Uniwersytet Warszawski uruchamia nowe kierunki studiów podyplomowych

liderzyinnowacyjnosci.com 11 godzin temu

Rosnące znaczenie danych, automatyzacja procesów oraz rozwój generatywnej sztucznej inteligencji redefiniują kompetencje menedżerskie i potrzeby firm. Jak wynika z raportu The Future of Jobs 2025 opublikowanego przez World Economic Forum, upowszechnianie dostępu cyfrowego ma być najbardziej transformacyjnym trendem – zarówno w kontekście trendów technologicznych, jak i ogólnie – a 60% pracodawców spodziewa się, iż do 2030 roku przekształci on ich działalność. Biorąc pod uwagę zmieniające się zapotrzebowanie na umiejętności, skala podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowywania siły roboczej jest znacząca – do 2030 roku 59% siły roboczej będzie wymagało przeszkolenia i/lub przekwalifikowania. W odpowiedzi na te wyzwania Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego wprowadza dwa nowe kierunki studiów podyplomowych: „Zarządzanie projektami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji” oraz „Data-Driven Enterprise”.

AI, która potrzebuje liderów

Sztuczna inteligencja nie zastąpi liderów, ale zmienia sposób, w jaki liderzy powinni działać. Nowy program „Zarządzanie projektami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji” (AI Project Management) adresowany jest do osób, które chcą prowadzić transformacje technologiczne – nie tylko od strony technicznej, ale przede wszystkim organizacyjnej.

– Współczesne projekty AI są często nieprzewidywalne, wieloetapowe i wymagają pracy w zespołach interdyscyplinarnych – mówi prof. dr hab. Grzegorz Karasiewicz, dziekan Wydziału Zarządzania UW. – Zarządzanie nimi wymaga połączenia kompetencji technologicznych, menedżerskich i etycznych. Nasz program oferuje to połączenie.

– Zarządzanie projektami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji staje się kluczowym obszarem kompetencji w dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej roli sztucznej inteligencji niemal w każdej branży. Aktualność tej tematyki wynika z potrzeby łączenia wiedzy technicznej z umiejętnością zarządzania zmianą, co ma bezpośredni wpływ na efektywność oraz innowacyjność organizacji. Wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji staje się nie tylko szansą na zwiększenie efektywności, ale także warunkiem utrzymania konkurencyjności w gospodarkach opartych na danych – mówi dr Małgorzata Oleś-Filiks z Katedry Systemów Informacyjnych Zarządzania WZ UW, Kierownik nowego kierunku studiów podyplomowych „Zarządzanie projektami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji”.

– Sztuczna inteligencja przekształca fundamenty działalności biznesowej, umożliwiając automatyzację złożonych procesów, predykcję zachowań klientów oraz podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym – dodaje dr Oleś-Filiks.

Program przygotowuje uczestników do samodzielnego prowadzenia projektów wykorzystujących sztuczną inteligencję – zarówno w wymiarze technologicznym, jak i organizacyjnym. Absolwenci będą potrafili zarządzać zespołami wirtualnymi, analizować ryzyka i szanse wdrożeń AI, komunikować się z interesariuszami projektów oraz świadomie działać w ramach obowiązujących regulacji prawnych i standardów etycznych. Zajęcia obejmują m.in. takie tematy jak: „Technologie AI w zarządzaniu projektami”, „Machine learning”, „Prawne i etyczne wyzwania w zarządzaniu projektami IT”, „Zarządzanie zespołem wirtualnym”, „Komercjalizacja projektów AI w mediach społecznościowych” czy „Personal Branding 2.0 z wykorzystaniem AI”. Program wieńczą warsztaty zespołowe, podczas których uczestnicy opracowują projekt organizacyjny bazujący na realnych wyzwaniach biznesowych. Wśród prowadzących znajdują się m.in. eksperci IBM, startupów deep tech i doświadczeni wykładowcy akademiccy.

Przedsiębiorstwo oparte na danych

Drugi z uruchamianych kierunków – „Data-Driven Enterprise” – koncentruje się na wykorzystaniu danych w procesach podejmowania decyzji. Program odpowiada na potrzeby menedżerów, którzy chcą zrozumieć, jak działa gospodarka oparta na danych, w jaki sposób analizować informacje, wdrażać technologie MarTech, AI i automatyzację oraz jak tworzyć kulturę organizacyjną, w której dane są zasobem strategicznym.

Według raportu McKinsey Global Institute z 2024 roku, do 2030 roku aż 12 milionów osób w Europie będzie musiało zmienić zawód w związku z rozwojem AI i automatyzacji. Tylko w Polsce – jak pokazuje raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego – ponad 3,5 miliona osób pracuje w zawodach silnie eksponowanych na działanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT. Równolegle raport PARP z 2025 roku wskazuje, iż pracodawcy coraz częściej poszukują nie tylko specjalistów od danych i technologii, ale także liderów transformacji cyfrowej, którzy potrafią integrować zespoły wokół nowych procesów i narzędzi.

Studia Data-Driven Enterprise umożliwiają rozwinięcie kompetencji niezbędnych do projektowania i wdrażania strategii opartych na danych. Absolwenci potrafią analizować dane ilościowe i jakościowe, korzystać z narzędzi AI w zarządzaniu procesami, oceniać ryzyka cyberbezpieczeństwa oraz integrować zespoły wokół cyfrowej transformacji. Zdobywają też umiejętność mapowania ekosystemów MarTech, prognozowania sprzedaży i projektowania modeli biznesowych z wykorzystaniem danych. Wśród zajęć znajdują się m.in.: „Gospodarka oparta na sztucznej inteligencji i danych”, „Cyberbezpieczeństwo w otoczeniu data-driven”, „Agenci AI: od teorii do wdrożenia”, „Etyczne aspekty decyzji AI” oraz „Przewodzenie w środowisku cyfrowym”. Uczestnicy realizują także indywidualne i grupowe projekty strategiczne, rozwijające odporność adaptacyjną i przygotowujące do roli lidera zmian.

Kompetencje na czas cyfrowej transformacji

Oba kierunki realizowane są dwa semestry, oferują praktyczne podejście do edukacji – każdy uczestnik realizuje projekt organizacyjny, a wiele zajęć prowadzą praktycy reprezentujący sektor finansowy, technologiczny, publiczny oraz startupowy. Zajęcia rozpoczynają się w październiku 2025 roku.

„Dane i sztuczna inteligencja to nie tylko technologia – to język, w którym będzie pisać się przyszłość organizacji. Chcemy, by nasi słuchacze potrafili tym językiem mówić z kompetencją i odpowiedzialnością.”
– dodaje prof. Karasiewicz.

Kierunki wpisujące się w strategię Uniwersyteckiej Szkoły Biznesu

Uruchomienie nowych kierunków studiów podyplomowych to element szerszej strategii rozwoju Wydziału Zarządzania UW jako Uniwersyteckiej Szkoły Biznesu, konsekwentnie budowanej zarówno poprzez ofertę dydaktyczną, jak i działania wizerunkowe. Inicjatywa ta jest integralną częścią tegorocznej kampanii rekrutacyjnej „Bądź jak MY”, która podkreśla rolę wspólnoty studentów, absolwentów, wykładowców i liderów biznesu współtworzących środowisko nowoczesnej edukacji menedżerskiej. Nowe programy odpowiadają na realne potrzeby transformacji cyfrowej i są konkretną odpowiedzią na wyzwania, z jakimi mierzy się dziś rynek pracy – w Polsce, Europie i na świecie.

Agencja Pełka i Partnerzy

Idź do oryginalnego materiału