Kryzys zaufania do medycyny w Polsce jest coraz poważniejszy. Potęguje go łatwy dostęp do chatbotów, które udzielają odpowiedzi na niemal każde pytanie. Polacy coraz częściej pytania o zdrowie kierują do narzędzia ChatGPT zamiast do farmaceutów. Kampania społeczna „Rozmowy bez recepty”, realizowana przez Haleon, właściciela marki Corega, chce odwrócić ten trend.
ChatGPT i pytania o zdrowie
Na pewno znacie to uczucie, kiedy pytacie „wujka Google” o towarzyszący Wam przewlekły katar, a Internet sugeruje, iż to może być toczeń? Polacy coraz częściej o zdrowie pytają nie tylko wyszukiwarki internetowe, ale i popularne aplikacje pokroju ChatGPT.
Na zlecenie firmy Haleon przeprowadzono ogólnopolskie badanie, którego wyniki pokazują, jak bardzo zmieniły się czasy. Aż 43 procent respondentów przed wizytą w aptece szuka informacji w sieci lub pyta asystenta AI, takiego jak Gemini lub ChatGPT. 67 procent uważa, iż o radę warto pytać także farmauceutę. Oczywiście odsetek ten jest większy u osób starszych.
W aptece można porozmawiać z farmaceutą bez wcześniejszego umawiania wizyty – jest obecny na miejscu i gotowy, by pomóc szybciej, niż się spodziewamy. Często to właśnie on pierwszy zauważa objawy, które wymagają dalszej diagnostyki. Warto też pamiętać, iż po odpowiednim przygotowaniu ma uprawnienia do wykonywania szczepień ochronnych. Spójrzmy na farmaceutę nie tylko jako na osobę wydającą leki, ale przede wszystkim jako specjalistę w trosce o nasze zdrowie i przedstawiciela zawodu medycznego
– mówi Artur Schab, ekspert rynku farmaceutycznego.
Dlaczego pytania o zdrowie kierujemy do apek takich jak ChatGPT lub wyszukiwarki Google? Czasem z braku zaufania, nierzadko z powodu skrępowania. Co piąty Polak przyznaje, iż niektóre produkty w aptece nabywa w przypadku skrępowania. W przedziale wiekowym 18-24 odsetek ten rośnie do aż 50 procent. W związku z tym często rezygnujemy z radzenia się farmaceuty, wybierając na przykład znajomych lub AI.
Odpowiedzią na zjawisko ma być kampania społeczna
Kampania „Rozmowy bez recepty” opiera się na serii wywiadów, w których dziennikarka Katarzyna Burzyńska-Sychowicz rozmawia z Arturem Schabem, ekspertem rynku farmaceutycznego. Celem tych spotkań jest zachęcenie Polaków do swobodniejszego podejścia do rozmów z farmaceutami – również w sytuacjach, gdy temat może wydawać się wstydliwy. Autorzy kampanii podkreślają, iż rola farmaceuty wykracza daleko poza sprzedaż leków – to także zaufany doradca, który może realnie wspierać pacjentów w dbaniu o zdrowie.
- Nie przegap: ChatGPT ogłasza obsługę integracji z kolejnymi dużymi platformami
Inicjatywa ma służyć przełamywaniu barier – zarówno tych związanych z tematyką, jak i oporami psychicznymi – oraz przypominać, iż rozmowa w aptece może być początkiem ważnej, szczerej wymiany zdań. Bez stresu, oceniania i konieczności posiadania recepty – z korzyścią dla zdrowia pacjenta.
Pytania o zdrowie zadawane narzędziom takim jak ChatGPT nie są złym pomysłem. Nie należy jednak zapominać o roli, jaką na „pierwszej linii frontu” pełnią ludzie. Wbrew teoriom spiskowym farmaceuci i lekarze są po to, aby pomagać.
Źródło: inf. prasowa