Ten dzień musiał w końcu nastąpić. Apple pierwszą marką na świecie o wartości biliona dolarów

bithub.pl 3 miesięcy temu

Z najnowszego rankingu najcenniejszych marek świata za 2024 rok „Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands” wynika, iż firma Apple stała się pierwszą marką na świecie, której wartość szacuje się w tej chwili na bilion dolarów.

To historyczny rekord, biorąc pod uwagę, iż wartość Apple wzrosła o 15 proc. w ciągu roku. Dodajmy, iż jest to trzeci rok z rzędu, gdy firma z jabłkiem w logo prowadzi w tym prestiżowym rankingu.

Apple bezapelacyjnym numerem jeden

Raport wskazał Apple jako najcenniejszą markę, ze wzrostem jej wartości marki o ponad 217 miliardów dolarów w porównaniu z rokiem poprzednim. Przypisuje się to udanej ekspansji firmy na nowe linie produktów, takie jak mobilne urządzenia, a także popularne usługi, takie jak Apple TV.

Podkreślmy, iż wartość innych czołowych firm technologicznych również znacząco wzrosła. W przypadku Google odnotowano wzrost o 30 proc. (do poziomu 753,5 mln dolarów), Microsoft odnotował skok o 42 proc. (712,8 mln dolarów), a Amazon może się podchwalić wzrostem o 23 proc. (do 576,6 mln dolarów). Ciekawostką jest fakt, iż McDonald’s utrzymał swoje miejsce w pierwszej piątce zestawienia z wartością 221,9 mln dolarów, dzięki ciągłym innowacjom, w tym zastosowaniu sztucznej inteligencji. Natomiast Nvidia awansowała na szóste miejsce, zyskując 178 proc, wartości.Przypisuje się to gwałtownemu wzrostowi popytu na technologie sztucznej inteligencji i układy pamięci Do rankingu powróciły takie marki jak Facebook, który znalazł się w Top 10, oraz Instagram, zajmując 13. miejsce ze wzrostem o 93 proc.

Dodajmy, iż w 2024 roku w zestawieniu zadebiutowało pięć marek. Były to: ADP, Servicenow, VMware, Lululemon i Corona. Po dłuższej nieobecności do rankingu powróciły takie podmioty jak Dell Technologies, Aldi czy Pinduoduo. Całkowita wartość Global Top 100 wzrosła o 20 proc., osiągając kwotę 8,3 bln dolarów i tym samym zbliżając się do rekordowego poziomu 8,7 bln dolarów z 2022 roku. Warto też odnotować, iż od 2006 roku, kiedy rozpoczęto prowadzenie rankingu BrandZ, wartość marek z Global Top 100 wzrosła o 474 proc.

USA liderem zestawienia

Stany Zjednoczone są liderem z największą liczbą marek w pierwszej setce zestawienia – firmy z tego kraju zajmują ponad połowę listy wnosząc łączną wartość marki w wysokości 3,2 biliona dolarów. Chiny mają w zestawieniu 19 marek, zaś Niemcy, Japonia i Korea Południowa mają tu również znaczącą reprezentację. Louis Vuitton i Chanel odnotowały znaczny wzrost wartości wśród marek luksusowych, podczas gdy nowicjusze i gwałtownie rozwijające się firmy, takie jak Uber i Elevance Health, wykazały imponujące tempo wzrostu.

Ranking BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands, prowadzony przez firmę Kantar, opiera się na danych rynkowych Bloomberg oraz wywiadach z ponad 3,8 mln konsumentów na 51 rynkach. Analiza obejmuje wyniki finansowe i biznesowe firm, a także percepcję marek przez konsumentów, które mają najważniejszy wpływ na ich wartość.

Idź do oryginalnego materiału