Klient
Historia Uniwersytetu Wrocławskiego zaczyna się w roku 1702, kiedy to we Wrocławiu powstaje Uniwersytet Leopoldyński, na którym zajęcia realizowane są na dwóch wydziałach. Obecny kształt UWr uzyskał w roku 1989. Składa się z 10 wydziałów, na których uczy się blisko 25 000 studentów.
Uniwersytet Wrocławski jest nie tylko jedną z najstarszych uczelni w Polsce, ale również najnowocześniejszych. Z powodu dynamicznie rozwijającego się rynku pracy, związanego z nowoczesnymi technologiami, uczelnia musi stale podnosić możliwości swojego zaplecza zarówno dydaktycznego, jak i infrastrukturalnego.
Wyzwanie
Epidemia COVID-19 postawiła przed całym systemem nauczania na świecie poważne wyzwanie rozpoczęcia w dość krótkim czasie pełnego nauczania zdalnego. Wielu zadawało sobie pytanie, jak zachować siatkę zajęć i jakość edukacji, przy jednoczesnym stosowaniu wszystkich wymagań społecznej izolacji Dość gwałtownie okazało się, iż dla wielu placówek jest to zadanie karkołomne, ponieważ nie mają przygotowanej odpowiedniej infrastruktury.
Największy problem sprawiały ćwiczenia, podczas których wymagana jest dwustronna komunikacja, co generuje potrzeby mocnych serwerów odpowiadających za symetryczną wymianę danych. Równie ważne są łącza internetowe o odpowiedniej przepustowości, które dadzą radę unieść choćby kilkadziesiąt osób, jednocześnie uczestniczących w zajęciach.
Rozwiązanie
Serwer, który przygotowaliśmy dla Uniwersytetu Wrocławskiego na potrzeby ćwiczeń z zakresu praktycznych aspektów sieci komputerowych, należy do linii starter. Charakteryzuje się ona bardzo szerokim spektrum zastosowań. Na pokładzie ma procesor Intel Xeon E3-12306v6, 16 GB pamięci RAM i 4 TB przestrzeni na dane.
Dodatkowo dla wszystkich studenta przydzielony został osobny adres IPv4 oraz IPv6. Rozwiązanie to sprawdziło się zarówno podczas zajęć stacjonarnych, jak i pozwoliło na płynne przejście w tryb remote.
Komentarz
Od kilku już lat współpracujemy z DataSpace, które udostępnia nam platformę serwerową dla studentów. Serwery studenckie odzwierciedlają biznesowe, komercyjne instalacje - niemożliwe do symulowania w sieci uczelnianej. Umożliwiają one studentom praktyczne zajęcia związane z bezpieczeństwem, sieciami i systemami. Rozwiązanie umożliwiło również bezstresowe przejście w tryb nauczania zdalnego.
Marcin Włodarczak, Wykładowca
Uniwersytet Wrocławski