Polacy chętnie korzystają z AI, ale często w ukryciu – zasada “work hard, not smart” ma się dobrze nad Wisłą

itreseller.com.pl 18 godzin temu

Raport KPMG pokazuje paradoksy cyfrowej rewolucji w Polsce – czyli gdy AI zderza się z polskim, folwarcznym rozumieniem pracy

Z raportu KPMG „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów” wynika, iż Polacy są jednymi z najaktywniejszych użytkowników AI na świecie – aż 69% deklaruje regularne korzystanie z narzędzi opartych na tej technologii. To wynik powyżej średniej globalnej. Jednocześnie jednak aż 90% ankietowanych nie zna przepisów dotyczących sztucznej inteligencji, a ponad połowa osób używających AI w pracy ukrywa ten fakt przed pracodawcą.

Badanie pokazuje, iż dla wielu użytkowników AI to sposób na zwiększenie efektywności – 76% zauważyło poprawę dostępności zasobów i automatyzację powtarzalnych zadań. Aż 64% pracowników przyznaje, iż AI realnie zwiększa ich produktywność, ale równocześnie co trzeci użytkownik zauważa, iż technologia przynosi także większe obciążenie obowiązkami. W polskich firmach poziom wdrożeń AI nie odbiega od tego obserwowanego w krajach takich jak USA czy Niemcy, ale wciąż niewielu pracowników ma dostęp do zaawansowanych narzędzi lub odpowiedniego przeszkolenia.

Wysoki stopień wdrożenia AI nie oznacza, iż wykorzystywany jest jej pełny potencjał. Pracownicy w Polsce najchętniej sięgają po rozwiązania przystępne, niewymagające szkolenia – to pomaga w codziennych zadaniach, ale niesie też ryzyka – komentuje Leszek Ortyński, dyrektor ds. AI i Data Science w KPMG w Polsce.

Z badania wynika również, iż 55% pracowników korzystających z AI nie informuje o tym swoich przełożonych, a wielu prezentuje wygenerowane przez sztuczną inteligencję treści jako własne. 33% przyznaje się do działań sprzecznych z polityką firmy. Jednocześnie 77% Polaków akceptuje obecność AI w miejscu pracy – to jeden z najwyższych wyników na świecie.

Choć 60% badanych twierdzi, iż potrafi efektywnie korzystać z AI, to tylko 29% przeszło jakiekolwiek szkolenie w tym zakresie – o 10 punktów procentowych mniej niż globalna średnia. Blisko połowa badanych ocenia swoją wiedzę jako niską, a 90% nie zna obowiązujących przepisów dotyczących AI.

Z raportu wynika też, iż obawy związane ze sztuczną inteligencją są powszechne. 89% respondentów obawia się cyberzagrożeń, a 44% deklaruje, iż osobiście ich doświadczyło. Ponad połowa miała kontakt z dezinformacją generowaną przez AI, a 48% wskazuje na utratę kontaktu międzyludzkiego jako negatywny skutek automatyzacji.

Mój osobisty komentarz: w Polsce przez cały czas wyznajemy zasadę “work hard, not smart”, a biorąc pod uwagę fakt, często zapomniany w branży IT, iż znacząca część firm w naszym kraju nie wyszła mentalnie jeszcze z lat 90, taka postawa jest zrozumiała.

Raport „Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence: A Global Study 2025” opracowano na podstawie badań przeprowadzonych we współpracy z University of Melbourne. Obejmował on ponad 48 tys. respondentów z 47 krajów, w tym 1082 osoby z Polski.

Idź do oryginalnego materiału