane sprzedawcom ani systemom AI.
Co istotne, użytkownik będzie miał nad wszystkim pełną kontrolę, ustalając konkretne limity wydatków i kategorie zakupów. Będzie można przykładowo polecić AI znalezienie lotu do konkretnego miasta np. za mniej niż 500 dolarów, dzięki czemu asystent przeszuka różne strony, porówna opcje i sfinalizuje zakup – wszystko bez konieczności wprowadzania danych płatniczych przy każdej transakcji. Innym przykładem może być zamówienie kwiatów na Dzień Matki – asystent AI może znaleźć ulubione kwiaty Twojej mamy, we właściwym przedziale cenowym, i zamówić je z dostawą na określony dzień.

„Wkrótce ludzie będą mieli agentów AI, którzy będą przeglądać, wybierać, kupować i zarządzać w ich imieniu” – powiedział Jack Forestell, dyrektor ds. produktu i strategii VISA. Podkreślił, iż agenci ci muszą zdobyć zaufanie nie tylko użytkowników, ale również banków i sprzedawców.
VISA współpracuje z czołowymi firmami AI, takimi jak Anthropic, Microsoft, OpenAI, Perplexity, Samsung i Stripe, aby zintegrować funkcje płatności bezpośrednio z systemami AI. Firma wykorzystuje także swoje wieloletnie doświadczenie w zapobieganiu oszustwom – w zeszłym roku systemy AI i uczenia maszynowego VISA zapobiegły oszustwom o wartości około 40 miliardów dolarów.
Warto zauważyć, iż VISA nie jest jedyną firmą rozwijającą tego typu technologię. Mastercard wprowadził podobne rozwiązanie o nazwie „Agent Pay”, które również umożliwia agentom AI dokonywanie autonomicznych transakcji online. PayPal i Amazon także pracują nad własnymi rozwiązaniami w zakresie handlu opartego na AI. Pierwsze pilotażowe wdrożenia technologii VISA Intelligent Commerce spodziewane są w ciągu najbliższych miesięcy, a deweloperzy już teraz mogą rozpocząć prace nad integracją swoich systemów z tą platformą.