Na początku września ruszyliśmy z kampanią społeczną „Szanuj siebie”, która ma zwrócić uwagę na nieprzejrzyste procesy rekrutacyjne. Brak wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracę, brak feedbacku po rozmowie, dyskryminacja ze względu na wiek czy płeć – to najważniejsze wyzwania, którym czoło ma stawić ta akcja, a z którymi wciąż muszą mierzyć się kandydaci i kandydatki z różnych sektorów. Ale najważniejsze w tym wszystkim jest podkreślenie, jak ważne dla kandydujących do pracy są szacunek i uczciwość na każdym etapie rekrutacji.
Żeby sprawdzić, z jakimi problemami mierzą się osoby aktywne zawodowo, zleciliśmy przeprowadzenie badania* doświadczeń rynku pracy zewnętrznej agencji MASMI Poland. Co z niego wynika?
- Aż 92,9% Polek i Polaków uważa pokazywanie proponowanego wynagrodzenia za ważny lub bardzo istotny element ogłoszeń o pracę.
- Dla 90% informacja o typie proponowanej umowy to także must-have oferty pracy.
- Mimo, iż 77% ankietowanych uważa za ważne przekazywanie informacji zwrotnych po rozmowie rekrutacyjnej przez pracodawców(-czynie), to tylko co piąta osoba otrzymywała feedback zawsze lub często.
- Ponad połowa respondentów(-ek) zgadza się ze stwierdzeniem, iż w Polsce kobiety na tych samych stanowiskach zarabiają mniej od mężczyzn.
- Podczas rozmów rekrutacyjnych kandydaci(-tki) są najczęściej pytani(-e) o stan cywilny (31%) i posiadanie dzieci (27%), a kobiety także o planowanie rodziny (27%).
- Aż 73,8% osób uznało pytania i komentarze dotyczące wyglądu za niestosowne w czasie rozmowy o pracę, a 71% miało taki pogląd na pytania dotyczące planowania rodziny.
- 30% osób zetknęło się z sugestią, że ich wiek ma wpływ na decyzję o zatrudnieniu.
– Każdy i każda z nas brał(a) kiedyś udział w nietransparentnej rekrutacji. Każde takie doświadczenie, choć wiele nas uczy, pozostawia też negatywny ślad i w efekcie rośnie niezadowolenie nas jako kandydatów(-ek), iż tak wygląda nasz rynek pracy. W No Fluff Jobs wierzymy, iż może być inaczej – komentuje Magda Gawłowska-Bujok, COO firmy. – Od 8 lat walczymy o poprawę standardów rekrutacji w branży IT, ale wiemy, iż problem jest szerszy i dotyczy także osób z innych branż, dlatego ruszyliśmy z kampanią „Szanuj siebie”. Chcemy w niej zaangażować wszystkich uczestników i wszystkie uczestniczki rynku pracy do działania na rzecz poprawy procesów rekrutacyjnych, w tym obowiązku wprowadzenia informacji o wynagrodzeniu w każdej ofercie pracy, bo to od nas wspólnie zależy, czy coś się zmieni na lepsze – dodaje.
Szanuj siebie – odpowiadamy kampanią na problemy rynku pracy
– Nie jestem zaskoczony, iż ponad 90% osób aktywnych zawodowo chciałoby znać oferowane zarobki już na etapie czytania ogłoszenia – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs. – Na portalu nofluffjobs.com pracodawcy(-czynie) mogą umieszczać tylko oferty pracy z jawnym wynagrodzeniem, działamy tak jako jedyni w IT od 8 lat i widzimy, jak dużo korzyści przynosi to obu stronom procesu rekrutacyjnego. Kandydaci(-tki) oszczędzają czas, bo aplikują tylko na oferty, które spełniają ich oczekiwania, a pracodawcy(-czynie) dostają zgłoszenia tylko od osób, które są dopasowane do ich wymagań. To sytuacja win-win, którą warto przenieść także na inne branże – komentuje.
Celem naszej kampanii jest dotarcie do osób decyzyjnych, by pokazać, iż podawanie wynagrodzenia pozwala nie tylko znaleźć osobę dopasowaną do stanowiska pracy, ale także przeciwdziałać nierównościom płac. Traktowanie kandydatów(-ek) z szacunkiem na każdym etapie buduje natomiast pozytywny odbiór pracodawcy(-czyni) w oczach tak tych zatrudnionych pracowników(-czek), jak i przyszłych kandydatów(-ek) do pracy.
Mural, graffiti i projekcje laserowe – kampania w przestrzeni miejskiej
Ponieważ kampania dotyczy rzeczy podstawowych, przyziemnych, jak szacunek na każdym etapie rekrutacji, postanowiliśmy „wyjść z akcją do ludzi”. W większych i mniejszych miastach pojawiło się kilkaset billboardów, citylightów, busbacków i paczkomatów z hasłami odpowiadającymi na problemy środowiska pracy. Hasła przygotowano w języku polskim i angielskim, ale także w czeskim, ukraińskim, węgierskim i holenderskim (języki krajów, w których działa No Fluff Jobs).
– W ramach kampanii, w przestrzeni publicznej można znaleźć hasła, które zwracają się bezpośrednio do kandydatów(-ek) np. „Nie aplikuj na oferty bez podanego wynagrodzenia.”, „Masz prawo do informacji zwrotnej po rekrutacji.” czy „Twój wiek nie może decydować o zatrudnieniu”. Zaangażowanie osób szukających pracy do tej inicjatywy to istotny krok w kierunku transparentnej rekrutacji. Wszyscy musimy poczuć, iż zmiana zaczyna się od nas – komentuje Marek Jarząbek, Content Lead w No Fluff Jobs.
Nie zabrakło także nośników niestandardowych. Na chodnikach pojawiło się m.in. milk graffiti autorstwa Green Contrast – to technika polegająca na umieszczeniu komunikatu przy pomocy barwnika ze specjalnie przygotowanej mieszanki na bazie mleka w proszku i wody oraz naturalnych pigmentów. Mieszanki, dodajmy, organicznej, biodegradowalnej i całkowicie bezpiecznej dla środowiska.
Z kolei w Warszawie na ulicy Parkingowej namalowano fluorescencyjny mural z głównym hasłem kampanii, który robi wrażenie zwłaszcza nocą. Za mural odpowiedzialne było Good Looking Studio.
Wielbicieli nocnych spacerów w miastach zaskoczyły także projekcje laserowe od Laserprofi z napisami „Szanuj siebie” wyświetlanymi na chmurach i koronach drzew. Wszystkie te działania miały pomóc zwrócić uwagę na kwestię szacunku i pokierować zainteresowanych do dedykowanej strony kampanii.
W Gdyni, Warszawie i Poznaniu zorganizowaliśmy natomiast mini-happeningi w okolicach stref biurowych, w których mają swoje siedziby duże korporacje. Odpowiedziało nam dużo słów poparcia, a przechodnie raz za razem dopytywali, co to za akcja i jak mogą się w nią zaangażować.
Szanuj siebie. Podpisz list otwarty – razem możemy coś zdziałać!
Na koniec zachęcamy do wsparcia akcji i podpisania listu otwartego w temacie ustanowienia jawnych wynagrodzeń w ofertach pracy. List kierowany jest do Komisji Europejskiej, a jego celem jest zwrócenie uwagi na szereg korzyści, jakie niosą transparentne wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracę i zachęcenie instytucji unijnych do przyspieszenia prac nad ustawą o obowiązku publikacji proponowanych zarobków w ofertach pracy.
– Po zaledwie 10 dniach akcji mamy ponad 6 tysięcy podpisów pod listem. Kampania dopiero się rozkręca, a już mamy pozytywny odbiór z rynku, iż to potrzebne działanie, bo wcześniej brakowało uświadamiających akcji, które miały na celu edukację w zakresie dobrych praktyk rekrutacyjnych – analizuje Lech Wikaryjczyk, Head of Marketing w No Fluff Jobs.
List (w języku angielskim) można podpisać na tej stronie: https://mailchi.mp/nofluffjobs/transparency-open-letter
—
*O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone na 1000 losowo wybranych osób aktywnych zawodowo i/lub szukających pracy. Ankietowanych(-e) pytano o stosunek do poszczególnych elementów rekrutacji, takich jak: wynagrodzenia w ofertach pracy, udzielanie informacji zwrotnej przez firmy, zadawanie niestosownych pytań na rozmowie rekrutacyjnej czy dyskryminacja ze względu na wiek lub płeć. Badanie przeprowadziła firma MASMI Poland na zlecenie No Fluff Jobs.