Raport KPMG pokazuje paradoksy cyfrowej rewolucji w Polsce – czyli gdy AI zderza się z polskim, folwarcznym rozumieniem pracy
Z raportu KPMG „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów” wynika, iż Polacy są jednymi z najaktywniejszych użytkowników AI na świecie – aż 69% deklaruje regularne korzystanie z narzędzi opartych na tej technologii. To wynik powyżej średniej globalnej. Jednocześnie jednak aż 90% ankietowanych nie zna przepisów dotyczących sztucznej inteligencji, a ponad połowa osób używających AI w pracy ukrywa ten fakt przed pracodawcą.
Badanie pokazuje, iż dla wielu użytkowników AI to sposób na zwiększenie efektywności – 76% zauważyło poprawę dostępności zasobów i automatyzację powtarzalnych zadań. Aż 64% pracowników przyznaje, iż AI realnie zwiększa ich produktywność, ale równocześnie co trzeci użytkownik zauważa, iż technologia przynosi także większe obciążenie obowiązkami. W polskich firmach poziom wdrożeń AI nie odbiega od tego obserwowanego w krajach takich jak USA czy Niemcy, ale wciąż niewielu pracowników ma dostęp do zaawansowanych narzędzi lub odpowiedniego przeszkolenia.
– Wysoki stopień wdrożenia AI nie oznacza, iż wykorzystywany jest jej pełny potencjał. Pracownicy w Polsce najchętniej sięgają po rozwiązania przystępne, niewymagające szkolenia – to pomaga w codziennych zadaniach, ale niesie też ryzyka – komentuje Leszek Ortyński, dyrektor ds. AI i Data Science w KPMG w Polsce.
Z badania wynika również, iż 55% pracowników korzystających z AI nie informuje o tym swoich przełożonych, a wielu prezentuje wygenerowane przez sztuczną inteligencję treści jako własne. 33% przyznaje się do działań sprzecznych z polityką firmy. Jednocześnie 77% Polaków akceptuje obecność AI w miejscu pracy – to jeden z najwyższych wyników na świecie.
Choć 60% badanych twierdzi, iż potrafi efektywnie korzystać z AI, to tylko 29% przeszło jakiekolwiek szkolenie w tym zakresie – o 10 punktów procentowych mniej niż globalna średnia. Blisko połowa badanych ocenia swoją wiedzę jako niską, a 90% nie zna obowiązujących przepisów dotyczących AI.
Z raportu wynika też, iż obawy związane ze sztuczną inteligencją są powszechne. 89% respondentów obawia się cyberzagrożeń, a 44% deklaruje, iż osobiście ich doświadczyło. Ponad połowa miała kontakt z dezinformacją generowaną przez AI, a 48% wskazuje na utratę kontaktu międzyludzkiego jako negatywny skutek automatyzacji.
Mój osobisty komentarz: w Polsce przez cały czas wyznajemy zasadę “work hard, not smart”, a biorąc pod uwagę fakt, często zapomniany w branży IT, iż znacząca część firm w naszym kraju nie wyszła mentalnie jeszcze z lat 90, taka postawa jest zrozumiała.
Raport „Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence: A Global Study 2025” opracowano na podstawie badań przeprowadzonych we współpracy z University of Melbourne. Obejmował on ponad 48 tys. respondentów z 47 krajów, w tym 1082 osoby z Polski.