PKO Bank Polski poinformował o dołączeniu do społeczności Hugging Face – tym samym autorski duży model językowy AI stał się dostępny publicznie. Każdy może skorzystać ze sztucznej inteligencji, by zoptymalizować i ułatwić działanie na obszernych dokumentach w języku polskim. Grupą docelową są (przynajmniej na razie) jednak specjaliści i osoby współpracujące z sektorem bankowym. Mimo wszystko mówimy o dosyć znaczącym oraz niespodziewanym kroku.
PKO Bank Polski zaskoczył wszystkich udostępniając bezpłatnie swoją sztuczną inteligencję
Banki działające na terenie naszego kraju regularnie wprowadzają ulepszenia mające jeden prosty cel: unowocześnienie oferowanych usług i pozyskanie dodatkowych klientów. Wystarczy chociażby spojrzeć w stronę Banku Pocztowego, który od niedawna pozwala potwierdzić tożsamość poprzez krótkie nagranie twarzy. Zminimalizowana zostaje dzięki temu szansa na poważne nadużycia pokroju podszywania się pod inną osobę.
- Revolut wprowadza kolejne nowości. Przydadzą się zwłaszcza w podróży
Tytułowa wiadomość zasługuje na uznanie, ponieważ PKO Bank Polski dołączył do platformy Hugging Face jako pierwszy bank działający w naszym kraju. Jak możemy przeczytać w udostępnionej informacji, chodzi o lokalne wsparcie rozwoju sztucznej inteligencji, a także próbę wyznaczenie kierunku rozwoju szeroko rozumianej bankowości. Każda chętna osoba może zatem pobrać na swój komputer model reprezentacyjny noszący nazwę RoBERTa.
IKO (Android) – pobierz aplikację z naszej bazy danych
Jeśli chodzi o możliwości, to ten LLM (duży model językowy) posiada bardzo szerokie okno kontekstowe. Bez problemu obsłuży on dokumenty w granicach 15 stron A4. Sztuczna inteligencja ma jednak dosyć wąską specjalizację, bowiem sprawdzi się w następujących zadaniach: klasyfikacja, ekstrakcja informacji czy przeszukiwanie dokumentów. Niezwykle istotną cechą jest niski koszt utrzymania i wyższa skuteczność niż w przypadku rozwiązań OpenAI. PKO Bank Polski celuje przede wszystkim w polską społeczność naukową oraz deweloperską.

Lokalny model nie tylko rozumie lokalne realia językowe, ale także te prawne – to naprawdę ogromny plus.
Klienci banku mogą spodziewać się debiutu kolejnych funkcji napędzanych przez AI
Opisany model językowy to wynik wspólnej pracy zespołu AI Lab działającego wewnątrz Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. Mamy tak naprawdę do czynienia z pierwszym krokiem ku realizacji wizji zakładającej implementację technologii wielozadaniowych wewnątrz bankowych instytucji. Dlatego też nie zdziwcie się, gdy inteligentne funkcje już niedługo przejmą mobilną aplikację czy serwis transakcyjny.
PKO Bank Polski informuje o już wdrożonych produktach opartych na sztucznej inteligencji. Mowa przede wszystkim o wyszukiwarce semantycznej, która od pewnego czasu znajduje się w użytku pracowników banku. Dzięki temu znacznie skrócił się czas potrzebny na odnalezienie potrzebnych procedur czy regulacji. Nie można również zapominać o sztandarowym modelu językowym PLLuM promowanym i wspieranym przez polskie władze.
- Samsung Pay wkracza do Polski. Czy nie jest na to trochę za późno?
Teraz pozostaje tylko czekać aż podobne decyzje podejmą także inne banki działające w naszym kraju. Być może skorzystają one z technologii udostępnionej przez PKO Bank Polski?
Źródło: PKO Bank Polski / Zdjęcie otwierające: PKO Bank Polski, unsplash.com (@katjaano)