Sztuczna inteligencja rośnie w siłę – obawy i nadzieje Polaków w 2025 r.

itreseller.com.pl 1 tydzień temu

Ponad 40% Polek i Polaków uważa, iż sztuczna inteligencja już teraz wpływa na ich życie. Młodzi znają ją najlepiej, ale rośnie też liczba obaw – zwłaszcza o pracę i bezpieczeństwo finansowe.

Sztuczna inteligencja przestaje być abstrakcją – zna ją już ponad 74% Polek i Polaków, a 42% przyznaje, iż AI realnie wpływa na ich codzienne życie. Najbardziej świadomi są młodzi: w tej grupie temat zna ponad 80% osób. Sztuczna inteligencja towarzyszy nam dziś głównie w mediach społecznościowych, edukacji, pracy i finansach, ale także przy zakupach online i w korzystaniu z codziennych usług.

Ciekawe różnice widać, gdy spojrzymy jednak na płeć i wiek. Kobiety częściej dostrzegają AI w kontekście społecznym i zawodowym, mężczyźni – w finansach i rozrywce. Wśród osób starszych największy wpływ AI widać w finansach i transporcie. Jak zauważa Wojciech Murawski z Autopay, świadomość tej technologii rośnie z każdym rokiem, a różnice pokoleniowe i płciowe stają się coraz bardziej wyraźne.

Z jednej strony wiele osób widzi w AI szansę – połowa badanych wierzy, iż mogłaby nas odciążyć z codziennych obowiązków. Z drugiej strony niemal tyle samo, bo 48%, obawia się, iż technologia może zagrozić ich miejscu pracy. Co trzecia osoba uważa zaś, iż AI mogłaby pomóc w rozwiązywaniu problemów społecznych, ale tylko 16% ufa jej w sprawach finansowego bezpieczeństwa.

Na razie, zdaniem ankietowanych, najwięcej korzyści z rozwoju AI czerpią wielkie firmy technologiczne (58%) i globalne korporacje (50%). W dalszej kolejności wskazywano specjalistów IT i naukowców. Najmniej – organizacje pozarządowe.

Z rozwiązań AI w finansach skorzystałaby jedna czwarta badanych, choć 38% przez cały czas odrzuca tę możliwość. Grupa niezdecydowanych stopniowo się zmniejsza, a liczba stanowczych wyborów rośnie wraz z powszechnością tej technologii.

Idź do oryginalnego materiału