WordPress lub inny CMS Cię przerasta? Poznaj proste i bezpieczne rozwiązanie.

zenbox.pl 2 miesięcy temu

Nieustannie napotykasz problemy z zarządzaniem swoją stroną opartą na popularnym systemie CMS? Sama instalacja i obsługa takiego systemu jest zbyt skomplikowana? Poniższy artykuł jest właśnie dla Ciebie. Może potrzebujesz jedynie prostej strony wizytówki dla swojej firmy lub osobistego projektu? W tym artykule dowiesz się, jak łatwo stworzyć taką stronę przy użyciu programu Publii – prostego i intuicyjnego narzędzia do budowy stron internetowych.

Dlaczego systemy CMS mogą sprawiać problemy użytkownikom?

Na początku warto wyjaśnić, czym dokładnie jest system zarządzania treścią (CMS, ang. Content Management System). CMS to aplikacja, najczęściej oparta na języku programowania PHP, która umożliwia łatwe tworzenie i zarządzanie stroną internetową na serwerze, w tym dodawanie i aktualizację na niej treści. Jednak pierwszy problem może pojawić się dla użytkownika już przy instalacji na serwerze.

Informacja: Sama instalacja takich systemów na naszym hostingu jest w pełni zautomatyzowana. Szczegółowy poradnik na temat instalacji WordPressa znajdziesz tutaj: Instalacja WordPressa. Możesz w podoby sposób zainstalować inne aplikacje.

Więcej problemów ukazuje się w trakcie tworzenia strony lub jej prowadzenia, gdy użytkownik spotyka się z wieloma zależnościami w systemie CMS, z którego korzysta. Częstym wyzwaniem bywają również problemy po aktualizacjach lub konieczność jej naprawy, gdy na stronie wystąpił błąd programistyczny.

Uwaga: Posiadasz swoją stronę na naszym hostingu i na Twojej stronie pojawiły się błędy, z którymi nie możesz sobie poradzić? Panelu Klienta daje możliwość przywracania kopii zapasowych (pliki, bazy danych) dostępnych do maksymalnie 7 dni wstecz. Jak przywrócić kopię plików przeczytasz tutaj.

Tego typu błędy mogą posiadać wiele przyczyn, a ich rozwiązanie może skutkować koniecznością konsultacji z programistą lub zatrudnieniem specjalizującej się w tej dziedzinie firmy. Poniżej lista jeszcze innych przykładów:

  • Konflikty między wtyczkami lub motywami, po aktualizacji.
  • Niezgodność wersji PHP lub innych technologii serwera.
  • Błędy w kodzie spowodowane przez niekompatybilne aktualizacje.
  • Spowolnienie działania strony po dodaniu nowych funkcji.
  • Problemy z bezpieczeństwem i podatnościami na ataki.
  • Trudności w optymalizacji strony pod kątem wydajności i SEO.

Uwaga!: o ile napotkałeś na swojej stronie problemy związane z działaniem usługi hostingu, to możesz uzyskać szybką pomoc. Skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta. Możesz wysłać wiadomość na kontakt@zenbox.pl lub utworzyć odpowiednie zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy

Czy każdy potrzebuje systemu zarządzania treścią?

Oczywiście, iż nie. Przed budową strony internetowej warto usiąść i zaplanować co dokładnie planujemy aby było widoczne na naszej stronie. Jakie treści chcemy na niej umieścić i jakie funkcje ma pełnić nasza strona: Ewolucja strony, czyli jak zaplanować jej rozwój.

Dodatkowo warto mieć na uwadze, czy chcemy dbać o naszą stronę i pilnować jej poprawnego funkcjonowania na serwerze. o ile potrzebna jest prosta strona bez konieczności poświęcania jej czasu. Albo choćby blog, na którego dodawane będą treści w długich odstępach czasu. Możesz wtedy rozważyć sposób tworzenia strony opisany w tym artykule, jako strony statycznej.

Poznaj inne rozwiązanie

Skupmy się teraz na tym, jak w prosty sposób można stworzyć stronę internetową bez konieczności korzystania z bardziej skomplikowanych systemów CMS. Spośród wielu dostępnych programów dla tego artykułu wybrany został program Publii. Głównie dlatego, iż wyróżnia się intuicyjnym interfejsem użytkownika oraz prostotą obsługi. Jego instalacja jest prosta, a stworzenie strony i wgranie na serwer pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Co ważne, program jest w pełni darmowy. Tego rodzaju programów jest już wiele i zawsze można sprawdzić na Alternativeto.net jakie są w tej chwili dostępne alternatywne odpowiedniki.

Główne zalety Publii

Brak potrzeby aktualizacji – Publii generuje statyczne strony, czyli po opublikowaniu strony nie musimy martwić się o pilnowanie aktualizacji oprogramowania, na której funkcjonuje, jak to jest w przypadku systemów zarządzania treścią (CMS). Nie ma więc konieczności dbania o to czy wersja PHP jest przez cały czas aktualna, oprogramowanie lub powiązane wtyczki zainstalowane na stronie. Nie będzie ona również miała podpiętej bazy danych, która też może po pewnym czasie wymagać aktualizacji.

Większe bezpieczeństwo – powyższa zaleta znacząco zmniejsza w ten sposób ryzyko związane z potencjalnymi lukami. Pula możliwych ataków na stronę ograniczona zostaje do minimum, ponieważ strona nie jest już stroną dynamiczną opartą na interpretowanym języku PHP oraz bazie danych SQL.

Łatwość obsługi – Interfejs Publii jest intuicyjny i prosty w obsłudze. Podobnie jest również z innymi programami tego typu. Można stworzyć stronę, dodając teksty, obrazy w prosty sposób, bez konieczności nauki języka programowania. Program generuje cały skrypt strony automatycznie. Opracowanie strony w tym programie można porównać do opracowania dokumentu w Wordzie lub stworzenia prezentacji w PowerPoint.

Tworzenie prostej strony wizytówki z Publii – krok po kroku

Aby zilustrować, jak stworzyć prostą stronę wizytówkę, posłużymy się przykładem zawodu hydraulika. Chcemy dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i potrzebujemy nie skomplikowanej strony internetowej. Poniższy przewodnik krok po kroku pokaże, jak łatwo zbudować taką stronę – od instalacji programu Publii, aż po publikację na własnym hostingu. Te same kroki można zastosować do zupełnie innej tematyki w celu stworzenia prostych stron internetowych. Poradnik ten nie przedstawia wszystkich możliwości programu, dlatego aby w pełni poznać jego możliwości konieczne jest zapoznanie się z dokumentacją Publii.

Informacja: Zawsze przed rozpoczęciem budowy strony www można również spotkać się z problemem dotyczącym braku pomysłu na jej układ. jeżeli aktualnie masz taki problem, to zachęcamy do zapoznania się z profesjonalnymi artykułami naszej Mniszki Aleksandry, np. Czym jest UI design? lub Psychologia w projektowaniu UI

Pobierz i zainstaluj

Zaczynamy od pobrania najnowszej wersji programu Publii na ich głównej stronie: Pobierz aplikację. Artykuł wykorzystuje wersję 0.46.1, więc wraz z rozwojem programu może on się różnić od tej wersji oraz instrukcji. Po wykonaniu instalacji program automatycznie się nam uruchomi.

Tworzenie projektu i stron

Początkowo pokazany zostanie formularz tworzonego projektu, więc uzupełniamy wybrane pola.

Formularza tworzonego projektu w Publii.

Tworząc projekt zostaniemy przeniesieni już na stronę z możliwością dodania pierwszego wpisu. Pominiemy tą zakładkę, ponieważ nasz projekt opiera się na stronach i nie będziemy prowadzić na nim bloga. Warto jednak zaznaczyć, iż program daje taką możliwość. Rozpoczynamy więc od przejścia do zakładki Strony i wybrania opcji Edytor WYSIWYG (ang. what you see is what you get). Jest możliwość wybrania innej opcji edytora w zależności od własnych preferencji. Ale w tym poradniku chcemy jak najszybciej stworzyć prostą stronę. Tworzymy więc stronę główną.

Edytor strony WYSIWYG w programie Publii.

Powyższy zrzut ekranu przedstawia edytor, w którym budujemy naszą stronę podobnie jak w prostym edytorze dokumentów, np. Word, co zostało wspomniane już wcześniej w tym artykule. Po dodaniu wszystkich elementów jakie chcemy umieścić na stronie głównej wystarczy zapisać stronę klikając przycisk w prawym górnym rogu Zapisz i zamknij. W ten sposób przygotowujemy każdą z zaplanowanych stron.

Lista stron stworzonych do projektu witryny w programie Publii.

Tworzenie menu głównego

Stworzyliśmy już wszystkie strony, więc pora na dodanie głównego menu. Przechodzimy więc do zakładki Menu i naciskamy przycisk Dodaj nowe menu. Nadana została nazwa 'MainMenu’, ponieważ będzie to menu główne strony.

Widok pozycji dodanego menu głównego w programie Publii.

Teraz pozostało dodać poszczególne przyciski odnoszące się do utworzonych wcześniej stron. Wybierając odpowiednie opcje i dodając wyświetlaną nazwę dla wszystkich z przycisków. Na koniec koniecznie jest wybranie pozycji przez kliknięcie Nieprzypisane. Można teraz ustalić, iż menu ma mieć pozycję Main menu. W taki sposób utworzyliśmy menu główne.

Wybór pozycji utworzonego menu.

Dostosuj szablon i ustawienia strony

Zanim wygenerujemy stronę konieczne pozostało przejście przez dwie zakładki. Pierwsza to Motyw, gdzie mamy możliwość edycji ustawień, np. sekcji Hero na stronie głównej. Nasz przykład nie potrzebuje tego elementu, dlatego usunięta została jego treść w ustawieniach, aby był pusty. Zapisujemy zmiany klikając Zapisz i renderuj. Teraz program wygeneruje naszą stronę. Ale pozostaje jeszcze przejście do zakładki Ustawienia strony, aby wybrać język oraz stronę główną, czyli opcja Pierwsza strona na liście. Podobnie jak w wcześniej musimy zapisać i wyrenderować klikając na samym dole przycisk Zapisz i renderuj.

Ustawienia strony i wybranie opcji Pierwszej strony.

Publikacja strony

Możemy wykonać ostatni krok, czyli publikację. Jednak warto sprawdzić nasze zmiany przed wgraniem wybierając w dolnym lewym rogu przycisk Wygeneruj pliki podglądu, a następnie Zobacz swoje zmiany. jeżeli nasz projekt nie spełnił oczekiwań to przez cały czas warto go dopracować przechodząc do Ustawień strony lub Motywy. Ale gdy strona została ukończona możemy ją ostatecznie udostępnić, czyli wgrać na serwer FTP, aby zaczęła funkcjonować pod wykupioną wcześniej domeną.

Informacja: Nie masz jeszcze swojej własnej domeny? Zapoznaj się z naszym artykułem jak wybrać dla siebie odpowiednią nazwę domeny: Stoisz przed wyborem domeny internetowej? Wykorzystaj te 5 wskazówek, które przygotowaliśmy.

Wybieramy Skonfiguruj serwer, jak na poniższym zrzucie ekranu, a następnie opcję FTP.

Konfiguracja serwera FTP w celu publikacji przygotowanej strony.

Dla tego poradnika zostało utworzone oddzielne konto FTP z ścieżką dostępu, która prowadzi do głównego katalogu naszej strony www, czyli public_html. Tutaj powinny zostać wgrane pliki, aby strona załadowała się poprawnie.

Informacja: Szczegółową instrukcję jak stworzyć dodatkowe konto FTP na usłudze hostingu Zenbox znajdziesz w tym poradniku: Jak utworzyć konto FTP?

Jeżeli wykorzystamy do ustawień nasze główne konto, to konieczne jest wtedy uzupełnienie pola Ścieżka zdalna, np. /domains/domena.pl/public_html/ . Poniżej przedstawiony jest przykład uzupełnionych ustawień FTP. Zapisujemy ustawienia i możemy przetestować nasze połączenie klikając Testuj połączenie.

Przykład ustawień FTP w programie Publii.

Pozostaje już tylko, aby program Publii przerzucił naszą stronę na serwer. Klikamy więc przycisk w dolnym lewym rogu Synchronizuj. Warto zaznaczyć, iż po każdych zmianach w stronie na komputerze, gdy wykonamy synchronizacje to na serwer przerzucone zostaną jedynie zmiany. Po kliknięciu przycisku wyświetli nam się proces Synchronizacji, a po zakończeniu możemy od razu odwiedzić naszą stronę pod własną domeną.

Zakończony proces wgrania plików na serwer.
Opublikowana strona funkcjonująca już na serwerze pod domeną.

Podsumowanie

Budowa prostej strony internetowej w tym artykule nie była skomplikowana i zajęło bardzo mało czasu. Dlatego jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą uniknąć złożonych problemów związanych z systemami CMS oraz konieczności późniejszego zarządzania swoją stroną. Program Publii daje jeszcze większe możliwości, które nie zostały opisane w tym przykładzie. Warto się z nim zapoznać i poznać wszystkie jego możliwości. Dzięki prostocie obsługi i braku potrzeby zaawansowanej wiedzy technicznej, może on spełnić wszystkie potrzeby.

Podsumowując warto zaznaczyć jeszcze zalety i wady w porównaniu przykładowym systemem CMS, np. WordPress.

Zalety WordPress:

  • Ogromne możliwości rozbudowy, dzięki tysiącom dostępnych wtyczek.
  • Duża społeczność użytkowników, np. fora i wsparcie techniczne.
  • Elastyczność w tworzeniu prostych oraz bardzo złożonych stron.

Wady WordPress:

  • Konieczność ciągłych aktualizacji i dbania o bezpieczeństwo.
  • Możliwość wystąpienia problemów z kompatybilnością WordPressa, wtyczek, szablonu i ustawień serwera.
  • Wymaga znacznie większej wiedzy technicznej.

Zalety Publii:

  • Prosty i idealny program dla osób bez doświadczenia technicznego.
  • Brak potrzeby aktualizacji i większe bezpieczeństwo dzięki statycznym stronom.
  • Szybkość działania opublikowanej strony i łatwość jej publikacji.

Wady Publi:

  • Ograniczona możliwości rozbudowy w porównaniu z systemami CMS.
  • Mniejsza liczba dostępnych rozszerzeń i dodatków.

Możliwe, iż z czasem – zależnie od potrzeb – strona będzie wymagać skorzystania z zaawansowanego systemu CMS. Przejście nie jest wtedy problemem. Utworzona przez program Publii strona będzie szablonem (wzorcem) dla tej, którą chcemy utworzyć. Jednak jeżeli w tej chwili systemy CMS wydają Ci się zbyt skomplikowane wypróbuj Publii. Jest to doskonała alternatywa.

Idź do oryginalnego materiału