Pro AV Competence Days 2025: Rebranding Sharp/NEC, LEDowe trendy i przyszłość AV – relacja

itreseller.com.pl 1 miesiąc temu

W dniach 9 i 10 października 2025 roku Kraków po raz kolejny stał się stolicą polskiej branży audio-wideo i rynku meeting rooms, goszcząc flagowe wydarzenie firmy Sharp/NEC – Pro AV Competence Days. Uczestnicy mogli zapoznać się z prelekcjami organizatora i partnerów, odwiedzić rozległą strefę expo, wziąć udział w praktycznych sesjach Hands On oraz uczestniczyć w wieczornej gali będącej zwieńczeniem pierwszego dnia eventu.

Ostatnie dni joint venture Sharp/NEC

Kluczowym, choć symbolicznym, momentem konferencji było ogłoszenie zakończenia pięcioletniego procesu Joint Venture między Sharpem a NEC. Mariusz Orzechowski, General Manager Central South East Europe w Sharp NEC Display Solutions, podkreślił, iż firma żegna się z logiem NEC. Z dniem 1 listopada 2025 roku organizacja przejdzie tym samym w całości pod skrzydła Sharpa, stając się w 100% brandem Sharp Display Solutions.

Przedstawiciele firmy zapewnili partnerów, iż chociaż nazwa ulega zmianie, najważniejsze wartości, zespół oraz cała myśl technologiczna pozostają niezmienne, gwarantując ciągłość partnerstwa. To symboliczne przekazanie „piłeczki” (nawiązując do historii firmy NEC i jej powiązań z piłką nożną w 1995 roku) zostało podsumowane hasłem, które ma prowadzić firmę do dalszych sukcesów w myśl sparafrazowanej idei „Make display great again”.

Rekordowa frekwencja i przestrzeń expo

Tegoroczna edycja Pro AV Competence Days ustanowiła rekord frekwencji, gromadząc na stacjonarnej konferencji ponad 400 uczestników – co było zresztą maksymalną pojemnością obiektu hotelowego. Zgodnie z trendem obserwowanym w ostatnich latach, znacznie ograniczono część wykładową na rzecz praktycznych warsztatów Hands On oraz możliwości bezpośredniego networkingu.

Część Expo, zlokalizowana na parterze hotelu, zajmowała aż 1500 metrów kwadratowych. Swoje produkty i rozwiązania prezentowało przy tym 19 sponsorów, reprezentujących łącznie 48 różnych marek. Na terenie Expo zorganizowano 25 stoisk wystawienniczych oraz 20 sesji Hands On.

Wspomniane warsztaty Hands On stanowiły istotny element konferencji. Uczestnicy zostali podzieleni na grupy, z których każda miała indywidualną, skrupulatnie zaplanowaną agendę. Jak podkreślali organizatorzy, warsztaty w mniejszych grupach umożliwiają uczestnikom zadawanie pytań i zobaczenie sprzętu „od środka”, co przynosi największą wartość merytoryczną.

Wśród wystawców i sponsorów znalazły się takie firmy jak Neomounts, B-Tech, Matrox, SQM (V Pixel), NIT Pawlaki Pro Audio, Eet (Vivolink, Lindy), Exertis AV (Barco, SMS, Lumens, Micro), Soundcore Hero, Akustyk.pl, Kontel (Lightware, TNC), Unigest, Beiks, Yamaha, Lenovo, IDK, Midwitch, oraz Polsound z marką Shure.

Gala SHARP/NEC Awards 2025: uznanie dla partnerów

Jednym z elementów wydarzenia była wieczorna gala wręczenia statuetek SHARP/NEC Awards, honorująca najlepszych partnerów biznesowych firmy. Nagrody przyznano w dziesięciu kategoriach:

  • BB Technologies w kategorii Energy & Utility
  • SLX w kategorii Higher Education
  • Damovo w kategorii Global Business
  • ESS Audio w kategorii Eco Partner
  • Integrated Solutions w kategorii Retail
  • PROMEDIO w kategorii Leisure
  • SEVITEL w kategorii Energy & Utility
  • tisensi w kategorii ePaper Partner
  • VISIONCUBE w kategorii LED
  • Perfect Displays w kategorii Partner of the Year

Ponadto, w trakcie drugiego dnia konferencji, rozstrzygnięto Konkurs dla Aktywnych Uczestników, w którym nagrody o łącznej wartości 30 000 zł ufundowało 11 sponsorów. Nagrodą główną był 86-calowy monitor z najnowszej serii E869 od Sharp/NEC. W konkursie Rekiny Konferencji uczestnicy głosowali także na najlepiej oceniane stoisko wystawiennicze.

Nowości produktowe Sharp: unifikacja i innowacje

W segmencie monitorów wielkoformatowych Bartłomiej Płciennik i Erik Elbert przedstawili lekko zmodyfikowaną strategię rozwoju marki, stawiającą na niespieszne, ale przemyślane ulepszenia, odrzucając koncepcję tworzenia produktów typu „all-in-one”. Nie zabrakło jednak pełnoprawnych premier.

Wśród nowości produktowych seria E (LFD) całkowicie rezygnuje z błyszczących ekranów na rzecz matowych paneli (Low Reflection LCD), co ma poprawić ich użyteczność w silnie oświetlonych pomieszczeniach. Nowe serie są też lżejsze, co ułatwia instalację i transport.

Z kolei w serii M (monitory średniej klasy) zaimplementowano silnik SpectraView, wcześniej dostępny tylko w najbardziej profesjonalnych seriach, co ma pozwolić na idealną kalibrację i wykorzystanie w zastosowaniach krytycznych kolorystycznie.

Poinformowano także, iż w kontekście bezpieczeństwa, wszystkie nowe monitory LFD i interaktywne zostały wyposażone w metalowe obudowy, co zapewnia wytrzymałość i bezpieczeństwo pożarowe, szczególnie ważne w instalacjach publicznych (np. na lotniskach). Wprowadzono też wsparcie dla protokołu bezpieczeństwa 802.1x oraz zdalne zarządzanie i aktualizacje over-the-air.

Sharp stawia również na zrównoważony rozwój, wprowadzając komputeryzację modułową (pozwalającą na wymianę i ulepszanie komponentów zamiast całego wyświetlacza po kilku latach). Uruchomiono również program Second Life Warranty, umożliwiający odnowienie i ponowne wprowadzenie do obiegu używanych wyświetlaczy.

Wyzwania rynku ProAV: od AI po logistykę

W jednej z prezentacji Mariusz Orzechowski skupił się na makroekonomicznych i technologicznych trendach wpływających na rynek ProAV w 2025 roku.

Wśród pozytywnych zmian wymienił poprawę logistyki, wynikającą ze spadku cen ropy. Koszty frachtu kontenerów znacząco spadły, a nową rewolucją transportową może okazać się droga przez Morze Północne w Arktyce, która, dzięki ociepleniu klimatu, ma potencjał skrócenia transportu z Chin do Gdyni do zaledwie 18 dni.

Z drugiej strony, Orzechowski mocno akcentował rosnące zagrożenia związane z Cyber Security i dynamicznym rozwojem AI. W ciągu zaledwie trzech lat od powstania ChataGPT świat uległ transformacji. Nowe narzędzia, takie jak Sora 2 (do generowania realistycznych filmów), niosą ze sobą nie tylko ogromne możliwości, ale i ryzyko tworzenia fałszywych, szkodliwych treści, co stawia pod znakiem zapytania choćby pewność podpisywania umów.

Analiza rynku display pokazała, iż rynek monitorów wielkoformatowych (LFD) oraz projektorów pozostaje stabilny. Choć udział firmy Sharp/NEC w monitorach interaktywnych daje duże możliwości wzrostu, to rynek Direct View LED jest zdecydowanie przyszłością, wykazując największy potencjał wzrostu, i jest to – jak podkreślił prelegent – ostatni dzwonek, aby wsiąść do tego właśnie pociągu.

Trendy w technologii LED i wielkie projekty

Wojciech Kosek, ekspert ds. LED, podzielił się natomiast dogłębną analizą rynku, który globalnie (poza Chinami) jest wyceniany na 6,5 miliarda dolarów w 2025 roku i ma się podwoić do roku 2030.

Najważniejsze trendy rynkowe, jakie przedstawił prelegent to:

  • Dominacja Indoor: Ekrany wewnętrzne (indoor) stanowią już większość rynku (5 mld obrotu).
  • Rynki Wertykalne: Największe sektory to Korporacje i Public Spaces (ponad 60% rynku). Co ciekawe, Control Rooms (dzięki wysokiej cenie bardzo małych plamek) wartościowo wyprzedziły tradycyjnie silny rynek Retail.
  • Wypieranie LCD: Technologia LED stanowi już 80% wartości globalnego rynku “wideowalli”. Prognozy sugerują, iż do roku 2029/2030 monitory LCD do budowy ścian wideo znikną z rynku, całkowicie zastąpione przez LED.

Kosek wspomniał też, iż choć technologia SMD wciąż dominuje (>90% rynku), to pojawia się nowa, rozwijająca się technologia MIP (Micro Package), która oferuje elastyczność pakietowania diod (można użyć tej samej diody do różnych rozstawów pikseli) i jest kompatybilna z istniejącymi liniami montażowymi SMT. To może spopularyzować ekrany mikroledowe, zwłaszcza iż ceny najczęściej używanych paneli fine pitch (np. 1.5 mm) ustabilizowały się po ogromnym spadku o 70% w ciągu 5-6 lat.

Kluczowe realizacje Sharp/NEC:

Kosek zaprezentował także imponujące projekty, podkreślając jakość i niezawodność produktów Sharp/NEC. Najważniejszym osiągnięciem wydaje się być studio TVN Fakty w Warszawie. Zastosowano tam niestandardowy, w pełni redundantny ekran LED o powierzchni 107 m kw., zagięty pod kątem 92 stopni, który jest w tej chwili uznawany za jedno z największych i najnowocześniejszych studiów pod względem technologii LED w Europie. Innym spektakularnym projektem jest instalacja na stadionie Tisot Arena w Biel w Szwajcarii, gdzie, aby obniżyć wagę konstrukcji, zastosowano uchwyty karbonowe. Co ciekawe, trzy największe ostatnie instalacje (TVN, Tisot Arena i Intel w Polsce) zostały zrealizowane przez polską firmę GWK Electric z Bielska-Białej.

Standardy przyszłości w AV over IP

Katrin Kerber z firmy Matrox omówiła natomiast znaczenie otwartych standardów w budowaniu skalowalnych i elastycznych ekosystemów AV over IP (technologia umożliwiająca przesyłanie sygnałów audio, wideo oraz sterujących za pośrednictwem standardowej infrastruktury sieciowej, takiej jak sieć LAN, WAN czy internet). Podkreśliła, iż standardy, takie jak IPMX i SMPTE 2110, są przeciwieństwem rozwiązań zastrzeżonych, które mogą izolować klientów.

Kerber tłumaczyła, iż choć SMPTE 2110 (wywodzący się z broadcastu) wymaga drogich przełączników sieciowych i wysokiej synchronizacji, to IPMX czerpie z niego, ale dodaje elementy najważniejsze dla świata AV. IPMX jest bardziej elastyczny, ponieważ obsługuje sygnały asynchroniczne (np. HDMI) i pozwala na stosowanie standardowych przełączników sieciowych (Cisco, Netgear), co obniża koszty. Ponadto, Matrox oferuje opcjonalną kompresję (H.264, JPEG XS) w ramach IPMX, umożliwiając tworzenie systemów działających od 1 Gb do 25 Gb.

Audio i wideokonferencje: AI i ekosystemy

Kolejne bloki konferencji poświęcone były m.in. komunikacji i przestrzeni konferencyjnej. Ukazały one, w jaki sposób integracja oraz AI już dziś rewolucjonizują spotkania.

Łukasz Niegowski, reprezentujący firmę Exertis, mówił chociażby o konieczności łączenia Digital Signage ze światem UC (Teams, Zoom), wykorzystując kontent z kanałów konferencyjnych na ekranach Digital Signage do komunikacji wewnętrznej.

Jacek Rusek (Polsound) skupił się natomiast na kluczowej roli mikrofonów w technologiach AI. Podkreślił, iż sztuczna inteligencja (np. w transkrypcjach, podsumowaniach) działa tylko tak dobrze, jak dobry jest mikrofon zbierający dźwięk, a Shure intensywnie wykorzystuje AI w swoich produktach.

Przedstawiciele firmy Kontel (Grzegorz Andrzejewski i Andrzej Wiśniewski) zaprezentowali z kolei ekosystemy AV oparte na markach Yamaha czy też Lenovo. I tak, Yamaha oferuje kompleksowe rozwiązania audio, od mikrofonów (sufitowych, bezprzewodowych) po procesory DSP, które mogą również sterować urządzeniami zewnętrznymi (projektory, monitory NEC, oświetlenie, rolety). Podkreślono, iż jest to kompletne rozwiązanie audio z możliwością sterowania, oparte na bezpłatnym oprogramowaniu.

Lenovo skupia się natomiast na MTR (Microsoft Teams Room) Systems, które są rozwiązaniami otwartymi i bezpiecznymi. Andrzej Wiśniewski zwrócił uwagę m.in. na to, iż komputery MTR Lenovo są wyposażone w procesory Intel w wersji VPro. Technologia VPro umożliwia zdalne zarządzanie i wsparcie techniczne na zupełnie innym poziomie, pozwalając na aktualizację oprogramowania, a choćby na próbę odwieszenia zawieszonego systemu z poziomu poza systemem operacyjnym. Nowością jest również wideobar Lenovo z systemem Windows (w odróżnieniu od większości barów opartych na Androidzie).

Sesje Hands-On i wymiana wiedzy

Warsztaty Hands On były prowadzone przez szerokie grono specjalistów z Sharp/NEC i firm partnerskich, skupiając się na praktycznych aspektach AV.

Sesje Sharp/NEC obejmowały praktyczne zastosowanie technologii LED, monitory wielkoformatowe oraz monitory interaktywne (porównanie technologii dotykowych). Zaprezentowano również rozwiązanie ePaper x Tisensi, promujące zeroemisyjny Digital Signage.

Partnerzy skupili się na następujących, praktycznych wyzwaniach wdrożeniowych:

  • Edbak i Neomounts (branża “uchwytowa”) pokazywali stabilne rozwiązania, odpowiadając na wyzwania dynamicznego rynku LED. Michał Jaworski z Edbak zapowiedział też nowy produkt, który ma być „game changerem” w montażu technologii LED.
  • Exertis AV prezentował przyszłość bezprzewodowej kolaboracji z Barco ClickShare Hub MTR.
  • Matrox (Katrin Kerber) pokazała praktyczne działanie otwartych standardów AV over IP.
  • Lindy i Vivolink tłumaczyli, jak skutecznie wdrażać USB-C w instalacjach AV.

Podsumowując, konferencja Pro AV Competence Days 2025 po raz kolejny przypieczętowała swoją pozycję, jako jednego z kluczowych eventów branżowych w Polsce, dostarczając partnerom niezbędnej wiedzy na temat nadchodzącego rebrandingu, innowacji produktowych marki Sharp oraz kluczowych trendów rynkowych, zwłaszcza w obliczu rosnącej roli AI i dominacji technologii LED.

Idź do oryginalnego materiału