Ricoh Smart Meeting Device. Jarek Dutka, PFU (EMEA) Limited | Ricoh | Stovaris |

avintegracje.pl 2 miesięcy temu

Przez ponad pięć dekad firma Ricoh była kojarzona głównie z dostarczania najwyższej jakości, zaawansowanych rozwiązań do przetwarzania obrazu.
Kluczowym elementem działalności marki Ricoh, przyświecającym tworzeniu nowych produktów, zawsze była innowacyjność, za sprawą czego producent zapisał się na kartach historii m.in. jako dostawca pierwszego na świecie faksu biurowego wysokiej prędkości, zaprezentowanego w latach siedemdziesiątych, twórca pierwszej wielofunkcyjnej kopiarki cyfrowej, która ujrzała światło dzienne w latach osiemdziesiątych, a w ostatnich latach jako producent takich rozwiązań jak zaawansowane drukarki 3D czy sieciowe urządzenia drukujące i kopiujące z dostępem do usług w chmurze.
W 2022 roku Ricoh kupił 80% udziałów PFU Limited, właściciela innej słynnej w świecie marki przetwarzania obrazu, od firmy Fujitsu i tym samym jego portfolio zostało rozbudowane o rozwiązania dla nowych odbiorców i rynków.
Właśnie do tej nowej grupy produktów należą bezprzewodowe monitory dotykowe, projektory laserowe dla biur, instalacji multimedialnych czy muzeów, a także druga już generacja kamery konferencyjnej, bazującej na sztucznej inteligencji.
Pod koniec ubiegłego roku dystrybutorem marki Ricoh w Polsce została firma Stovaris, a my postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się rozwiązaniom producenta i porozmawiać o konkretnych produktach i technologiach w nich drzemiących.

Japońska firma Ricoh rozpoczęła swoją działalność już w roku 1936 i w swoich początkowych latach zajmowała się wytwarzaniem tzw. „papieru diazo”, wykorzystywanego przede wszystkim do powielania schematów i planów budynków.
W niedługim czasie producent skupił się na wytwarzaniu elektroniki użytkowej i w jej portfolio znalazły się m.in. produkowane we współpracy z firmą Hamilton zegarki elektroniczne, kopiarki, faksy oraz bardzo szerokie portfolio komponentów elektronicznych wykorzystywanych przez innych producentów. Mowa tutaj chociażby o układach scalonych instalowanych w konsolach Nintendo.
W kolejnych latach celem firmy Ricoh stało się osiągnięcie pozycji lidera w sektorze kopiarek, skanerów i urządzeń drukujących, co było realizowane przede wszystkim przez liczne akwizycje. Od roku 2000 japoński potentat przejął takie firmy jak: Lanier Worldwide, Hitachi Printing Solutions, IBM Printing Systems, IKON Office Solutions, a w 2011 stał się również właścicielem jednej z najbardziej słynnych i legendarnych marek w historii fotografii, firmy Pentax.
Jednym z najnowszych zakupów firmy Ricoh było nabycie w 2022 roku 80% akcji grupy PFU Limited, właściciela m.in. skanerów dokumentowych marki Fujitsu.
Ten krok pozwolił na rozszerzenie portfolio o wiele interesujących rozwiązań AV dla biura i nowoczesnych przestrzeni spotkań.
Pierwszego października 2023 roku polskim dystrybutorem projektorów, monitorów bezprzewodowych i kompleksowych rozwiązań wideokonferencyjnych stała się firma Stovaris, działająca na naszym rynku nieprzerwanie od 1987 roku. W przeszłości jej działalność skupiała się przede wszystkim na rozwiązaniach IT, jednak od kilku miesięcy portfolio oferowanych przez nią rozwiązań zostało rozszerzone również o produkty AV.
Te zmiany na rynku i pojawienie się nowej dystrybucji rozwiązań marki Ricoh stało się bezpośrednim przyczynkiem do naszego spotkania z Jarkiem Dutką, partner managerem działu sprzedaży PFU EMEA Limited dla Europy Wschodniej, z którym rozmawialiśmy o tym, jak zmienia się dzisiaj przestrzeń spotkań, jak na jej potrzeby odpowiadają rozwiązania z serii Smart Meeting Device i jakie konkretnie urządzenia znajdziemy w tej rodzinie produktów.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Jak zbudowana jest oferta produktowa marki Ricoh i dla jakich rynków rozwiązania posiadacie w swoim portfolio?
Jarek Dutka, PFUE:
Już od ponad sześćdziesięciu lat jesteśmy kojarzeni przede wszystkim z rozwiązaniami do digitalizacji treści. Po przejęciu większości udziałów grupy PFU właśnie przez Ricoha, nie tylko wszystkie produkty, które wcześniej znajdowały się w ofercie Fujitsu, dzisiaj mają nowe logo, ale także w portfolio pojawiły się zupełnie nowe rozwiązania.

Czego od przestrzeni do spotkań i rozwiązań z serii Smart Meeting Device oczekują klienci z rynku konferencyjnego i z sektora wideokonferencji?
Zarówno instytucje z sektora publicznego, jak i małe i średnie firmy, ale też największe korporacje, rozmawiając z nami, wskazują na trzy główne potrzeby. Pierwszą z nich jest wysokiej jakości komunikacja, bez której już dzisiaj trudno mówić o realizacji biznesu.
Klienci poszukują również wysokiej jakości projekcji, która umożliwi prezentację treści w sali, w dużym formacie i w doskonałej jakości, ale także rozwiązań dla przestrzeni kreatywnych, sal multimedialnych czy instalacji immersyjnych, gdzie będzie można wchodzić w interakcję z wyświetlanym obrazem.
Pracownicy zdalni, którzy właśnie w takiej formie w wielu firmach realizują swoje codzienne zadania, potrzebują również narzędzi, które ułatwią organizację i uczestniczenie w wideokonferencjach. Tutaj z pomocą przychodzą nasze przenośne monitory, które mogą łączyć się zarówno z komputerami pracującymi pod kontrolą systemów Windows, macOS, jak i urządzeniami mobilnymi, zarówno tymi z iOS-em, jak i Androidem.

To bardzo interesujący produkt, czy możesz powiedzieć nieco więcej o jego możliwościach i funkcjach?
To ultralekkie monitory z dziesięcioma punktami dotyku, które doskonale sprawdzają się jako dodatkowy ekran czy interfejs komputera. Są one dostępne zarówno w wersji bezprzewodowej, wtedy połączenie realizowane jest po Wi-Fi z wykorzystaniem protokołu Miracast, jak i klasycznie, przy pomocy kabla USB-C.
De facto jest to rozwiązanie, które można zastosować zamiast projekcji. W takiej sytuacji nie wyświetlamy obrazu na jednym, dużym ekranie, na którym np. część danych może być niewidoczna lub ktoś z uczestników spotkania będzie nam zasłaniał ekran, ale omawiane treści wyświetlamy na monitorach znajdujących się bezpośrednio przed odbiorcami.
Zależy nam, aby dać takie wrażenie, iż wszyscy uczestnicy spotkania niezależnie, czy biorą oni w nim udział zdalnie czy lokalnie, mieli takie poczucie jakby znajdowali się w jednym pomieszczeniu, tym samym podnosząc efektywność ich pracy i samych spotkań.
Dodatkowo jeden z monitorów może obsługiwać funkcję „Touchback”, dzięki której nanoszone odręcznie adnotacje czy zapisywane przy pomocy rysika treści na jednym z urządzeń będą widoczne na pozostałych. Daje to dodatkowe możliwości interakcji w trakcie meetingów biznesowych, spotkań kreatywnych, ale także jest bardzo wygodnym nośnikiem do wyświetlania treści i rozrywki dla odbiorców prywatnych.

Jarek Dutka, PFU (EMEA) Limited

Jak wyglądał dalszy rozwój portfolio rozwiązań audiowizualnych?
W kolejnym kroku dodaliśmy projektory laserowe i była to druga grupa produktów w tej kategorii Smart Meeting Device.
Ponieważ zmieniają się dyrektywy unijne i już nie będzie można używać projektorów lampowych, wszystkie nasze modele to urządzenia laserowe. Charakteryzują się one brakiem konieczności wymiany lampy, co nie tylko obniża całościowe koszty użytkowania tego sprzętu, ale także eliminuje cały kłopotliwy proces serwisowania źródła, który w przypadku nieumiejętnego podejścia do tematu, mógł choćby spowodować uszkodzenie projektora.
W naszej ofercie mamy modele o mocy od 4000 do 9600 lumenów i są to zarówno niewielkie urządzenia przenośne, jak i duże, zaawansowane konstrukcje z możliwością tworzenia projekcji immersyjnych w zakresie 360 stopni.

W projektorach dostępna jest korekcja siatkowa z aż 187 punktami.

Myślę, iż to, co wyróżnia nasze projektory, to nie tylko wysoka jasność, znakomity współczynnik kontrastu, wysoki gamut barwowy zapewniający znakomite odwzorowanie kolorów i możliwość lepszej reprodukcji kolorów. Jednak nasze projektory to także źródło światła o długiej żywotności. Standardowo jest to 20 000 godzin, natomiast w przypadku niektórych modeli, o ile przełączymy je w tryb eco, może to być choćby 30 000 godzin. To pozwala cieszyć się z bezawaryjnej pracy przez długi czas, bez konieczności żadnej ingerencji czy naprawy.
Mamy w naszej ofercie np. projektory krótkiego rzutu, które potrafią wyświetlić obraz o przekątnej 60 cali już z odległości mniejszej niż 60 cm.
Każdy z naszych projektorów może pochwalić się wysokim stopniem ochrony przed kurzem, na poziomie IP5X/IP6X. Dzięki temu nie mamy sytuacji, iż w ramach użytkowania pojawią się jakieś pyłki czy mikrocząsteczki, które mogłyby uniemożliwić dalszą pracę czy wręcz uszkodzić urządzenie.
Projektory są wyposażone zarówno wejścia HDMI z obsługą HDCP, DisplayPort, HDBaseT, ale także mamy możliwość bezprzewodowego przesłania treści. Póki co jest to realizowane przy pomocy specjalnych dongli wpinanych do urządzenia przenośnego, natomiast już niedługo zostanie zaprezentowany najnowszy model wyposażony w moduł Wi-Fi na pokładzie, dzięki czemu przy pomocy protokołu Miracast będzie można bezprzewodowo przesłać sygnał wideo bezpośrednio do projektora.

360 Meeting Hub V2 – to znakomite rozwiązanie dla spotkań biznesowych, tych nieco mniej formalnych czy kreatywnych burz mózgów.

Które projektory z Waszej oferty cieszą się największym zainteresowaniem?
Zdecydowanie są to urządzenia o mocy 5000-6000 ansi lumenów, jak również projektory krótkiego rzutu.

Na obudowie 360 Meeting Hub V2 znajduje się również fizyczny przycisk do przełączania trybu pracy z 360 stopni, ze wszystkimi uczestnikami spotkania w jednym kadrze, na tryb dzielony z podwójnym widokiem 180 stopni, z widocznymi osobami siedzącymi po dwóch stronach stołu przy kamerze ustawionej po jego środku.

W tę dokładnie grupę produktów wpisuje się m.in. popularny model WUL5A50.
Tak, to projektor krótkoogniskowy WUXGA, o mocy 5200 lumenów, wykonany w technologii 3LCD, który pozwala na wyświetlenie obrazu z odległości już zaledwie kilka ponad 50 cm, dzięki czemu sprawdza się on znakomicie w szczególności w niewielkich pomieszczeniach.
Model ten wpisuje się idealnie w naszą filozofię, bazując na laserowym źródle światła, którego żywotność wynosi 20 000 godzin, a w trybie eko może sięgać choćby do 30 000 godzin. Dzięki poręcznej obudowie i wadze zaledwie 5,2 kg, projektor może być zarówno zainstalowany na stałe, jak i można go przenosić z miejsca na miejsce w zależności od potrzeb.
Dzięki regulowanemu zoomowi, urządzenie może być w zależności od potrzeb odsuwane od ekranu, wciąż zachowując taki sam rozmiar obrazu.
PJ WUL5A50 może być instalowany w dowolnym położeniu, w zakresie 360 stopni, ma szeroki zakres regulacji przesunięcia obiektywu oraz szeroki zakres regulacji geometrii obrazu. Do dyspozycji użytkownika jest cztero- i sześciopunktowa korekcja zakrzywień pozwalają dostosować obraz tak, aby idealnie wyświetlał się na danej powierzchni. Ponadto dostępna jest korekcja siatkowa z aż 187 punktami.

Projektory laserowe producenta mogą być instalowane w każdej pozycji.

Trzecim z filarów grupy produktów Smart Meeting Device jest wielofunkcyjne urządzenie konferencyjne o nazwie 360 Meeting Hub V2. Nazwa ta jasno wskazuje, iż jest to już druga odsłona tego rozwiązania. Czym różni się od pierwszego modelu?
Pierwsza wersja urządzenia 360 Meeting Hub była dostępna tylko i wyłącznie na rynku japońskim. Jednak właśnie dlatego, iż na rodzimym rynku firmy Ricoh produkt znakomicie się przyjął, podjęto decyzję o przygotowaniu nowej generacji V2. Jest to naturalna ewolucja pierwszej generacji, w której znalazły się lepsze komponenty, a więc zarówno głośnik, kamera, jak i mikrofon.

Projektory Ricoh to również znakomite rozwiązanie do instalacji immersyjnych czy symulatorów.

Czy możesz przybliżyć jego funkcje i możliwości modelu 360 Meeting Hub V2?
Urządzenie łączy trzy funkcje, zamknięte w jednej obudowie. Mamy kamerę panoramiczną 360 stopni, z automatycznym zoomem, wysokiej jakości mikrofon, który oferuje automatyczne śledzenie osoby mówiącej, bardzo skuteczne tłumienie szumów i hałasów czy możliwość przechwycenia wysokiej jakości dźwięku choćby ze znacznej odległości.
Oczywiście siłą napędową urządzenia jest oprogramowanie o olbrzymich możliwościach. Mamy tutaj na przykład bardzo ciekawą funkcję polegającą na wyświetlaniu zdjęć trzech ostatnich osób mówiących, redukcję echa i szumów w tle, a także narzędzie o nazwie auto gain control. Automatycznie wyrównuje ono głośność każdego uczestnika spotkania, tak aby każdy z mówców był słyszany na jednakowym poziomie i bez zakłóceń.
Na obudowie 360 Meeting Hub V2 znajduje się również fizyczny przycisk do przełączania trybu pracy z 360 stopni, ze wszystkimi uczestnikami spotkania w jednym kadrze, na tryb dzielony z podwójnym widokiem 180 stopni, z widocznymi osobami siedzącymi po dwóch stronach stołu przy kamerze ustawionej po jego środku.
Rozmówcy mogą być prezentowani na ekranie w pięciu różnych układach, możemy podświetlić prowadzącego itp.

360 Meeting Hub V2

Kamera ma również możliwość hybrydowego łączenia, dzięki czemu możemy ustawić dwie kamery i połączyć przechwytywane przez nie obrazy w jeden duży. Dodatkowo jest ona również wyposażona w funkcję anti-flicker, która zapewnia stabilny obraz wysokiej jakości, tak aby każdy był doskonale słyszany i widziany.
Oczywiście, 360 Meeting Hub V2 współpracuje ze wszystkimi najpopularniejszymi platformami wideokonferencyjnymi.
Co warte podkreślenia, kamera została zamknięta w bardzo lekkiej i ergonomicznej obudowie, dzięki czemu możemy postawić ją w zasadzie na każdej powierzchni. Dzięki temu może być używana nie tylko w salach konferencyjnych w biurze, ale także w hali magazynowej, w przestrzeni produkcyjnej, w podróży, a choćby w plenerze. To wszystko sprawia, iż 360 Meeting Hub V2 jest w stanie zorganizować nam w mgnieniu oka nowoczesną i nietypową, wielofunkcyjną przestrzeń do spotkań.
Kamera jest podłączana i zasilana przy pomocy USB-C.

Producent dostarcza w pudełku 360 Meeting Hub V2 wszystko, co jest potrzebne, aby natychmiast rozpocząć spotkanie wideokonferencyjne.

Czy korzystając z rozwiązań Smart Meeting Device od Ricoh, jesteśmy w stanie stworzyć w sali jeden, spójny ekosystem do spotkań lokalnych i zdalnych? Jakie zalety płyną z wykorzystania wszystkich urządzeń od tego samego producenta?
Z posiadania kompletnego systemu bazującego na rozwiązaniach dostarczonych przez tego samego vendora płynie jedna główna i niepodważalna zaleta. Jest to jeden, wspólny punkt kontaktu, o ile chodzi o wsparcie techniczne. Nie musimy szukać tych kontaktów dla pierwszego, drugiego, trzeciego i kolejnych dostawców, ale mamy jedno, spójne wsparcie. o ile chcemy rozbudować naszą przestrzeń do spotkań oczywiście wszystkie nasze systemy są w pełni skalowalne i rozbudowa nie stanowi to żadnego problemu. Równocześnie, rzecz jasna wszystkie nasze rozwiązania, chociaż tak różne, to jednak wciąż wpisujące się w jedną, spójną koncepcję, mogą także współpracować z urządzeniami dostarczanymi przez firmy trzecie. o ile sięgniemy po naszą kamerę wideokonferencyjną, ale monitor czy projektor będzie innego producenta, to oczywiście wszystko wciąż będzie bez żadnego trudu współpracowało ze sobą.

Bezprzewodowe monitory Ricoh to znakomite rozwiązanie odpowiadające na potrzeby ery zdalnej pracy i spotkań wirtualnych.

Jakie wsparcie pozakupowe oferuje firma Ricoh swoim klientom?
Gwarancja jest realizowana przez nas na poziomie centralnym. Wszystkie nasze urządzenia mają trzyletnią gwarancję w standardzie, ale może być ona rozszerzona do pięciu lat.
Urządzenia są serwisowane w trybie advanced exchange. Oznacza to, iż w przypadku awarii, urządzenie jest przez nas odbierane i wymieniane na nasz koszt.

Projektory z serii WUL5AXX są dostępne zarówno w standardowej wersji, jak i short throw.

W październiku 2023 roku dystrybutorem rozwiązań Ricoh w Polsce została firma Stovaris. Jak wygląda dzisiaj kanał sprzedaży Waszych rozwiązań, jaka jest Twoja rola w dostarczaniu produktów marki Ricoh klientom i gdzie powinni się oni zgłaszać, chcąc wybrać właśnie te urządzenia do swojej instalacji?
My jesteśmy cały czas na etapie rozwijania kanału sprzedaży w Polsce. Pierwszym z dystrybutorów naszych rozwiązań została właśnie firma Stovaris i cały czas rozwijamy naszą sieć partnerską. Każdy kto jest zainteresowany produktami marki Ricoh może zwrócić się zarówno do mnie, jak i do firmy Stovaris. My zawsze chętnie pomożemy w wyborze najlepszego urządzenia jak i umożliwimy jego zakup lub bezpłatne testy. o ile chodzi o samą dystrybucję wygląda ona tak samo, jak ma to miejsce w przypadku naszych skanerów. Wszystkie projektory znajdują się w naszym centralnym magazynie w Holandii. Czas dostawy do dystrybutora to 5 do maksymalnie 10 dni i następnie mogą być one już natychmiast wysłane do klienta końcowego. Mamy oczywiście program partnerski dla firm, które trudnią się sprzedażą sprzętu AV. Dla partnerów, którzy najlepiej będą promowali nasze produkty, mamy oczywiście cały wachlarz korzyści – im ktoś jest bardziej aktywny, tym więcej może zyskać.
Ponadto są również specjalne ceny projektowe. Gdy zatem przychodzi do nas partner z konkretnym zapytaniem o większą ilość urządzeń czy o jakieś nietypowe modele, niekonwencjonalne rozwiązania czy chciałby zabezpieczyć projekt, to oczywiście jesteśmy otwarci na taką współpracę projektową i jesteśmy w stanie zapewnić specjalne ceny.

Rozmówcy zasiadający przed 360 Meeting Hub V2 mogą być prezentowani na ekranie w pięciu różnych układach, możemy podświetlić prowadzącego itp.

Jak zdaniem firmy Ricoh będzie wyglądał rozwój sektora AV w najbliższym czasie?
To, co na pewno widzimy, to dynamiczny rozwój rynku projekcyjnego, który w najbliższym czasie jeszcze będzie postępował. Nie dotyczy to jednak tego najniższego przedziału mocy do 4000 ansi lumenów, ale powyżej tego pułapu, a więc dokładnie tam, gdzie zaczyna się nasza oferta. Z pewnością ten biznes będą napędzały również wspomniane przeze mnie wcześniej nowe regulacje UE, wymuszające przejście z urządzeń lampowych na rozwiązania ze źródłem laserowym.
Jeżeli chodzi o ten hybrydowy model pracy, uważamy, iż pozostanie on z nami na stałe. Pewnie będzie on nieco ewoluował, jednak taka forma pracy stała się już tak wygodna i elastyczna, iż po prostu to już jest dla nas dniem codziennym. Do tego stoimy również na progu skrócenia dnia pracy, a choćby wprowadzenia czterotygodniowego dnia pracy.
To wszystko będzie z pewnością wymagało konkretnych rozwiązań technicznych, takich jakie w ofercie ma właśnie firma Ricoh!

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
Zdjęcia: PFU Limited

Idź do oryginalnego materiału