Przywrócili do życia Salvadora Dalego. Teraz można porozmawiać z kultowym malarzem

konto.spidersweb.pl 1 tydzień temu

Muzeum poświęcone Salvadorowi Dalemu ma nowy nabytek, który z pewnością przypadłby do gustu ekscentrycznemu artyście. Ask Dali to czatbot zamknięty w telefonie-homarze, za pomocą którego zwiedzający mogą dowiedzieć się więcej o artyście i jego dziełach z pomocą… samego Dalego.

Nie trzeba być znawcą historii sztuki, by wiedzieć kim był Salvador Dali. Ekscentryczny kataloński artysta zapisał się w historii i świadomości społecznej obrazami takimi jak „Trwałość pamięci”, „Płonąca żyrafa” czy „Karawana” oraz logiem marki Chupa-Chups.

Choć dzieła artysty pozostaną z nami na zawsze, to tego samego nie można powiedzieć o samej osobie Dalego, który zmarł ponad 30 lat temu. W utrwaleniu wizerunku ikonicznego artysty ma pomóc sztuczna inteligencja.

AI przywraca do życia Salvadora Dalego. Artysta podpowie ci jak zinterpretować jego dzieła

The Dali Museum, znajdujące się na Florydzie w Stanach Zjednoczonych muzeum poświęcone Salvadorowi Dalemu ogłosiło udostępnienie zwiedzającym głosowego czatbota Ask Dali.

Ask Dali został zbudowany przy pomocy modelu GPT-4 OpenAI oraz archiwalnych nagrań głosu (wywiadów i nie tylko) należących do Salvadora Dali. Wytrenowany przez firmę Goodby, Silverstein & Partners na zlecenie muzeum, Ask Dali dzięki sztucznie wygenerowanego głosu artysty odpowiada na pytania zwiedzających dotyczących historii obrazów, ich interpretacji czy po prostu jego własnej osoby.

Do rozmowy z Ask Dali wykorzystuje się specjalnie przygotowany telefon-homar. Urządzenie oparte jest na obiekcie surrealistycznym – telefonie z homarem na słuchawce, stworzonym przez Salvadora Daliego na zlecenie Edwarda Jamesa, brytyjskiego poety i kolekcjonera sztuki.

Od czasu udostępnienia turystom, Ask Dali odpowiada dziennie na 400-500 pytań. Choć bot został wytrenowany z pomocą unikalnych danych i z ukierunkowaniem na jedno konkretne zadanie, to zdarza mu się halucynować i „wypowiadać nieprecyzyjnie”.

Jak powiedział Martin Pagh Ludvigsen, dyrektor kreatywny w Goodby Silverstein & Partners w wypowiedzi dla Business Insider, w przypadku Ask Dali tworzenie odpowiedzi niezgodnych z faktycznym stanem rzeczy „działa na korzyść bota” gdyż „umysł prawdziwego Dalego działał poza granicami rzeczywistości”.

Więcej na temat deepfejków:

Idź do oryginalnego materiału