Restauracja Zakopiańczyk. Kto jeszcze korzystał z fałszywych opinii w Google Maps? [Analiza]
Afera związana z Restauracją Zakopiańczyk wybiła temat fałszywych opinii w Google Maps. Korzystając z tej fali, przeanalizowałem 50 kont, z których zostały dodane opinie przed otwarciem restauracji. Stworzyłem artykuł, który chodził mi po głowie od dawna, a dokładnie od 2017 roku, gdy miałem „przyjemność” poznać firmę — Lokalni Przewodnicy. Czego dowiecie się z tego artykułu?
W artykule przedstawiam firmy, które otrzymały opinie z tych samych kont co Restauracja Zakopiańczyk. Wyróżniam kilka z firm, które szczególnie na to zasłużyły. Wyjaśniam, dlaczego klienci z jednej agencji pozycjonującej tak często potrzebują elektryków, szkoleń i gdzie najczęściej jedzą. Nie będzie jednak nic o firmie podającej się za Lokalnych Przewodników, znanej też pod nazwą PPC System. To temat na osobny artykuł.
Po co piętnować wystawianie fałszywych opinii?
Uważam, iż mamy prawo oczekiwać szczególnie od firm, iż nie zostaniemy wprowadzeni w błąd czy oszukani. Rozumiem opinie, które zostają dodane przez znajomych, ale masowe publikowanie kłamliwych opinii jest dla mnie poza normą. W swojej naiwności liczyłem, iż ostatnie kary nałożone przez UOKiK na Opinie.pro i SN Marketing ukrócą wprowadzanie w błąd mniej świadomych użytkowników, ale jednak złudna nadzieja. Także uważam, iż dobrze jest nagłaśniać takie sprawy, być może w końcu Google zwróci się w tę stronę.
Więcej o analizie
Dane kopiowałem manualnie i robiłem to w przeciągu kilku dni. Teraz wiem, iż mogłem zrobić to automatycznie. Ze wszystkich opinii tylko 3 z nich miały mniej niż 5 gwiazdek.
- Sprawdziłem 80 kont, które dodały opinie Restauracji Zakopiańczyk przed jej otwarciem.
- 30 z nich miało zablokowaną możliwość obserwowania, czyli brak możliwości zaglądnięcia do wystawianych opinii.
- Przeanalizowałem 50 pozostałych kont, które umieściły 443 opinie.
- W artykule przedstawiam lokalizacje firm, które miały minimum 8 opinii (niektóre miały kilka lokalizacji).
- W artykule wyróżniam 3 firmy z największą ilością opinii i przedstawiam kilka ciekawostek o nich.
Warto pamiętać, iż dodawaniem fałszywych opinii zajmuje się sporo firm w Polsce. Jednak jeżeli tak działają, to niech liczą się z konsekwencjami tego.
Lokalizacje firm z liczbą opiniI
ACK szkolenia Sucha 15/101, 80-531 Gdańsk | 14 |
ACK Szkolenia Strzegomska 202a/4, 54-432 Wrocław | 12 |
Sushi Banzai Nowy Targ Kolejowa 5, 34-400 Nowy Targ | 10 |
CHEF food&friends Długa 11, 80-827 Gdańsk | 12 |
Mr Wang Asian Food aleja Bohaterów Warszawy 40, 70-342 Szczecin | 10 |
KARMNIK „WSPIERAMY SMAKIEM” I Liceum Ogólnokształcące im Tadeusza Kościusz | 9 |
Elektryk Gdańsk Ś Ś Ś Pomiary Elektryczne | Przeglądy Elektryczne Letnicka 1G, 80-536 Gdańsk | 9 |
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Warszawa, Tworzenie stron www Warszawa, Agencja reklamowa Warszawa Świętokrzyska 18/505, 00-002 Warszawa | 8 |
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Warszawa, Tworzenie stron www Warszawa, Agencja reklamowa Warszawa Świętokrzyska 18/505, 00-002 Warszawa | 8 |
Boogie Cafe & Bistro Aleja Armii Krajowej 8, 95-100 Zgierz | 8 |
Pan Zapiekanka Długa 69, 31-147 Kraków | 8 |
Frontiera – Pizza Napoletana & Modern Grill Kwiatowa 2, 61-881 Poznań | 8 |
Elektryk Gdańsk Ś Ś Ś Pomiary Elektryczne | Przeglądy Elektryczne Letnicka 1G, 80-536 Gdańsk | 8 |
Elektryk Kraków – Ś Ś Ś Usługi Elektryczne | 8 |
13 lokalizacji FIRM Z NAJWIĘKSZĄ ILOŚCIĄ OPINII
W rankingu przoduje ACK Szkolenia (małe wyróżnienie), jednak trzeba przyznać, iż w przeciwieństwie do wielu innych, ich profile tylko zawierają opinie z powiązanych kont. Właściciele nie komentują ich, dziękując za tak pochlebne i pozytywne opinie.
Chociaż liczba obserwujących na Facebooku z liczbą reagujących na posty zupełnie im się nie spina.
WYRÓŻNIENIA
Zagłębiając się w temat, postanowiłem, iż specjalne wyróżnienia, oczywiście tylko słowne, nie idą za nimi żadne opinie 🙂 otrzymają 2 firmy, które w szczególnie rozbudowany sposób wykorzystują opinie.
ELEKTRYK24H [38 OPINII Z ANALIZOWANYCH KONT]
Firma Elektryk24h to pogotowie elektryczne. Fajnie jest mieć lewe opinie, ale jeszcze lepiej dziękować za nie jako właściciel. Wyróżnienie dla firmy otrzymują za ilość komentarzy i podkreślanie ich prawdziwości na stronie. Dodatkowo można zauważyć ciekawą korelację pomiędzy tą firmą a firmą SEOSEM24. Być osobom, którym psują się żarówki, potrzebne są firmy zajmującej się pozycjonowaniem.
SEOSEM24 [20 OPINII Z ANALIZOWANYCH KONT]
Firma SEOSEM24 to król w wykorzystywaniu fałszywych opinii (oczywiście, jeżeli chodzi o tę analizę). Nie ma pewności, iż to ona zajmuje się dodawaniem opinii, ale wiele na to wskazuje.
Uwaga! Tego nie wiedzieliście!
Agencja SEOSEM24 KRAKÓW jest najlepszą agencją SEO w Polsce według opinii klientów. Co więcej, tutaj link do ich własnego rankingu, też są w nim najlepsi. Gratulacje
OPINIE W BRANŻY GASTRO
Branża gastronomiczna rządzi się swoimi prawami. Nie oczekujmy, iż każdy lokal będzie mieć 5 gwiazdek. 4 gwiazdki to w tej branży sporo, warto o tym pamiętać i może choćby unikać tych, które mają zbyt wysokie oceny, a najlepiej sprawdzać opinie. Szczególnie branża gastro nie dogodzi każdemu jeżeli chodzi o smak o tym też warto pamiętać wystawiając opinię danemu lokalowi.
CO DALEJ?
Z pewnością skontaktuję się z właścicielami firmy, by dopytać o więcej szczegółów. Temat tych opinii jeszcze wróci. Jednak zanim to nastąpi, pojawi się kilka artykułów, związanych z Google Maps. jeżeli jesteście zainteresowani tematem, zaglądajcie na blog lub śledźcie #lokalniprzewodnicy na wykop.pl. Na koniec artykułu obiecany fragment ze specjalistką z Google Maps, która wierzy, iż fałszywe opinie brzmią sztucznie. Oczywiście dokumentację i zrzuty posiadam 🙂
Gdyby ktoś chciałby się podzielić ciekawostkami i informacjami w temacie. Zostawcie komentarz lub napiszcie na kontakt@itcontent.eu