Vodafone inwestuje 140 milionów euro w obsługę klienta AI

manager24.pl 3 dni temu

W tym roku Vodafone zainwestuje około 140 milionów euro w systemy sztucznej inteligencji (AI) firm Microsoft i OpenAI, aby ulepszyć sposób, w jaki odpowiada na zapytania klientów. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej sztucznej inteligencji chatbot „TOBi” reaguje szybciej niż dotychczas i skuteczniej rozwiązuje problemy klientów – ogłosiła firma w Düsseldorfie. Chatbot został wprowadzony pięć lat temu do obsługi klienta Vodafone i został wyposażony w prawdziwy głos pracownika Vodafone. Tylko w zeszłym roku system otrzymał osiem milionów zapytań od klientów w Niemczech i samodzielnie rozwiązał około 65 procent zapytań, bez konieczności angażowania człowieka.

Dzięki zastosowaniu technologii OpenAI w środowisku chmurowym Microsoft Azure wartości te mają zostać jeszcze udoskonalone. „TOBi” reaguje szybciej niż dotychczas i skuteczniej rozwiązuje problemy klientów. Pokazują to doświadczenia z Portugalii i Włoch , gdzie wykorzystywany jest już Microsoft Azure OpenAI. Nowy system ma zostać uruchomiony w Niemczech w nadchodzących tygodniach i pomoże klientom m.in. rozwiązać problemy sprzętowe i skonfigurować routery stacjonarne.

W marcu Vodafone Germany ogłosiło, iż zwolni i przeniesie około 2000 stanowisk pracy. W tym czasie firma zatrudniała około 15 000 pracowników, z czego około jedną trzecią w stolicy kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia. Program dotyczy zatem 13 proc. pracowników. W kontekście działań oszczędnościowych ogłoszono również w marcu, iż większy nacisk zostanie położony na sztuczną inteligencję. Ponadto mają zostać połączone dotychczas odrębne systemy obsługi klienta w zakresie połączeń kablowych i komunikacji mobilnej.

Technologia zastosowana w Vodafone jest produktem Microsoftu, ale zawiera sporo AI z OpenAI. Jako główny sponsor finansowy start-upu OpenAI, Microsoft może nie tylko używać ChatGPT we własnych produktach, ale także generatora obrazów DALL-E lub modelu transkrypcji głosu Whisper, który niemal bezbłędnie konwertuje język mówiony na tekst pisany .

Brytyjska firma z branży komunikacji mobilnej, która generuje jedną trzecią swojej sprzedaży w Niemczech, straciła w latach 2022 i 2023 ponad 700 000 klientów. Zawyżone ceny przejęć, brak inwestycji w sieć kablową i nieodpowiednia kadra kierownicza odcisnęły piętno na gigantze telekomunikacyjnym. Z tego, co wiadomo, wyłania się obraz ostatecznej bitwy o przetrwanie dawnej globalnej korporacji.
Idź do oryginalnego materiału