Ponad czterech na dziesięciu liderów branży IT ankietowanych na całym świecie (42%) uważa, iż istniejąca infrastruktura ich przedsiębiorstw nie jest w pełni przygotowana na wymagania technologii sztucznej inteligencji (SI), pomimo jej szerokiego zastosowania w różnych sektorach – tak pokazują badania raportu Equinix 2023 Global Tech Trends. Badanie, w którym sprawdzono reakcje liderów IT na postępy w zakresie wprowadzenia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w ich organizacjach, zostało przeprowadzone po roku znaczących zmian w branży. W ich wyniku, technologie oparte na SI są systematycznie wdrażane w aplikacjach dedykowanych zarówno B2B, jak i B2C.
„Liderzy technologiczni na całym świecie przyspieszają integrację sztucznej inteligencji w swoich organizacjach, a umiejętność tworzenia inteligentnych i autonomicznych systemów, napędzających nowoczesny biznes, staje się coraz bardziej kluczowa. Ci, którym nie uda się zmaksymalizować jego wykorzystania, mogą zostać w tyle” — powiedział Kaladhar Voruganti, starszy technolog w firmie Equinix.
Ankieta potwierdziła, iż wykorzystanie sztucznej inteligencji rośnie we wszystkich sektorach przemysłu, a 85% z 2900 decydentów IT ankietowanych na całym świecie chce skorzystać z zalet sztucznej inteligencji i już używa jej lub planuje w wielu kluczowych aspektach. Organizacje najczęściej stosują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji lub mają zamiar to zrobić w zakresie operacji IT (85%), a następnie w cyberbezpieczeństwie (81%) i obsłudze klienta (79%).
Sytuacja w Polsce wygląda podobnie: aż 82% ankietowanych deklaruje, iż wykorzystuje lub planuje wdrożyć rozwiązania oparte na AI przede wszystkim w sektorze operacji IT, a aż 78% w cyberbezpieczeństwie. Według 72% ankietowanych AI wspiera lub będzie wspierać działania w obszarach związanych z R&D, sprzedażą i contact center.
„Pomyślny rozwój wykorzystania sztucznej inteligencji zależy od bezpiecznego i szybkiego dostępu: zarówno do wewnętrznych, jak i zewnętrznych źródeł danych, które mogą być rozproszone w wielu chmurach i brokerach danych” — dodał Voruganti.
„Na przykład, gdy przedsiębiorstwa rozpoczynają tworzenie własnych, generatywnych rozwiązań SI, mogą chcieć przetwarzać swoje poufne dane w prywatnej i bezpiecznej lokalizacji z szybkim dostępem do zewnętrznych źródeł danych i modeli SI. Co więcej, wkraczamy w erę, w której coraz więcej danych jest generowanych poprzez „edge computing”. W związku z tym przetwarzanie SI musi zostać przeniesione na brzeg ze względu na wydajność, prywatność i koszty. Aby spełnić powyższe wymagania, liderzy techniczni mogą wdrażać rozwiązania hybrydowe, w których szkolenie modeli SI i wnioskowanie o modelach może odbywać się w różnych lokalizacjach. Ostatecznie, aby stworzyć skalowalne rozwiązania SI, firmy muszą rozważyć, czy ich frameworki IT są w stanie obsłużyć wymagane pozyskiwanie, udostępnianie, przechowywanie i przetwarzanie ogromnych i różnorodnych zestawów danych. A wszystko to biorąc pod uwagę działania zgodne z założeniami zrównoważonego rozwoju”.
Wdrażając złożone strategie sztucznej inteligencji, Aengus Tran, dyrektor generalny i współzałożyciel harrison.ai, zauważył:
„Bezpieczny hosting naszych platform obliczeniowych i platform do przechowywania danych jest naszym najwyższym technicznym priorytetem, ponieważ tworzymy rozwiązania SI dla klinik na całym świecie. Aby umożliwić modelom chmury hybrydowej, przenoszenie niezwykle dużych zbiorów danych, na których szkolimy i rozwijamy nasze rozwiązania AI, i które jest zgodne z wymaganiami, opieramy się na naprawdę szybkim i bezpośrednim połączeniu. Ta cyfrowa infrastruktura umożliwia nam usprawnienie rozwiązań w zakresach, wymagających większej ilości danych i przetwarzania: od obrazowania medycznego po nowe rozwiązania w zakresie opieki zdrowotnej. Dzięki temu pomagamy poprawić standard globalnej opieki zdrowotnej i zrealizować naszą wizję wpływania na życie miliona ludzi dziennie”.
Wykorzystanie rozwiązań AI w przedsiębiorstwach budzi obawy również w Polsce. Aż 47% ankietowanych przyznaje, iż nie czuje się komfortowo z infrastrukturą, a 44% z umiejętnościami zespołu, jeżeli chodzi o wdrażanie rozwiązań AI w swoim przedsiębiorstwie. Głównym powodem, który zniechęciłby firmy do przyjęcia AI, jest wzrost kosztów operacyjnych (48%) i długi czas wdrożenia dla liderów IT (40%).
„Rozumiem, iż liderzy wyrażają wątpliwości co do gotowości ich infrastruktury cyfrowej do obsługi technologii SI. Ale aby ulepszyć cały ekosystem, współistnienie środowiska IT wraz ze sztuczną inteligencją będzie zmieniać się dynamiczniej niż kiedykolwiek wcześniej. Sztuczna inteligencja zmienia różne branże na całym świecie, a organizacje dostrzegają jej potencjał w zakresie napędzania innowacji, poprawy wydajności operacyjnej i zapewniania klientom lepszych doświadczeń. W Equinix rozumiemy, iż solidna, bezpieczna i skalowalna infrastruktura jest podstawą wdrażania sztucznej inteligencji. Również kooperacja między środowiskiem akademickim, przemysłem i decydentami jest niezbędna do wspierania i budowania efektywnej infrastruktury cyfrowej. Polska ma bogatą pulę utalentowanych zespołów oraz liderów w dziedzinie nauki i technologii, a wspieranie ich odegra znaczącą rolę w naszym rozwoju” – podkreśliła Sylwia Pyśkiewicz, dyrektor zarządzająca Equinix w Polsce.
W regionie EMEA liderzy branży IT największą niepewność mieli w stosunku do zdolności ich infrastruktury do sprostania potrzebom sztucznej inteligencji (49%), w porównaniu z liderami w regionie Azji i Pacyfiku (44%) i obu Ameryk (32%).
Aby umożliwić zespołom IT optymalizację wdrażania infrastruktury cyfrowej, oprócz jej aktualizacji, podkreślili również potrzebę edukacji i współpracy, przy czym 37% osób rozwijających swoje zespoły IT poszukuje wiedzy specjalistycznej w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
IT Champions 2023: “Podwójnie doceniam wysiłek włożony w to, iż w tych trudnych czasach dostrzegają szansę w narzędziach informatycznych” – podkreślił Marek Głazowski, IFS