Sektor usługowy przyspiesza z wdrażaniem AI. Już niemal połowa firm w trakcie implementacji – wynika z badania EY

itreseller.com.pl 1 dzień temu

Z najnowszego badania EY Polska „Jak polskie firmy wdrażają AI” wynika, iż aż 46% firm z sektora usług jest w tej chwili w trakcie wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, a dla 53% organizacji ten obszar stanowi wysoki lub bardzo wysoki priorytet. Najczęściej AI wykorzystywana jest w obsłudze klienta (48%), marketingu (39%) oraz finansach (34%).

Zainteresowanie technologią wyraźnie rośnie – 24% firm zakończyło już pierwsze etapy implementacji AI, co stanowi wzrost o 6 pkt proc. względem ubiegłego roku. EY zwraca uwagę, iż to właśnie sektor usług najczęściej wskazuje, iż jest w trakcie wdrażania (46%). Co trzecia firma (36%) deklaruje pełną gotowość do integracji AI, co oznacza 10-punktowy wzrost rok do roku.

“Co szczególnie warte podkreślenia, branża nie widzi też już tylu barier przed wdrożeniem AI. Coraz mniej firm wskazuje wysokie koszty (spadek z 39% na 29% r/r), trudności technologiczne (z 31% do 19% r/r) oraz obawy o bezpieczeństwo (z 39% do zaledwie 4% r/r) jako przeszkody w implementacji. Usługi (16%), znacznie częściej niż handel (4%) i produkcja (6%), zaznaczyły natomiast niepewność regulacyjną jako poważny problem” – czytamy w komunikacie EY.

Według ekspertów EY, coraz więcej firm zauważa konkretne korzyści wynikające z wdrażania AI, co przekłada się na gotowość do zwiększenia budżetów.

“Badanie wskazuje na zauważalną zmianę podejścia do technologii AI w ciągu ostatniego roku, czego skutki widzimy w rozpoczętych procesach wdrożeniowych. Dostrzegalne korzyści uzasadniają koszty inwestycji, co widać przede wszystkim w budżetach, gdzie 27% firm z sektora usług chce znacznie zwiększyć swoje wydatki na AI. Efekty akceleracji w tych obszarach będą widoczne za przynajmniej kilkanaście miesięcy, kiedy obecne procesy wdrożeniowe się zakończą. Możemy więc spodziewać się, iż poziom adopcji w najbliższym czasie w tym sektorze mocno wzrośnie” – powiedziała Ewa Nowakowska, partnerka i liderka zespołu AI Data Science & AI Lab w EY Polska.

Wśród głównych celów wdrażania AI dominują: poprawa jakości usług (46%), zwiększenie skali działania (34%) i redukcja kosztów (31%). Co ciekawe, ten ostatni motyw jest mniej istotny w usługach niż np. w handlu (47%). Aż 74% firm zadeklarowało, iż już dziś widzi realne korzyści z wdrożenia, a 36% wskazuje na wzrost efektywności na poziomie 21–40%.

Duży spadek deklarowanych obaw o bezpieczeństwo – z 39% do zaledwie 4% – rodzi pytania o poziom zabezpieczeń przy wdrożeniach AI.

“Z jednej strony aż 92% podmiotów zaznaczyło, iż analizowało kwestie związane z cyberbezpieczeństwem przynajmniej w ograniczonym aspekcie podczas wdrożenia, ale tylko mniej niż co trzeci (29%) zainwestował w ten obszar. Jednocześnie tylko 24% przeprowadza przed implementacją analizę ryzyka dla konkretnego systemu. W kwestii samych zabezpieczeń branża najczęściej polega wyłącznie na rozwiązaniach narzędziowych (40%) oraz proceduralnych, jak szkolenia (30%), a tylko 20% łączy je, aby uzyskać wyższy poziom ochrony” – podano w raporcie.

Badanie przeprowadzono na zlecenie EY Polska przez firmę Cube Research w IV kwartale 2024 roku. Objęło ono 501 dużych i średnich firm z sektorów produkcyjnego, usługowego i handlowego.

Idź do oryginalnego materiału