Oszuści nie śpią. Mają nowe sposoby, żeby wyciągnąć pieniądze z naszych kont

kobieta.gazeta.pl 3 dni temu
Zdjęcie: VPales//Shutterstock


Media bardzo często informują o osobach, które padły ofiarą oszustów. Cyberprzestępcy regularnie wymyślają nowe metody. Przez to kolejne osoby stają się ich ofiarami. Na szczęście w ostatnim czasie wielu ataków udało się uniknąć.
Możemy odnieść wrażenie, iż oszuści nieustannie tworzą nowe sposoby, by okradać konta swoich ofiar. Na szczęście społeczna świadomość tego problemu w naszym kraju jest coraz większa, dzięki czemu ludzie regularnie zgłaszają podejrzane wiadomości pod numer 8080. Niedawno CERT Polska, czyli zespół działający w ramach NASK i skupiony na walce z cyberprzestępczością, podsumował efekty swoich prac.


REKLAMA


Zobacz wideo Co oznacza FWB?


Eksperci o walce z cyberprzestępczością w Polsce
Jak przekazali eksperci CERT, w ostatnim roku udało się zablokować ponad milion wiadomości od oszustów. Poza tym udaremniono aż 75 milionów prób wejść na fałszywe strony. Co istotne, to o 25 milionów więcej niż w poprzednim roku. Warto także zaznaczyć, iż otrzymali ponad 300 tysięcy zgłoszeń od użytkowników, którzy wysyłali wiadomości pod numer 8080. I to właśnie na ich podstawie udało się zablokować komunikaty, które cyberprzestępcy planowali wysłać do potencjalnych ofiar. UWAGA! Wiadomość wzbudzającą naszą wątpliwości wystarczy przekazać dalej na numer 8080. Jest to usługa darmowa.
Nowe sposoby oszustów
Oszuści zwykle wykorzystują presję czasu oraz nasz pośpiech. Wysyłane przez nich komunikaty z reguły wymagają szybkiej reakcji. W ostatnim czasie głośno zrobiło się o kampanii "wakacyjnego oszustwa". Zaangażowane w nią osoby podszywały się pod dzieci przebywające na obozach i koloniach. Prosiły swoich rodziców o szybkie przelewy lub dane ich kart. Niestety w wielu przypadkach przestępcom udało się nakłonić niektórych do podania wrażliwych informacji. Tego typu ataki mogą powtórzyć się także w czasie zbliżających się ferii zimowych. przez cały czas aktywni są także oszuści podszywający się pod znane firmy kurierskie.


"Tym razem oszuści podszywają się pod #DHL i informują o konieczności uiszczenia opłaty, niezbędnej do dokończenia dostawy. Celem są dane karty kredytowej" - informował niedawno CERT POLSKA na swoich profilach w mediach społecznościowych. Poza tym w ubiegłym roku wielu oszustów wykorzystywało fałszywe ankiety. Podszywali się pod rozpoznawalne marki i oferowali w zamian za wypełnienie kwestionariuszy atrakcyjne nagrody finansowe. Jednak warunkiem ich otrzymanie było podanie karty płatniczej.
Idź do oryginalnego materiału