Najnowsza analiza EY wskazuje, iż ochrona prywatności, bezpieczeństwo danych i brak zaufania do AI to największe zagrożenia dla branży telekomunikacyjnej na 2026 rok. Telekomy, mimo presji na innowacje, zmagają się z cięciami budżetów na cyberbezpieczeństwo i trudnościami w skalowaniu inicjatyw AI, co hamuje ich transformację i podważa konkurencyjność w erze cyfrowej.
Według raportu EY „10 najważniejszych rodzajów ryzyka dla branży telekomunikacyjnej na 2026 rok”, telekomy pozostają w tyle za innymi sektorami w zakresie budowania zaufania do sztucznej inteligencji. Zaledwie 59% respondentów z branży deklaruje posiadanie odpowiedniej metodologii do zarządzania ryzykiem związanym z AI. Jak zauważa Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, akceptacja AI przez klientów nie jest oczywista, dlatego “odpowiedzialne i przejrzyste działania wokół AI mogą budować przewagę przedsiębiorstw”. Problem pogłębiają trudności działów cyberbezpieczeństwa, których budżety w ciągu ostatnich dwóch lat zmalały z 1,1% do zaledwie 0,6% rocznych przychodów firmy.
Kolejnym poważnym wyzwaniem jest pozyskanie i utrzymanie talentów. Telekomy konkurują o specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, AI i analityki danych nie tylko między sobą, ale także z lepiej płacącymi sektorami technologicznym i finansowym. Jednocześnie w samej branży brakuje spójnej strategii – jedna trzecia firm planuje przyspieszyć inwestycje w sztuczną inteligencję, podczas gdy niemal tyle samo (32%) zamierza je ograniczyć. Ta rozbieżność w podejściu do kluczowej technologii pokazuje brak jednolitej wizji i może prowadzić do dalszego rozwarstwienia rynku.
W odpowiedzi na te wyzwania, telekomy coraz częściej poszukują możliwości rozwoju poprzez partnerstwa i transakcje. Aż 77% liderów branży rozważa fuzje i przejęcia w celu stymulowania wzrostu i osiągnięcia efektu skali. najważniejsze stają się także strategiczne sojusze – 49% prezesów wskazuje na dzielenie się technologią jako główny motor napędowy dla tworzenia joint venture. Firmy muszą również lepiej komunikować swoją ofertę B2B, ponieważ badanie EY wykazało, iż 24% przedsiębiorstw wie kilka lub nic o zaawansowanych usługach, takich jak sieciowe API, co hamuje potencjalne źródła przychodów.









