Sztuczna inteligencja już działa w wielu obszarach. Jednym z nich jest tworzenie tekstów. AI pisze różne treści, od artykułów newsowych i naukowych, po raporty, teksty marketingowe, prawne i kreatywne, jak scenariusze filmowe i reklamowe, sztuki teatralne, powieści, ale też fake news’y. Stąd pojawia się w nas coraz częściej pytanie, ale też w wielu rozmowach, „czy sztuczna inteligencja nas zastąpi”. Zatem czy rzeczywiście powinniśmy się obawiać, iż AI jest dla różnych zawodów zagrożeniem wyparcia z rynku pracy?
Jak powstają treści tworzone przez AI?
Narzędzia do tworzenia tekstów, które wykorzystują sztuczną inteligencję, są coraz bardziej zaawansowane. Wykorzystują one algorytmy przetwarzania języka naturalnego (NLP – z ang. natural language processing) i uczenia maszynowego (ML – machine learning). Dzięki temu sztuczna inteligencja uczy się jak interpretować i rozumieć ludzki język. Algorytmy uczenia maszynowego umożliwiają systemowi naukę na podstawie danych. Natomiast NLP – przetwarzanie języka naturalnego umożliwia systemowi naukę i zrozumienie niuansów języka ludzkiego tj. sarkazm i wypowiedzi z zabarwieniem emocjonalnym. W efekcie dzięki NLP i ML narzędzia działające w oparciu o sztuczną inteligencję mogą tworzyć logiczne teksty, ponieważ analizują ogromne ilości danych przedstawionych w języku ludzkim.
Takie narzędzia są odpowiednio „trenowane”, czyli przetwarzają (zbierają i analizują) ogromne ilości danych z różnych źródeł w Internecie, takich jak media społecznościowe, artykuły prasowe i fora internetowe. W efekcie narzędzia te tworzą już teksty zbliżone do tekstów człowieka. Wymagają one jednak jeszcze weryfikacji.
Kreatywne teksty – czy można w pełni oddać twórczość AI?
Teksty AI w mediach
Postęp technologiczny dzięki AI jest faktem. Nowe rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję „wyrastają” jak przysłowiowe „grzyby po deszczu”, co tworzy coraz więcej pytań i niepewności. Największy szum w mediach jest wokół ChatGPT – popularnego generatora treści, czyli platformy LLM, która oparta jest o działanie sztucznej inteligencji. Jednak to, iż sztuczna inteligencja pisze najróżniejsze teksty, m.in. artykuły do mediów, nie jest już nowością. Jak informuje Guardian, prawie 50 portali newsowych jest generowanych przez AI. To wyniki badania NewsGuard – organizacji śledzącej dezinformację. Przez tworzenie tekstów przez AI dochodzi właśnie do rażących błędów. Na przykład portal informacyjny celebritiesdeaths.com poświęcony wiadomościom o znanych osobistościach, które zmarły, opublikował informację o śmierci Joe Bidena, co oczywiście było fake newsem. Czy celowym błędem, czy po prostu pomyłką technologii? To z pewnością wiedzą prowadzący portal.
Warto jednak wiedzieć, iż media publikują już często artykuły tworzone przez AI. Jak powiedział Jim Mullen, dyrektor angielskich czasopism Daily Mirror i The Express, tworzone są one pod okiem dziennikarzy. „Wyprodukowaliśmy nasze pierwsze treści AI w ciągu ostatnich 10 dni, ale jest to prowadzone przez redakcję”. Jak powiedział, treści, które tworzy AI to proste teksty takie jak prognoza pogody i informacje o lokalnych korkach. Innym istotnym głosem w tej sprawie jest wypowiedź Bartosza Węglarczyka – redaktora naczelnego Onet’u, który również przyznał, iż redakcja korzysta z AI, podczas tworzenia krótkich, prostych tekstów o powtarzającej się strukturze, takie jak „prognoza pogody, wynik meczu, czy repertuar kin”.
AI tworzy sztukę teatralną, powieści i reklamę
Sztuka teatralna
Pierwsza sztuka teatralna stworzona przez ChatGPT2 „AI: Kiedy robot pisze sztukę” (ang. „AI: When a robot writes a play” – to opowieść o robocie próbującym zrozumieć ludzkość) również nie była wybitna. Wyraźnie zatem widać, iż oprogramowanie na bazie AI potrzebuje koordynatora – człowieka, który będzie weryfikował rażące pomyłki w postaci błędnych informacji lub po prostu braku logiki.
Powieść
Sztuczna inteligencja pisze również powieści. Jedną z pierwszych w pełni napisanych przez AI jest „1 the Road”. To powieść, która powstała podczas podróży Rossa Goodwin’a z Nowego Jorku do Nowego Orleanu w marcu 2017 roku. Nawiązywała do powieści z 1957 roku „W drodze” Jacka Kerouaca. Goodwin, podobnie do Kerouaca, miał ze sobą w samochodzie towarzysza, jednak w postaci laptopa ze sztuczną inteligencją, który był podłączony do różnych czujników. Dane z tych czujników sztuczna inteligencja zamieniała w słowa. Do napisania tej książki został stworzony specjalny model i przeszkolony na wcześniejszych danych tekstowych. Natomiast dane stanowiły sceny, rozmowy przechwycone wewnątrz samochodu, wypowiedziane słowa oraz wartości współrzędnych. Finalnie wydawnictwo Jean Boîte Éditions opublikowało powieść w 2018 roku, a książka otrzymała dobre recenzje krytyków. Projekt był finansowany przez Google.
Scenariusz reklamy
W 2018 roku Lexus stworzył scenariusz reklamy modelu samochodu Lexus ES wykorzystując AI. Aby opracować wyróżniający się spot reklamowy, Lexus stworzył algorytm, który analizował dane dotyczące spotów reklamowych nagradzanych kampanii reklamowych produktów luksusowych z ostatnich 15 lat, ludzkich emocji i samej marki. Rezultatem była 60-sekundowa reklama przedstawiająca historię samochodu, który ożył. Sztuczna inteligencja została również „przeszkolona” w zakresie inteligencji emocjonalnej oraz tego, co wpływa i tworzy więź z publicznością. Algorytm „nauczył się” również informacji o marce Lexus i dodatkowych wytycznych projektowych, i stworzył finalnie oryginalny projekt.
Reklamę wyreżyserował Kevin Macdonald, zdobywca Oscara. Za stworzenie całego projektu odpowiadała nie tylko sztuczna inteligencja, ale również agencja kreatywna The & Partnership, przy wsparciu IBM Watson, oraz Visual Voice odpowiedzialny był za techniczną realizację. Reklama rezonuje na bardzo ludzkim poziomie. Pokazuje, iż chociaż komputer może nie być w stanie zrozumieć ludzkich emocji, może je jednak odtworzyć i stworzyć więź emocjonalną. Jak powiedział Michael Tripp, dyrektor generalny marki Lexus: „Naszą ambicją nie jest zastąpienie czynnika ludzkiego, ale jego wzmocnienie”. Dalej wskazał, iż strategią Lexusa było pokazanie wiary we współpracę człowieka i maszyny. „Nigdy nie mógłbym poprosić cię (człowieka) o przejrzenie nagradzanych filmów z 15 lat i podanie mi tych danych, ale teraz mogę je zdobyć i wykorzystać do uczenia naszej kreatywności” – dodał.
Czy zawód copywritera jest zagrożony?
Jak widać z powyższych przykładów, obszar zastosowania sztucznej inteligencji do pisania jest bardzo szeroki. AI z pewnością wspiera ludzi w tworzeniu różnego rodzaju tekstów. Niemniej jednak popularyzacja narzędzi do pisania testów opartych o AI skłania wielu do stawiania pochopnie tezy o zagrożeniu dla wielu zawodów, takich jak copywriter (autor tekstów np. reklamowych, stron internetowych), czy też dziennikarz. Jednakże jak podaje platforma goodcontent.pl, badanie przeprowadzone przez WhitePress, na bazie odpowiedzi 500 ekspertów SEO „nadal dominuje samodzielne przygotowanie tekstów przez człowieka (76 procent), 42 procent korzysta z AI, jednak pod nadzorem człowieka”.
W odpowiedzi na pytanie: „czy zawód copywritera jest zagrożony przez ChatGPT?”, sam ChatGPT podał, iż zawód ten niekoniecznie jest zagrożony. „Zawód copywritera ewoluuje wraz z rozwojem technologii AI, ale niekoniecznie jest zagrożony. Chociaż sztuczna inteligencja może generować tekst, brakuje jej kreatywności, myślenia strategicznego i inteligencji emocjonalnej, które posiadają ludzie, a które są niezbędne do skutecznego pisania tekstów. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc copywriterom w ich pracy, sugerując odpowiednie słowa kluczowe, analizując dane i generując pomysły na treści. Jednak narzędzia te nie są jeszcze w stanie odtworzyć pełnego zakresu ludzkiej kreatywności i niuansów językowych wymaganych do stworzenia wciągającej i przekonującej kopii. Krótko mówiąc, chociaż sztuczna inteligencja może zautomatyzować niektóre aspekty procesu pisania tekstów, jest mało prawdopodobne, aby całkowicie zastąpiła potrzebę zatrudniania copywriterów przez ludzi.” To jest ocena samego ChatGPT na temat narzędzi AI do pisania tekstów.
Podobnie do ChatGPT uważa Ewa Szczepaniak z Tekstowni.pl, autorka tekstów z wieloletnim doświadczeniem i trenerka copywritingu. „Czy AI generuje teksty dobrej jakości? To zależy od tego, kto i do czego tych tekstów potrzebuje. Dla kogoś, kto uważa treść za wypełniacz, takie teksty mogą być wystarczające. AI będzie więc mocną konkurencją dla copywriterów, którzy weszli do zawodu na zasadzie „Pisać każdy może” i tworzą takie właśnie tekstowe wypełniacze. Czy jednak AI potrafi napisać żywy, naprawdę przekonujący tekst sprzedażowy? Wątpię. Zgadzam się z tu z ChatemGPT, iż w obszarach wymagających dużej kreatywności i zrozumienia emocji ludzcy copywriterzy przez cały czas będą potrzebni. Zaryzykuję stwierdzenie, iż copywriterzy z dobrym warsztatem mogą (przynajmniej na razie) spać spokojnie.”
Narzędzia AI do tworzenia tekstów
ChatGPT
W 2020 roku po raz pierwszy angielska gazeta Guardian opublikowała artykuł w pełni napisany przez sztuczną inteligencję, a dokładnie przez GPT-3 – generator tekstu firmy OpenAI. Natomiast w listopadzie 2022 roku do użycia wszedł ChatGPT. Został stworzony na podstawie dużych modeli językowych (LLM) firmy OpenAI GPT-3.5. A najnowsza wersja, oparta o GPT-4, została wypuszczona 14 marca 2023 roku.
Chat odpowiada na zadane pytania, dzięki czemu może pisać choćby artykuły, czy też eseje. Czy jednak dobre? Po kilku testach dochodzę do wniosku, iż jest to po prostu świetny asystent do pisania tekstów, ale nie bardzo zaawansowanych i nie jest bezbłędny. Przez to, iż odpowiada na zadane przez nas pytania, możemy raczej rozwinąć nasze idee lub zrobić po prostu dobry research. Czy jednak dobry? Na to należy uważać i sprawdzać podane przez niego dane. Informacje, które przedstawia ChatGPT nie zawsze są zgodne z prawdą. ChatGPT wykorzystuje swoje zrozumienie języka naturalnego i bazuje na ogromnej ilości tekstów z Internetu i innych źródeł, a tam trafiają się błędne informacje. To narzędzie, które bardziej podpowiada różne pomysły w odpowiedzi na odpowiednio zadane pytania, ale to człowiek je stawia.
Jak może być wykorzystany ChatGPT w biznesie?
Jak sam ChatGPT podpowiedział, może on być wykorzystywany w różnych obszarach zawodowych i branżach, które wymagają komunikacji i przetwarzania danych np. w obsłudze klienta, w dziennikarstwie, w marketingu, w edukacji i finansach. W obsłudze klienta może być wykorzystany jako chatbot, który odpowiadałby na zapytania klientów, a w dziennikarstwie może tworzyć teksty na podstawie otrzymanych danych. Można go zastosować do tworzenia tzw. contentu, czyli treści marketingowych takich jak wpisów na blogi, portale społecznościowe i dla kampanii marketingowych. W edukacji ChatGPT może tworzyć materiały edukacyjne (również dla kursów online) i quizy. Finansiści mogą wykorzystywać ChatGPT do tworzenia raportów finansowych i automatyzacji analizy finansowej. Narzędzie to udziela również porad prawnych.
Inne narzędzia tekstowe AI
Jednak ChatGPT to tylko jeden z przykładów generatorów treści. Na rynku dostępne są różne narzędzia do pisania tekstów oparte o sztuczną inteligencję. Do takich należą www.jasper.ai, www.kopiuj.ai (z ang. www.copy.ai), www.anyword.com, www.smodin.io. Osobiście przetestowałam: smodin.io (z opcją bezpłatną). To dobre narzędzie, które odpowiada na pytania i przeprowadza research. Posiada on funkcje przepisywania, sprawdzania plagiatu i tłumacza, pisania dłuższych tekstów do 5000 słów oraz przepisuje teksty do innego stylu. Pisze teksty z różnym przeznaczeniem: teksty marketingowe (tzw. content), artykuły, opisy produktów, listy referencyjne itd. Anyword potrafi tworzyć odpowiednie teksty reklamowe dla kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Adwords, LinkedIn Ads, i Twitter Ads, do kampanii mailingowych, tzw. landing page’y i treści na inne platformy np. wpisy na blogi i opisy produktów. Anyword umożliwia również marketerom tworzenie tekstów na podstawie ich danych, zapewniając również wskaźniki predykcyjne, czyli pokazując przewidywania, jaki efekt dany tekst może osiągnąć. Pokazuje, która część wiadomości działa i na kogo, to znaczy na którą płeć i grupę wiekową. Warto samemu przetestować te narzędzia dostosowując odpowiednio do swoich potrzeb.
Teksty AI – korzyści dla biznesu
Sztuczna inteligencja może przyspieszyć proces tworzenia tekstów, poprawić jakość pracy i zwiększyć zyski. W rezultacie narzędzia AI do tworzenia tekstu takie jak ChatGPT, Anyword, Jasper.ai kopiuj.ai, smodin.io mogą mieć znaczący wpływ na tworzenie strategii marketingu treści. Pomimo obaw o potencjalną utratę pracy przez twórców tekstów, narzędzia te mogą faktycznie wpłynąć na efektywność ich pracy. Na przykład mogą im pomóc w tworzeniu nowych pomysłów i doskonaleniu ich stylu pisania. Dostosowują również ich treść pod kątem wymagań wyszukiwarek (narzędzia te analizują słowa najważniejsze i tworzą treści, które spełniają wymagania SEO). Platformy te oparte o sztuczną inteligencję mogą wpłynąć na marketing treści, zapewniając firmom możliwość efektywniejszego tworzenia wysokiej jakości tekstów. Analizując dane, sztuczna inteligencja może określać trendy, które następnie firmy wykorzystują do tworzenia spersonalizowanych komunikatów, czyli dostosowanych do indywidualnych odbiorców i poprawić jakość tworzonych tekstów. To również świetne narzędzia do wyszukiwania danych. Ponadto przyspieszają pracę twórców tekstów przez usuwanie blokad twórczych i dają im większą pewność.
Nowe możliwości i frustracje na rynku pracy
Jak widać korzyści, jakie dostarczają dla biznesu narzędzia tekstowe oparte o sztuczną inteligencję, jest wiele. Jednak nowe narzędzia wywołują wyraźne poruszenie w różnych grupach zawodowych, nie tylko obawy wśród copywriterów. Kolejną grupą zawodową, która odczuwa wyraźnie niezadowolenie, są scenarzyści filmowi i telewizyjni. Wyrazili oni swoje frustracje organizując w maju 2023 strajk, co stworzyło kolejną destabilizację branży wcześniej już wywołaną przez pandemię. ChatGPT spowodował również zmiany na rynku pracy, tworząc nowy zawód, to znaczy „prompt engineera”. Nazwa tego stanowiska w języku polskim brzmi „inżynier podpowiedzi” i wiąże się z dużym wynagrodzeniem choćby 1,4 miliona złotych rocznie.
Ostateczne plusy i minusy tekstów AI
Chociaż tworzenie treści przez sztuczną inteligencję rewolucjonizuje proces pisania tekstów, to istnieją również obawy dotyczące możliwości wykorzystania tych treści do szkodliwych celów. Czyli tworzenie fejkow- fałszywych wiadomości lub do propagandy. Problemem jest to, iż AI czerpie informacje z Internetu, potencjalnie nie omijając fake newsów. w tej chwili teksty tworzone przez sztuczną inteligencję nie są jeszcze doskonałe, ale narzędzia AI mogą całkowicie zrewolucjonizować to,jak będziemy komunikować się ze sobą w przyszłości.
Najważniejsze, aby dobrze wspierały działanie człowieka, bez pozbawiania go jednocześnie miejsc pracy. Jednak orientowanie się w możliwościach, jakie daje AI z pewnością wzmocni potencjał człowieka.
Narzędzia AI są świetnymi asystentami człowieka. Ułatwiają kreatywność, usuwają blokady twórcze, wzmacniają kreatywność i produktywność człowieka. Pokazał to projekt reklamy Lexusa i podkreślił to Michael Tripp z firmy Lexus. Założeniem tego projektu było, aby wzmocnić człowieka. Na koniec, jak stwierdził sam ChatGPT, „Rola copywritera może się zmieniać wraz z postępem technologii sztucznej inteligencji, ale przez cały czas będzie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pisarzy, którzy będą tworzyć przekonujące komunikaty i tworzyć autentyczne więzi z odbiorcami”.
Odpowiadając ostatecznie na pytanie postawione na wstępie, ChatGPT i inne narzędzia tekstowe AI raczej wzmocnią potencjał kreatywny człowieka i sprawi, iż będzie bardziej efektywny.
A jak sam ChatGPT naskrobał„ChatGPT nie może zastąpić całkowicie ludzi w wielu zawodach, ponieważ model ten nie posiada pełnej inteligencji emocjonalnej ani umiejętności podejmowania decyzji opartych na wartościach i etyce.”