Sztuczna inteligencja PKO Banku Polskiego zrewolucjonizuje obsługę klienta

media.pkobp.pl 1 tydzień temu
12/17/24

Sztuczna inteligencja PKO Banku Polskiego zrewolucjonizuje obsługę klienta


  • W banku jeszcze lepiej działać będzie m.in. infolinia, aplikacja IKO i serwis internetowy iPKO.
  • PKO Bank Polski wspólnie z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym (OPI PIB) rozpoczął pracę nad innowacyjnymi modelami językowymi, które pomogą trafniej rozpoznawać intencje klientów.
  • Projekt otrzymał 9,2 mln zł dofinansowania ze środków publicznych.
  • To element rozwoju banku zgodnie ze strategią na lata 2025-2027 „Numer 1 i kropka”.

PKO Bank Polski, jako pionier w sektorze finansowym, startuje z kolejnym przełomowym projektem. Służy on opracowaniu inteligentnych metod przetwarzania oraz analizy danych. Unikalne systemy, które rozpoznają i przewidują potrzeby klientów, wykorzystają zaawansowane neuronowe modele języka polskiego, dostosowane specjalnie do specyfiki bankowej.

Wdrożenie bardziej zaawansowanej generatywnej sztucznej inteligencji w voicebotach, chatbotach, infolinii, a także w aplikacji IKO i serwisie internetowym iPKO, wzbogaci obecne rozwiązania banku. Odczują to klienci – dzięki bardziej intuicyjnej i efektywnej obsłudze – oraz pracownicy, którzy otrzymają dodatkowe narzędzia usprawniające ich pracę. Projekt udoskonali proces wdrażania prostego języka, dzięki czemu komunikacja banku z klientami i pracownikami będzie przejrzysta i efektywna.

– Innowacyjność rozwiązania ma znaczenie dla całego kraju i potencjał do transformacji rynku bankowego. Wytworzone rozwiązania pozwolą na rozbudowę botów w kanałach zdalnych: infolinii, aplikacji IKO i serwisie iPKO. Dzięki temu potrzeby i intencje klientów zostaną jeszcze lepiej zrozumiane przez sztuczną inteligencję, co pozwoli sprawniej znaleźć dopasowane do nich rozwiązania. Natomiast pracownicy banku uzyskają inteligentne narzędzia w postaci wyszukiwarek wykorzystujących wewnętrzne zasoby wiedzy w różnych obszarach. Skróci to czas obsługi klienta, co z reguły przekłada się również na jego zadowolenie i poprawę wskaźnika NPS. Pracownicy będą mogli skorzystać z inteligentnych asystentów realizujących zadania, takie jak: upraszczanie, streszczanie i analiza tekstów oraz wydobywanie kluczowych informacji -– tłumaczy Marek Radzikowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Operacji i Bankowości Międzynarodowej oraz Obszar Bankowości Detalicznej i Firm.
– Ten projekt, w którym kluczową rolę odgrywają badania naukowe, stanowi doskonały przykład współpracy polskiej nauki z sektorem finansowym. Właśnie tak budujemy gospodarkę opartą na wiedzy i unikalnych innowacjach. W Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym z dumą podejmujemy wyzwanie, by przez najbliższe trzy lata wspólnie z PKO Bankiem Polskim rozwijać polskie modele językowe przeznaczone dla branży bankowej oraz tworzyć na ich podstawie nowoczesne usługi. Wierzymy, iż rozwój i wdrażanie domenowych modeli językowych to krok w stronę praktycznych rozwiązań, które zmienią naszą codzienność -– mówi dr hab. inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor OPI PIB.
Wytworzone produkty pozwolą na większe bezpieczeństwo i kontrolę przetwarzanych danych zgodnie z przepisami krajowymi oraz unijnymi, w tym AI Act.

Projekt otrzymał 9,2 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Obejmuje on zaawansowane prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI). Sukces tego przedsięwzięcia przyniesie wymierne korzyści, rewolucjonizując sposób komunikacji banków z klientami. Badania są ważnym krokiem w kierunku umocnienia pozycji PKO Banku Polskiego jako lidera sektora bankowego.

Nazwa projektu: „Budowa innowacyjnych dużych modeli językowych i platformy usługowej do serwowania modeli wielozadaniowych wewnątrz Banku”
Numer projektu: FENG.01.01-IP.01-A028/23-00 Okres realizacji projektu: 01-12-2024 do 30-11-2027 Wartość projektu: 16 918 839,55 zł Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 9,2 mln PLN zł.

***

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów na koniec września 2024 r. zwiększyła się do 512 mld zł. Zysk netto Grupy PKO Banku Polskiego po trzech kwartałach 2024 r. wyniósł 6,9 mld zł. Liczba klientów wzrosła do 12,1 miliona. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów, kredytów oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która została aktywowana przez klientów 8,3 mln razy, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce.
Idź do oryginalnego materiału