Przewodnik dla osób poszukujących pracy na temat korzystania ze sztucznej inteligencji i jej znaczenia dla pracodawców

cyberfeed.pl 6 dni temu


Sztuczna inteligencja (AI) to potężne narzędzie pomagające osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy i tworzeniu aplikacji, przy czym korzysta z niej coraz więcej osób. Z wielu opublikowanych badań wynika, iż ​​liczba ta może sięgać choćby 50% wnioskodawców. Chociaż sztuczna inteligencja jest niewątpliwie doskonałym narzędziem wsparcia, może powodować problemy, jeżeli ludzie będą jej używać do przedstawiania mylącego wrażenia na temat siebie i swoich możliwości. Jak zatem najlepiej z niego korzystać – i jakie zalecenia i czego nie powinny mieć osoby poszukujące pracy?

Jednocześnie rosnące wykorzystanie sztucznej inteligencji stwarza nowe wyzwania dla pracodawców. W niektórych przypadkach drastycznie zwiększa się liczba wniosków do rozpatrzenia przez pracodawców. Dane Instytutu Pracodawców Studenckich pokazują wzrost o 59% średniej liczby otrzymywanych aplikacji na stanowiska dla absolwentów (140 na stanowisko), przy czym rekruterzy z lepiej opłacanych i rozwijających się sektorów, takich jak technologie cyfrowe i IT, otrzymują aż 205 aplikacji na jedno wolne stanowisko – oraz w Harvey Nash , w niektórych przypadkach widzimy ich aż 500. Instytut twierdzi, iż siłą napędową tych wzrostów jest sztuczna inteligencja. Co więcej, czy pracodawcy mogą mieć pewność, iż aplikacje rzeczywiście wiernie i uczciwie reprezentują kandydatów? W tym artykule przedstawię kilka rad, które oni również powinni wziąć pod uwagę.

Jak osoby poszukujące pracy mogą korzystać z generatywnej sztucznej inteligencji

Istnieje wiele sposobów, w jakie narzędzia AI mogą pomóc osobom poszukującym pracy w zdobyciu wymarzonej roli. Do najbardziej znanych narzędzi należą ChatGPT, Microsoft Copilot, Gemini i Bard – a także wiele innych, bardziej wyspecjalizowanych narzędzi dostępnych do wyszukiwania ofert pracy i obsługi aplikacji.

Aplikacje szyte na miarę

Zrozumienie opisów. Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą błyskawicznie podsumowywać złożone opisy stanowisk, pomagając kandydatom gwałtownie zrozumieć podstawowe obowiązki i wymagania, umożliwiając im skuteczne dostosowywanie aplikacji.
Podkreślenie odpowiedniego doświadczenia. Wydobywając najważniejsze informacje z opisów stanowisk, kandydaci mogą podkreślić odpowiednie umiejętności i doświadczenie w swoich CV i listach motywacyjnych.

Ulepszanie i optymalizacja CV

Udoskonalanie CV w oparciu o sztuczną inteligencję. Osoby poszukujące pracy mogą wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję do ulepszania swoich CV. Narzędzia mogą sugerować ulepszenia, optymalizować formatowanie i zapewniać wyróżnienie najważniejszych szczegółów.
Optymalizacja słów kluczowych. Sztuczna inteligencja może zidentyfikować odpowiednie słowa najważniejsze dla określonych ról, zwiększając szansę CV na przejście przez automatyczne narzędzia sprawdzające.

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Symulatory próbnych rozmów kwalifikacyjnych. Symulatory oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc kandydatom lepiej przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych. Zadając typowe pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej i przekazując informacje zwrotne, pomagają budować pewność siebie kandydata i poprawiać jego ogólne wyniki podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Dopasowanie pracy

Wyszukiwanie pracy oparte na sztucznej inteligencji. Wiele narzędzi pozwala dopasować kandydatów do odpowiednich ról na podstawie ich umiejętności i doświadczenia. Usprawnia to proces poszukiwania pracy i pomaga kandydatom określić role, do których najlepiej pasują.

Korzyści, jakie może przynieść sztuczna inteligencja

Korzystanie z narzędzi AI w ten sposób przynosi osobom poszukującym pracy szereg korzyści, a przede wszystkim:

Efektywność. Generatywna sztuczna inteligencja przyspiesza zadania takie jak podsumowywanie opisów stanowisk, dopracowywanie CV i przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych.
Zwiększenie produktywności. Sztuczna inteligencja może pełnić rolę „towarzysza pracy”, pomagając kandydatom lepiej zarządzać i przygotowywać się do ubiegania się o wiele ofert pracy.
Poprawiona jakość. Sztuczna inteligencja może pomóc kandydatom lepiej komunikować swoje mocne strony i skuteczniej się prezentować, zwiększając ich szanse na znalezienie się na krótkiej liście lub rozmowie kwalifikacyjnej.
Zaawansowane opcje. Wiele narzędzi AI jest dostępnych bezpłatnie, ale istnieją również płatne wersje narzędzi, które oferują jeszcze większą funkcjonalność i większą zdolność uczenia się na podstawie wcześniej utworzonych treści w celu odzwierciedlenia tonu głosu lub stylu języka danej osoby.

Co robić i czego nie robić dla kandydatów

Chociaż są to wszystkie istotne korzyści, wykorzystanie sztucznej inteligencji wiąże się jednak z różnymi potencjalnymi problemami. Narzędzia AI mogą sprawić, iż aplikacje wszystkich użytkowników i sposób, w jaki prezentują informacje, będą wyglądać tak samo. Istnieje niebezpieczeństwo utraty indywidualności w miarę jak aplikacje stają się bardziej proste i ustandaryzowane. Oto kilka porad w związku z tym:

Do…
• W miarę możliwości używaj własnych słów i języka, aby zachować autentyczność i podkreślić swój własny charakter. jeżeli używasz sztucznej inteligencji do tworzenia swojego CV, odsuń się od niego i zadaj sobie pytanie, czy jego struktura skutecznie podkreśla Twoje unikalne cechy i doświadczenie.
• Unikaj sformułowań ogólnych, które sprawiają wrażenie sztywnych lub bezosobowych – w przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo powstania „morza identyczności”.
• Odpowiadaj samodzielnie na pytania/zadania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Możesz później skorzystać ze sztucznej inteligencji, aby je udoskonalić, ale zawsze zaczynaj od własnych odpowiedzi. Oceniana jest Twoja wiedza i umiejętności – możesz później zostać przyłapany!
• Używaj sztucznej inteligencji jako narzędzia wsparcia – a nie po to, aby wykonywać całą pracę za Ciebie. Może pomóc Ci przyspieszyć i zwiększyć efektywność tego procesu, ale nie powinno zastępować samodzielnego włożenia odpowiedniego wysiłku.

Nie…
• Kłamać lub przesadzać, aby wywołać fałszywe wrażenie, w przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo, iż sztuczna inteligencja stanie się czymś w rodzaju „łowienia sumów” w przypadku podań o pracę. Późniejsze kontrole prawie na pewno wykażą wszelkie nieprawdy.
• Korzystaj ze sztucznej inteligencji, aby wysyłać strumienie nieukierunkowanych aplikacji, jeżeli nie masz szans na sukces. W ostatecznym rozrachunku zmarnujesz czas swój i pracodawcy.
• Używaj amerykanizmu i amerykańskiej pisowni (jeśli jesteś w Wielkiej Brytanii), w których zaprogramowanych jest wiele generatywnych narzędzi AI. Dostosuj to, co produkuje sztuczna inteligencja, tak aby było odpowiednie dla rynku, na którym działasz.
• Podawaj odpowiedzi lub treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję jako własne. Musisz budować relacje z agencjami rekrutacyjnymi i potencjalnymi pracodawcami, a stracisz ich zaufanie, jeżeli zorientują się, iż nadmiernie polegasz na sztucznej inteligencji.

Co to oznacza dla pracodawców i rekruterów?
Coraz większą świadomość pracodawców budzi wykorzystanie sztucznej inteligencji przez kandydatów i osoby poszukujące pracy. W zasadzie nie ma problemu z kandydatem korzystającym ze sztucznej inteligencji – w rzeczywistości wykazuje on inicjatywę, a ponieważ wiele organizacji włącza sztuczną inteligencję do swoich własnych procesów i systemów, prawdopodobnie często byłoby to postrzegane jako pozytywne. Niemniej jednak ma to pewne skutki, z którymi pracodawcy muszą sobie poradzić.

Po pierwsze, jak zauważyłem, sztuczna inteligencja zwiększa liczbę aplikacji otrzymywanych przez pracodawców, w niektórych przypadkach niemal przeradzając się w zaporę. Stwarza to problem związany z obciążeniem pracą, gdyż zespoły muszą przeglądać znacznie większą liczbę aplikacji, listów motywacyjnych i życiorysów, aby stworzyć krótką listę kandydatów.

Po drugie – i co ważniejsze – sztuczna inteligencja utrudnia pracodawcom faktyczne sprawdzenie, jak zdolny jest kandydat, biorąc pod uwagę, iż kandydaci mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję do ulepszania swoich CV, redagowania listów motywacyjnych, odpowiadania na pytania w formularzach aplikacyjnych i pomagania im w zdalnych/ testy do samodzielnego wykonania i ćwiczenia techniczne, takie jak wyzwania związane z kodowaniem.

Pracodawcy mogą zaradzić tej sytuacji na kilka sposobów, w szczególności:

Przejrzyj swoje techniki oceniania. Przyjrzyj się pytaniom i testom, które wyznaczyłeś kandydatom, i zastanów się, czy powinieneś wprowadzić więcej pytań otwartych, na które trudniej jest odpowiedzieć narzędziom AI. Używaj scenariuszy ze świata rzeczywistego i pytań sytuacyjnych, na które odpowiedź wymaga ludzkiego doświadczenia. Pomyśl także o częstszym korzystaniu z testów na miejscu, do których kandydaci przystępują w Twoim biurze lub ośrodku oceny, a nie zdalnie.
Podnoś umiejętności swoich zespołów. Pomyśl o zapewnieniu szkolenia wewnętrznemu zespołowi rekrutacyjnemu i menedżerom ds. rekrutacji, aby zrozumieć, w jaki sposób sztuczna inteligencja zmienia krajobraz i na co należy zwrócić uwagę. Szkolenie to może obejmować techniki rozmów kwalifikacyjnych – jak skutecznie sondować kandydatów pod kątem przekazanych przez nich informacji lub umiejętności/doświadczenia, które deklarują, iż posiadają.
Rozważ opcję agencji rekrutacyjnej. W zależności od liczby wakatów w Twojej firmie i liczby otrzymywanych aplikacji, dobra agencja rekrutacyjna może okazać się znaczącym wsparciem. Doświadczeni rekruterzy mogą odciążyć i tak już przeciążone wewnętrzne zespoły. Rekruterzy powinni być dobrze zaznajomieni ze zjawiskiem sztucznej inteligencji oraz posiadać narzędzia do przeglądania i oceny aplikacji, CV i innych materiałów. Powinni także rozmawiać lub komunikować się bezpośrednio z kandydatami potencjalnie zainteresowanymi (twarzą w twarz, przez telefon lub rozmowę wideo i/lub za pośrednictwem poczty elektronicznej) przed zaproszeniem ich na rozmowę kwalifikacyjną – upewniając się, iż są tymi, za których się podają oraz posiadać odpowiednie umiejętności i możliwości.

Można śmiało powiedzieć, iż sztuczna inteligencja stwarza największe wyzwania dla przedsiębiorstw prowadzących działania rekrutacyjne na dużą skalę, takie jak programy dla absolwentów lub inne nabory masowe. Są bardziej podatni na kandydatów próbujących „ograć” system wspierany przez sztuczną inteligencję. Stwarza to jednak problemy, o których powinni wiedzieć wszyscy pracodawcy.

Mimo wszystkich tych wyzwań istnieje kilka korzyści, które sztuczna inteligencja może przynieść również pracodawcom. Narzędzia AI mogą pomóc w łatwiejszym i szybszym przygotowaniu pakietów informacyjnych dla kandydatów (i briefów dla agencji). Mogą automatycznie oceniać różne rodzaje testów. Sztuczną inteligencję można także wykorzystać do wspierania programu różnorodności i włączenia – skanowanie projektów ogłoszeń o pracę i opisów stanowisk w celu ustalenia, czy są one optymalnie sformułowane, z uwzględnieniem potrzeb określonych grup, takich jak osoby niepełnosprawne lub osoby o różnorodności neurologicznej.

Sprawianie, iż sztuczna inteligencja będzie korzystna dla wszystkich

Dobrze wykorzystana sztuczna inteligencja może znacząco pomóc obu stronom – zarówno osobom poszukującym pracy, jak i pracodawcom. Jedno jest pewne: pozostanie na stałe i można się spodziewać, iż będzie dramatycznie rosnąć w miarę zwiększania się dostępności narzędzi i doskonalenia funkcjonalności.

To tylko podkreśla, jak ważne jest, aby zarówno osoby fizyczne, jak i pracodawcy rozumieli dynamikę zachodzącą w firmie i przestrzegali wyłaniających się etykiet, aby zapewnić wszystkim korzyści, minimalizując jednocześnie ryzyko pogorszenia się sytuacji.

Emma Gardiner jest dyrektorką regionalną UK North w Harvey Nash



Source link

Idź do oryginalnego materiału