Największy ukraiński operator komórkowy, który w tym tygodniu ucierpiał na skutek zmasowanego cyberataku, oświadczył w piątek, iż przywrócił mobilny internet w całej Ukrainie i roaming międzynarodowy.
Wtorkowy atak na Kyivstar, którego abonamentami jest ponad połowa ludności Ukrainy, przerwał udostępnianie usług oraz uszkodził infrastrukturę informatyczną i systemy ostrzegania o nalotach w kilku regionach.
W środę grupa o nazwie Solntsepyok, uważana przez ukraińskie służby bezpieczeństwa SBU za powiązaną z rosyjskim wywiadem wojskowym, w poście w komunikatorze Telegram poinformowała, iż przeprowadziła atak.
W oświadczeniu na Facebooku Kyivstar poinformował, iż pracuje nad przywróceniem możliwości wysyłania wiadomości SMS. Sieć, jak stwierdzono, działa we wszystkich standardach, w tym 4G.
„Oznacza to, iż jakość całej komunikacji niedługo się poprawi, choćby jeżeli w tej chwili będzie ona działać ze zmniejszoną szybkością – czytamy w oświadczeniu. – W niektórych miejscowościach przez cały czas mogą występować krótkotrwałe trudności z komunikacją. Jednak nasi specjaliści gwałtownie je eliminują”.
Holenderska spółka-matka Kyivstar, Veon Ltd., we wcześniejszym oświadczeniu ogłosiła wznowienie świadczenia usług. Dyrektor generalny Kyivstar Oleksandr Komarow powiedział w czwartek, iż firma może potrzebować kilku tygodni na przywrócenie wszystkich usług po ataku.
Komarow zapewnił, iż dane klientów nie zostały naruszone. Dyrektor generalny Kyivstar powiedział, iż hakerzy wykorzystali do ataku przejęte konto pracownika, ale badane jest, w jaki sposób uzyskali do niego dostęp.
LinkedIn decyduje się zachować fizyczne centra danych i odwleka przejście na Microsoft Azure