Zastanawiałeś się kiedyś, czym się różni legalny mailing reklamowy od zwykłego spamu, albo wręcz phishingu lub innych szkodliwych maili? Drobnych różnic jest wiele, ale jedna jest kluczowa: mierzenie skuteczności. Ale czy to naprawdę takie trudne?
Wszystkie lub niemal wszystkie oficjalnie wysyłane mailingi – nie tylko reklamowe – wysyłane są z serwerów widocznych w Internecie. choćby jeżeli maszyna odpowiedzialna bezpośrednio za wysyłkę stoi za NAT i nie jest osiągalna z zewnątrz, to jeżeli spojrzymy szerzej, na całą grupę maszyn, z pewnością w grupie tej znajdą się również te odpowiedzialne za serwowanie aplikacji dla klientów.
Wszystkie lub niemal wszystkie, ponieważ dość ciężko sobie wyobrazić mierzenie skuteczności mailingu reklamowego z jednoczesnym schowaniem serwera np. w sieci Tor (albo zabezpieczeniem go w inny sposób, np. z użyciem killswitcha i szyfrowania dysków twardych).
A jednak się da!
W tym artykule przedstawimy, jak zrealizować mailing reklamowy o mierzonej skuteczności z ukrytego serwera. Jego kluczowym elementem jest…
Hosting zewnętrzny
Tak naprawdę może to być kilka osobnych kont hostingowych, z których jedne będą używane jako tzw. relaye SMTP, a drugie jako serwery www dla obrazków i linków osadzanych w wysyłanych mailach.
Schemat ogólny jest następujący:
Dzięki takiemu schematowi:
- odbiorcy maili w ogóle nie łączą się i nie muszą choćby mieć dostępu sieciowego do aplikacji zarządzającej mailingiem
- aplikacja ta może stać w odizolowanym miejscu, na pojedynczym łączu abonenckim, w sieci Tor itp. (awaryjność ani przepustowość nie jest istotna – odbiorców obsługuje przecież hosting)
- obie strony (aplikacja i odbiorcy) komunikują się jedynie z zewnętrznym serwerem hostingowym, który działa jako pośrednik
- wszelkie próby skanowania i hackowania przez „sprytnych” odbiorców trafiają w hosting, zamiast w aplikację zarządzającą
Z serwerem realizującym mailing mogą łączyć się jedynie Twoi klienci, którzy z poziomu aplikacji zarządzającej mailingiem mogą dokonywać edycji szablonów, zlecania nowych mailingów do kolejnych grup odbiorców itp.
Scenariusze
Wysyłanie maili przez relay SMTP na zewnętrznym hostingu
- aplikacja zarządzająca mailingiem (w tym artykule jest to AkoMail) wypycha maile do lokalnego MTA – czyli do serwera SMTP wyposażonego w możliwość kolejkowania maili i przesyłania ich dalej – w tym artykule jest przykład konfiguracji Postfixa z użyciem Gmaila
- lokalny MTA kolejkuje otrzymane maile (dzięki temu aplikacja nie musi obsługiwać timeoutów, które mogą się zdarzyć jeżeli np. chwilowo padnie połączenie serwera z Internetem) i po kolei wysyła je do zewnętrznego relaya SMTP (np. Gmail, konto hostingowe Home.pl)
- finalnie do odbiorcy trafia mail wysłany z adresu IP konta hostingowego, a więc ewentualne tematy abuse, RBL, reputacji IP nadawcy itp. dotyczą IP należącego do zewnętrznej firmy, które w razie problemu można łatwo zmienić na nowe
- w większych instalacjach lokalne MTA może mieć skonfigurowane wiele relayów oraz proste reguły, dzięki którym rozdziela duże ilości maili na różne konta hostingowe
Obsługa zwrotek przez IMAP
Co się stanie, gdy na milion adresów, na które wyślemy mailing reklamowy, połowa będzie już dawno nieaktywna?
- zmarnujemy połowę czasu i zasobów na jego wysyłanie
- open rate takiego mailingu będzie o połowę niższy
- dostaniemy pół miliona zwrotek, które można (ale nie trzeba) obsłużyć, zwiększając tym samym efektywność kolejnych mailingów
W tym osobnym artykule opisaliśmy osobny (płatny) mechanizm obsługi takich zwrotek.
Replikacja zdarzeń otwarcia maila przez odbiorcę
- na koncie hostingowym znajduje się obrazek JPG, do którego odwołują się otwierane maile, przekazując unikalny parametr – np. http://reklamowana-domena.pl/track.jpg?id=29348234252
- specjalny skrypt na serwerze lokalnym codziennie pobiera logi www z hostingu
- następnie pobrane logi są parsowane, a znalezione zdarzenia otwarcia maila są replikowane przez wywoływanie polecenia wget z odpowiednimi unikalnymi parametrami (wyciągniętymi z logu serwera hostingowego)
Jedyną konsekwencją takiego podejścia jest opóźnienie dostępności statystyk – opisywany niżej CTR jest zliczany na bieżąco, natomiast open rate jest dostępny dopiero na drugi dzień.
Replikacja zdarzeń accept i unsubscribe
Przez zdarzenie „accept” rozumiemy kliknięcie albo w reklamowany link, albo, w przypadku mailingów zgodnych z RODO, w link „zgadzam się na przysłanie oferty” – zdarzenia takie zliczamy jako tzw. CTR (Click Through Rate). Zdarzenie „unsubscribe” to w obu przypadkach żądanie usunięcia adresu odbiorcy z bazy.
- na koncie hostingowym znajduje się skrypt PHP, do którego (z odpowiednimi parametrami) odwołują się wszystkie linki w mailu
- skrypt ten (z poziomu serwera hostingowego) łączy się (za pomocą rozszerzenia php-curl) do aplikacji zarządzającej mailingiem, wywołując w niej adresy odpowiedzialne za żądania accept/unsubscribe, po czym dostaje kod odpowiedzi i na tej podstawie wyświetla użytkownikowi różne komunikaty, przekierowuje go na wybraną stronę itp.
- w przypadku chwilowej awarii łącza, skrypt ma zaszyte zachowanie domyślne, aby utrzymać zgodność z RODO:
- zbierać zgłoszenia usunięcia odbiorcy z bazy (osobno wykonane i niewykonane z powodu braku łączności, do późniejszego przetworzenia manualnego)
- prezentować sensowne z punktu widzenia odbiorcy zachowanie (czyli np. unikanie niepokojenia go dziwnie brzmiącymi tekstami błędów)
Narzędzia
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem email, wspólnie z LegalnyMailing.pl przygotowaliśmy dla Ciebie specjalny prezent: zestaw porad i narzędzi, z których część jest zupełnie bezpłatna.
narzędzia bezpłatne
- skrypty do ściągania logów www z Home.pl i replikacji zdarzeń otwarcia maila z hostingu na ukryty serwer
- skrypt PHP do obsługi zdarzeń accept i unsubscribe
narzędzia płatne
- AkoMail – podstawowa wersja świetnej platformy do zarządzania mailingami reklamowymi
- nasza nakładka na oryginalnego AkoMaila – obsługa trybu multi-site, resellingu usług i sporo zmian ułatwiających działanie na wielką skalę
- mechanizm do tematycznego lub regionalnego targetowania baz adresów („wyławiający” dzięki ponad 1000 wyrażeń regularnych adresy typowe np. dla branży gastronomicznej, albo dla Szczecina i okolic)
- mechanizm do „naprawiania” baz adresów z Allegro, rozpoznający ponad 350 typowych wzorców, np.:
- anna.kowalska@nospam.wp.pl – anna.kowalska@wp.pl
- kwiatuszek93@...iaczek.pl – kwiatuszek93@buziaczek.pl
- mechanizm obsługi zwrotek w celu podwyższenia efektywności kolejnych mailingów