W II kwartale 2023 r. odnotowano ponad 2116 prób wyłudzeń na łączną kwotę 50,3 mln zł, co przeliczyć można na około 23 próby dziennie. Skala nieraportowanych ataków oszustów jest wielokrotnie większa, a na wydawałoby się znane metody przestępcze, nabierają się kolejne ofiary.
Wyłudzenie „na telefon”
Oszuści stosują wyszukane metody socjotechniczne, w tym zaawansowane technologie. Należy do nich metoda telefoniczna, polegająca na podszywaniu się pod prawdziwe organizacje (w tym banki), w której złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem prawdziwego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku.
Oszuści dzwonią do różnych osób, często wykorzystują do swoich celów prawdziwe informacje, próbują wzbudzić strach, skłaniają do działania pod presją. Złodzieje podczas rozmowy brzmią bardzo profesjonalnie, stosując chwyty socjotechniczne, element zaskoczenia, wykorzystują ludzką naiwność lub nieuwagę. Niestety z doniesień medialnych wynika, iż te chwyty socjotechniki przestępczej ciągle działają, pomimo ostrzegających komunikatów policji, służb cyberbezpieczeństwa, banków czy innych instytucji.
Jak nie dać się oszukać?
- Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów – jeżeli masz obawę co do wiarygodności osoby, która dzwoni – natychmiast rozłącz się. Lepiej samemu zadzwonić na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z Tobą;
- Pamiętaj: pracownik BIK, Związku Banków Polskich, Twojego banku NIGDY nie pyta się o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku, nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub telefonie;
- Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz;
- Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do państw egzotycznych – za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę;
- Miej włączone Alerty BIK – ostrzeżenia sms, które otrzymasz, gdy ktoś na Twoje dane zaciąga kredyt, pożyczkę, zawiera umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty. To sposób, by na stałe chronić się przed wyłudzeniem, bo nigdy nie wiadomo, kiedy i skąd nasze dane zostaną skradzione.
- Działaj ostrożnie i rozsądnie – Twoje zachowanie ma wpływ na bezpieczeństwo Twoich pieniędzy.
Źródło: ZBP