Sieć komórkowa stworzyła „babcię AI”. Cel? Marnowanie czasu scamerów

instalki.pl 1 dzień temu

Sztuczna inteligencja zdążyła znaleźć do dziś wiele zastosowań i choć oczywiście pod wieloma względami stanowi dla nas źródło wiedzy, pomocy lub rozrywki, stwarza też pewne zagrożenia. Stała się bowiem bronią w rękach oszustów, którzy wykorzystują ją na przykład po to, by podszywać się pod inne osoby i wyłudzać pieniądze. Dobra wiadomość jest jednak taka, iż sztuczną inteligencje można również wykorzystywać również jako broń przeciwko oszustom.

Największa brytyjska sieć telefonii komórkowej – O2 – stworzyła bota AI znanego pod imieniem dAIsy, któremu wyznaczyła jedno zadanie – marnować czas scamerów. Sprytne, nieprawdaż? Coś takiego przydałoby się w każdym kraju.

dAIsy, czyli babcia AI kontra scamerzy

dAIsy, znana też jako Daisy, została zaprojektowana tak, by imitowała typ ofiary, który scamerzy obierają sobie za cel najczęściej – poczciwą staruszkę. Tak się jednak składa, iż akurat ta staruszka należy do tych, które lubią gadać bez końca. Jest tak rzecz jasna nie bez powodu. dAIsy ma bowiem marnować czas oszustów, jak najdłużej utrzymując ich na linii. Wszystko po to, by ci sami oszuści mieli jak najmniej czasu w oszukiwanie prawdziwych ludzi.

Warto wspomnieć, iż z czasem babcia AI jest w stanie podać dane bankowe, których domagają się scamerzy. Zawsze podaje jednak zupełnie fałszywe zestawy nazwisk i numerów kont.

Imponujący model sztucznej inteligencji

Sieć O2 zaprezentowała możliwości dAIsy na krótkim promocyjnym wideo. Wideo to pozwala przekonać się, iż niektórych scammerów AI jest w stanie doprowadzić do szewskiej pasji. Podobno bot jest tak przekonujący, iż część oszustów utrzymuje na linii przez choćby 40 minut.

Okej, ale jak dAIsy działa? Podobno słucha ona rozmówcy i przekłada ona jego mowę na tekst. Potem generuje odpowiedzi na ten tekst, wykorzystując customowy LLM (duży model językowy) z warstwą osobowości. Inny model tworzy na ich podstawie odpowiedzi głosowe, a wszystko to ma dziać się w czasie rzeczywistym.

Klienci sieci O2 nie mogą uzyskać dostępu do babci AI i wykorzystać jej w osobistej kampanii przeciw scamerom. Bot podobno został jednak dodany do listy numerów, na które oszuści chętnie dzwonią. Ma on odwracać uwagę oszustów przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, bez ingerencji ludzkiej.

Mam szczerą nadzieję, iż Daisy będzie równie skuteczna w swoich działaniach, co twórcy, którzy również uwielbiają marnować czas scamerów – twórcy tacy jak Kitboga czy Jim Browning. Doświadczanie frustracji, z którą zmagają się ofiary takich twórców, jest bardzo satysfakcjonujące. Co ciekawe, Jim Browning udzielił swojej pomocy przy treningu dAIsy.

Źródło: O2 UK, fot. tyt. O2 UK

AIbezpieczeństwosieci komórkowesztuczna inteligencja
Idź do oryginalnego materiału