Problemy X. Musk: Jesteśmy atakowani

news.5v.pl 15 godzin temu

Platforma społecznościowa X odnotowała w poniedziałek liczne globalne awarie. Zdaniem Elona Muska, właściciela platformy, „miał miejsce (nadal ma miejsce) potężny cyberatak”.

Jesteśmy atakowani każdego dnia, a to (co działo się w poniedziałek – PAP) było robione dużymi zasobami. To albo duża skoordynowana grupa albo/i jest w to zaangażowany kraj

— wskazał Musk w serwisie X.

Opinie ekspertów

Sprawę w rozmowie z PAP skomentował Oskar Klimczuk z portalu CyberDefence24.pl.

Warto podejść na chłodno do tej sytuacji i czekać na oficjalne komunikaty firmy, poparte dowodami. najważniejszy jest rodzaj rzekomego ataku. o ile jest to atak DDoS, wielce prawdopodobne, iż nie będzie miał długotrwałych skutków dla użytkowników

— stwierdził.

Jak wyjaśnił, atak DDoS (z ang. distributed denial of service) polega na wysyłaniu ogromnej liczby zapytań z wielu urządzeń jednocześnie, np. z komputerów, co powoduje nieprawidłowe działanie witryny internetowej lub przestój w działaniu.

Obecnie nie możemy stwierdzić, czy rzeczywiście doszło do cyberataku. jeżeli jednak słowa Muska okazałyby się prawdą, byłby to jeden z najpoważniejszych ataków DDoS wobec dużej platformy cyfrowej w ostatnich latach

— ocenił Łukasz Olejnik, niezależny konsultant i badacz z Department of War Studies, King’s College London.

Jak dodał, jedna z grup hakerskich (Dark Storm) przyznała, iż atakowała portal, jednak aby tego dokonać, musiałaby dysponować „ogromną” przepustowością lub siecią botów, które mogłyby „skutecznie zakłócić działanie tak dużej platformy cyfrowej”.

Cztery awarie

Według platformy analitycznej Downdetector, która zbiera informacje od użytkowników zgłaszających usterki, na terenie Polski odnotowano cztery awarie platformy X o godzinie 11., 15, 17, 19.

Jak podała stacja CNBC, tylko w Stanach Zjednoczonych awarię zgłosiło blisko 70 tys. użytkowników. W Wielkiej Brytanii ponad 10,8 tys. odnotowało problemy z używaniem platformy X. Downdetector podał, iż 56 proc. zgłoszonych problemów dotyczyło wersji mobilnej, a 33 proc. strony internetowej.

CZYTAJ TAKŻE: Globalna awaria platformy X. Tysiące zgłoszeń od użytkowników z Polski, Stanów Zjednoczonych czy Japonii

as/PAP

Idź do oryginalnego materiału