Zapytaliśmy liderów i liderki kluczowych firm technologicznych o ich przewidywania na dalszą część roku. Trendy, które dostrzegają w branży IT, ich spostrzeżenia i przemyślenia są, być może zaskakująco, spójne. I chociaż nie będzie niczym dziwnym, iż dominuje tu sztuczna inteligencja, to z pewnością nie jest ona jedynym z godnych uwagi kierunków rozwoju. W mini cyklu Trendy IT 2024 przedstawiamy opinie i wsłuchujemy się w głos liderów.
Hewlett-Packard Eneterprise to dziś jeden z najważniejszych producentów rozwiązań technologicznych dla przedsiębiorstw; od serwerów, przez systemy storage, sieci (także dzięki należącej do HPE marce Aruba), aż do chmury hybrydowej. To daje unikalną perspektywę na rynek i trendy.
Kinga Piecuch, Prezeska Zarządu HPE Polska:
Nic nie wskazuje na to, aby sztuczna inteligencja miała w nadchodzących miesiącach utracić miano najbardziej dyskutowanej technologii. Zwłaszcza tutaj, w Europie, poświęcamy AI dużo uwagi, zdając sobie sprawę, iż w ostatnich dziesięcioleciach zaprzepaściliśmy szanse, jakie niosły wcześniejsze rewolucje technologiczne, takie jak e-commerce, telefony czy chmura publiczna, zdominowane w tej chwili przez dostawców ze Stanów Zjednoczonych i Azji. Dlatego liderzy biznesowi i przedstawiciele władz są mocno zainteresowani, aby tym razem w porę skorzystać z nowo dostępnych rozwiązań i wyznaczać kierunek ich rozwoju. W tym pędzie musimy jednak unikać patrzenia na AI jako narzędzie do osiągnięcia konkretnego, pojedynczego celu. W rzeczywistości stanowi ona wierzchołek góry lodowej, u podstaw której leżą dane. Dlatego choćby najlepszy model AI nie będzie użyteczny, jeżeli nakarmimy go danymi w niewystarczającej ilości, o niskiej jakości i małej różnorodności. Na rozwój usług z obszaru sztucznej inteligencji wpływ będzie miał unijny AI Act, określający m.in. jakie zastosowania nowej technologii będą dozwolone. Inne nadchodzące regulacje, które wywrą wpływ na rynek IT, to NIS2 (nowe wymogi dotyczące cyberbezpieczeństwa, napędzające popyt na rozwiązania z obszaru zabezpieczeń, backupu i disaster recovery), a także Akt w sprawie danych, który rozwinie rynek infrastruktury do gromadzenia i przetwarzania danych. W tym kontekście obserwujemy stały wzrost zainteresowania chmurą hybrydową jako alternatywą dla modelu przechowywania wszystkiego w chmurze publicznej. Chmura to nie fizyczne miejsce, a konkretne doświadczenie użytkownika. Uzyskanie tego doświadczenia w modelu hybrydowym pozwala podnieść poziom bezpieczeństwa i uzyskać większą przewidywalność wydatków.
Katalizatorem inwestycji w nowe technologie będzie ponadto odblokowanie środków z KPO. To miliardy euro, które zostaną przeznaczone na transformację cyfrową. Poza wspomnianymi rozwiązaniami z obszaru AI czy chmury hybrydowej, coraz częściej słyszę rozmowy na temat prywatnych sieci 5G – również w Polsce istnieją już testowe instalacje tego typu. Docelowo będą one mogły istnieć obok sieci WiFi, w pełni zintegrowane z nimi, zarządzane poprzez wspólny interfejs, by zapewniać bezpieczną łączność również na dużych, otwartych przestrzeniach. W HPE sami niedawno testowaliśmy takie rozwiązanie podczas turnieju golfowego o Puchar Rydera. Muszę wspomnieć również o kwestii zrównoważonego rozwoju – istotnej dla nas zarówno z perspektywy wewnętrznych celów środowiskowych, jak i tego, co oferujemy klientom. Tworząc nowe produkty i usługi priorytetowo traktujemy optymalizację zużycia energii. To szczególnie istotne w kontekście najbardziej wydajnych superkomputerów, wykorzystywanych do trenowania modeli sztucznej inteligencji. Ograniczanie wpływu infrastruktury IT na środowisko odbywa się także poprzez promowanie modelu usługowego, który eliminuje zjawisko overprovisioningu – kupowania i wdrażania sprzętu w nadmiarze, na wszelki wypadek. Dodam także, iż w ubiegłym roku HPE w swoich dedykowanych zakładach przetworzyło 4,2 mln zużytych urządzeń, przywracając je do użytku lub poddając bezpiecznej utylizacji, przyczyniając się do rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym.
Na koniec podzielę się również obserwacją z ostatnich kilku lat – dotyczy ona stałego wzrostu wymagań klientów. Oczekują oni eksperckiego wsparcia i doradztwa na każdym etapie procesu sprzedaży i wdrożenia. Teraz coraz częściej podkreślają jednak, jak istotne jest również wsparcie posprzedażowe. Przeniesienie nacisku z pre-sales na post-sales jest czymś, co powszechnie będziemy obserwować w nadchodzących miesiącach.
IT RESELLER nr 356/2024 “Bycie dystrybutorem pierwszego wyboru to nasza odpowiedzialność i zobowiązanie” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Zbigniew Mądry, COO & Wiceprezes Grupy AB