SHEIN pod ostrzałem UE. Już nigdy nie zostaniesz oszukany

instalki.pl 1 tydzień temu

Komisja Europejska poinformowała o podjęciu działań wobec popularnej platformy sprzedażowej SHEIN. Stosowane przez nią praktyki mają być niezgodne z unijnym prawem. Mowa przede wszystkim o oferowaniu fałszywych rabatów, zamieszczaniu nieprawidłowych informacji czy obecności zwodniczych etykiet produktów. Brak podjęcia zdecydowanych kroków przez właścicieli giganta e-commerce może doprowadzić do nałożenia ogromnych kar finansowych, a choćby zablokowania usługi na terenie państw członkowskich związku.

SHEIN oszukuje swoich klientów – to wniosek Unii Europejskiej

Trzeba przyznać, iż unijni regulatorzy mają pełne ręce roboty z chińskimi platformami sprzedażowymi. Ostatnio informowaliśmy Was chociażby o planach wprowadzenia dodatkowych opłat na poszczególne towary. Celem takich zmian byłoby ograniczenie napływu produktów niezgodnych z panującymi normami bezpieczeństwa. Trudno jednak wskazać dokładny termin podjęcia stosownych decyzji – w tej chwili prowadzone są niezbędne konsultacje.

  • Sprawdź także: Kupujesz na Shein lub Temu? UE szykuje nowe opłaty

Teraz dowiedzieliśmy się o efektach skoordynowanego dochodzenia prowadzonego na szczeblu europejskim. Okazuje się, iż właściciele platformy SHEIN zostali poinformowani o wykryciu szeregu praktyk naruszających unijne prawo konsumenckie. Wydano polecenie zmiany swojego podejścia, a także poproszono o udostępnienie szeregu niezbędnych danych, które pozwoliłyby wykonanie głębszych ekspertyz. Sprawą zajmują się belgijskie, francuskie, irlandzkie oraz holenderskie organy regulacyjne.

SHEIN (Android) – pobierz aplikację z naszej bazy danych

Komisja Europejska wskazuje sześć głównych praktyk stojących w sprzeczności z unijnymi przepisami. Chodzi przede wszystkim o fałszywe rabaty (pokazywanie obniżek nieopartych o rzeczywiste ceny), sprzedaż pod ciśnieniem (wywieranie presji na konsumentów poprzez np. fikcyjne terminy promocji), wprowadzające w błąd informacje (wyświetlanie niepełnych i nieprawidłowych danych na temat m.in. prawa do zwrotu), zwodnicze etykiety produktów (wykorzystywanie niewiedzy konsumentów), greenwashing (fałszywe informacje na temat dbania o środowisko), ukryte dane kontaktowe (trudny kontakt z obsługą sklepu).

Strona główna platformy SHEIN / Źródło zdjęcia: SHEIN

Co grozi za niedostosowanie się do przepisów?

Samo poinformowanie o naruszeniach to dopiero początek. SHEIN ma teraz dostarczyć dane dotyczące dokładnego działania innych wątpliwych mechanik (np. system ocen produktów). Równolegle prowadzone jest także drugie dochodzenie, ale związane z nieprzestrzeganiem zapisów aktu o usługach cyfrowych. Wszystko po to, by zapewnić konsumentom „bezpieczne i godne zaufania środowisko internetowe”.

Właściciele platformy SHEIN mają dokładnie miesiąc na udzielenie odpowiedzi oraz zaproponowanie sposobu rozwiązania problemów dostrzeżonych przez unijnych regulatorów. Brak podjęcia stosownych kroków może poskutkować nałożenia ogromnej kary finansowej, której wysokość będzie zależeć od wygenerowanego w ciągu roku obrotu.

  • Przeczytaj również: Przykładasz kartę do swojego telefona i tracisz wszystko. Nowe oszustwo NFC

Jeśli korzystacie z SHEIN, to prawdopodobnie doskonale zdajecie sobie sprawę z obecności wszystkich zwodniczych elementów. Tak zresztą działają wszystkie podobne usługi – dobrze więc, iż Unia Europejska powoli bierze się za absurdalne praktyki platform e-commerce.

Źródło: Komisja Europejska / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@appshunter)

SheinUnia Europejskazakupyzakupy online
Idź do oryginalnego materiału