Konsumenci stają się coraz bardziej odpowiedzialni w korzystaniu z aplikacji, a bezlitośni wobec marek, które oferują usługi niskiej jakości. Zmiany te są najbardziej widoczne wśród osób w wieku 18-34 lat, czyli przedstawicieli Pokolenia Aplikacji. Najnowsze badanie Cisco AppDynamics, „The App Attention Index 2023: Beware the Application Generation”, ujawnia, iż młodsi użytkownicy oczekują w tej chwili najbardziej innowacyjnych, intuicyjnych i bezpiecznych rozwiązań cyfrowych – jako konsumenci czują się upoważnieni do porzucenia każdej aplikacji, która nie spełnia ich oczekiwań.
Wyniki najnowszego, piątego raportu App Attention Index są dowodem, iż zapotrzebowanie konsumentów na usługi cyfrowe dalej pozostaje silne. Powróciło jednak poczucie wolności, którego brakowało w 2021 r, kiedy większość konsumentów była zmuszona korzystać z aplikacji w niemal każdym aspekcie swojego życia. Użytkownicy ponownie mają wybór i odzyskali kontrolę nad swoimi decyzjami odnośnie używanych rozwiązań.
Konsumenci przez cały czas cieszą się szybkością i wygodą jaką zapewniają aplikacje. Zmieniły się jednak ich oczekiwania co do tego, jak usługi powinny działać. 62 proc. konsumentów twierdzi, iż ich oczekiwania dotyczące doświadczeń cyfrowych są w tej chwili znacznie wyższe niż dwa lata temu, a 64 proc. uważa, iż są teraz mniej wyrozumiali dla usług niskiej jakości.
Pokolenie Aplikacji
Zmiany te są najbardziej widoczne w grupie konsumentów w wieku 18-34 lat. Są to członkowie tzw. Pokolenia Aplikacji. Osoby te polegały na rozwiązaniach cyfrowych, aby zdobyć wykształcenie, rozpocząć karierę i pozostać w kontakcie z najbliższymi w trakcie pandemii. Teraz korzystają z nich w dzisiejszym świecie hybrydowym. Są to najbardziej aktywni konsumenci usług cyfrowych – korzystają średnio z 41 różnych aplikacji każdego miesiąca, w porównaniu do 30 aplikacji w przypadku osób w wieku 35 lat i starszych.
Pokolenie Aplikacji jest bardziej wymagające jeżeli chodzi o jakość. Nieustannie oceniają oni przydatność usług cyfrowych, z których korzystają i dokonują analizy przed pobraniem nowych aplikacji. Są zmotywowani do pozbycia się „bałaganu” na swoich urządzeniach. Chcą, aby każde cyfrowe doświadczenie wnosiło wartość dodaną do ich życia i są dumni z tego, iż korzystają tylko z najlepszych rozwiązań.
Ci młodzi konsumenci są coraz bardziej sfrustrowani markami, które dostarczają złe usługi cyfrowe, a aż 94 proc. użytkowników spotkało się z tym problemem w ciągu roku. Pokolenie Aplikacji uważa niską jakość za przejaw braku szacunku ze strony producenta, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy młodsi konsumenci usunęli średnio siedem aplikacji ze swoich urządzeń. Co więcej, przedstawiciele tej grupy chcą też chronić swoich znajomych – aż 70 proc. badanych jest gotowych przestrzec innych przed niedziałającymi usługami cyfrowymi.
„Przesłanie jest jasne: choćby jeden błąd aplikacji może spowodować, iż duża część klientów usunie swoje konta. Ewaluacja aplikacji ma zatem najważniejsze znaczenie dla firm, które chcą zapewnić konsumentom doświadczenia cyfrowe najwyższej jakości. Tylko wtedy zespoły IT mogą gwałtownie wykrywać i rozwiązywać problemy z dostępnością, wydajnością i bezpieczeństwem aplikacji, zanim wpłynie to na użytkowników końcowych” – powiedział Ronak Desai, wiceprezes i dyrektor generalny Cisco Full-Stack Observability i AppDynamics. „Marki muszą zdać sobie sprawę, iż działają teraz w świecie, w którym odpowiednie doświadczenie cyfrowe jest podstawą udanego biznesu. Pokolenie Aplikacji jest zdeterminowane, by korzystać tylko z najbardziej innowacyjnych, wydajnych i bezpiecznych usług cyfrowych” – podkreślił ekspert Cisco
Od futurystycznej wizji po wymierne efekty – “Concept Luna” ambitne cele ESG firmy Dell Technologies