Sztuczna inteligencja w branży nieruchomości? Jak się okazuje, zastosowań dla niej jest tu całkiem sporo.
Przedstawiciele firm deweloperskich przyznają, iż do najbardziej cennych funkcjonalności sztucznej inteligencji należy zaliczyć przede wszystkim analizę rynku, mżliwość dostosowania ofert do indywidualnych potrzeb klientów, a także funkcje tworzenia różnego rodzaju wizualizacji i materiałów graficznych.
Algorytmiczna analiza rynku nieruchomości
Dzięki wykorzystaniu danych z różnych źródeł – o cenach nieruchomości, lokalizacji, trendach rynkowych czy preferencji klientów – algorytmy mogą dokładnie przewidzieć ceny domów lub mieszkań na danym rynku w określonym czasie. Na coraz większej liczbie stron internetowych pojawiają się także wirtualni asystenci, którzy udzielają potencjalnym klientom odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Dzięki tego typu rozwiązaniom inwestorzy mogą podejmować bardziej trafne decyzje zakupowe. W coraz większej ilości firm standardem jest też korzystanie z interaktywnych map czy spacerów wirtualnych. Pomagają one w zobrazowaniu klientom potencjału danej inwestycji.
Co ciekawe, wielu handlowców otwarcie przyznaje, iż choć sztuczna inteligencja może być bardzo pomocna w opracowaniu ofert, to obsługa klienta w zakresie doradztwa przez cały czas wymaga osobistego kontaktu. Jak się okazuje, w wielu firmach w dalszym ciągu kluczowa jest ludzka wiedza, doświadczenie, znajomość rynku i przepisów oraz tzw. umiejętności miękkie, w tym cechy osobowościowe. To te cechy od lat są fundamentem budowania zespołów sprzedażowych – i raczej nic się w tej kwestii nie zmieni.
Pomysł na przyszłość
Jednak w branży nieruchomości wszystko jeszcze przed nami – jej przedstawiciele stale dyskutują nie tylko o potencjale sztucznej inteligencji, ale także o konkretnych pomysłach na jej skuteczne wdrożenie. I tak, zdaniem Zuzanny Należytej, dyrektora ds. handlowych w warszawskiej firmie deweloperskiej Eco Classic, AI z pewnością znajdzie swoje miejsce w branży nieruchomości. Jednak ze względu na jej specyfikę spółka nie zamierza wprowadzać radykalnych zmian w swoich obecnych procedurach obsługi klienta.