Ostatnia aktualizacja 21 kwietnia, 2023
Work-life balance. Czym jest równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym? Czy wiesz jak zarządzać swoim czasem aby zachować zdrowy balans? Work-life balance pozwala na uzyskanie więcej czasu wolnego.
Work-life balance to dążenie do stanu równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. To stan połączenia dwóch aktywności, by żadna nie dominowała nad drugą.
Dyrektywa work- life balance
To inicjatywa Unii Europejskiej, która za cel postawiała poprawę równowagi pracowników między życiem prywatnym a zawodowym. W czerwcu 2019 roku Parlament Europejski przyjął dyrektywę i miała ona zostać wdrożona do sierpnia 2022 roku przez państwa członkowskie.
Celem jest poprawa jakości życia pracowników, wzrost ich zadowolenia z pracy oraz znacznie wyższa efektywność pracy. Dodatkowo wpływa pozytywnie na gospodarkę oraz zwiększa liczbę kobiet na rynku pracy.
Zobacz – Kobiety w IT 2022 – najnowszy raport od No Fluff Jobs
Zgodnie z dyrektywą pracodawcy powinni zapewnić pracownikom pracę zdalną oraz wdrożyć działania, które będą zapobiegać nadmiernemu obciążeniu pracą.
Najważniejsze priorytety dyrektywy to:
- Lepszy dostęp pracowników do opieki nad dziećmi, osobami starszymi i niepełnosprawnymi.
- Pracownik ma gwarancję elastycznego czasu pracy i urlopu.
- Prawo do bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy.
- Wzmocnienie udziału kobiet w rynku pracy i popularyzowanie równości płci.
Work-life balance po polsku
Work-life balance po polsku to nic innego jak zachowanie równowagi, tj. balansu pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Ta koncepcja zakłada skuteczne łączenie przez pracownika życia prywatnego, czasu spędzonego z rodziną i innymi zainteresowaniami oraz hobby z pracą zawodową.
Ważne jest to, aby pracodawca zapewnił swoim pracownikom czas na odpoczynek i relaks,. Pozwoli to zapobiec wypaleniu zawodowemu oraz po prostu poprawia jakość życia.
Wiele firm, aby zadbać o dobry work-life balans u swoich pracowników, decyduje się na wprowadzenie:
- elastycznych godzin pracy
- pracę zdalną
- wielu udogodnień, np. żłobków, siłowni w biurze czy możliwość konsultacji psychologicznej
Jak zachować work-life balance?
Oprócz znalezienia odpowiedniego miejsca pracy, które takie udogodnienia wprowadza możesz również sam zadbać o równowagę wprowadzając kilka z poniższych sposobów:
- Zaplanuj swój czas – przed rozpoczęciem pracy warto spisać rzeczy, które danego dnia musisz zrealizować. Możesz to zrobić dzień wcześniej, albo rano zanim usiądziesz do swoich tasków. Super w tym pomaga kalendarz lub też notatnik.
- Ustal plan całego dnia – nie tylko czas w pracy, ale dodatkowo uwzględnij w nim odpoczynek i relaks oraz czas spędzony z rodziną i przyjaciółmi.
- Wyloguj się z pracy – wyłącz telefon i komputer służbowy. Ułatwi Ci to nie zaglądanie na skrzynkę mailową.
- Wykorzystuj swój urlop – potrzebujesz odpoczynku, aby zregenerować siły i dbać o swoje samopoczucie.
- Dbaj o ruch i zdrowe odżywianie – pozytywnie wpływają na wydajność w pracy
- Rozwijaj swoje pasje – pozwala to oczyścić głowę, jak również odprężenie po pracy.
Musisz pamiętać, iż na każdego zadziała inny sposób na zachowanie work-life balance. Znajdź sposób, który działa dla ciebie i wprowadź go do swojego życia.
Zarządzanie czasem – jak efektywnie zarządzać swoim czasem, aby realizować wyznaczone sobie cele i zadania.
Poniżej wypisaliśmy kilka wskazówek, którymi warto się kierować:
- Zaplanuj – rozpisz działania i zadania, które musisz wykonać na dzień, czy cały tydzień. Wyznacz priorytety i zacznij od najważniejszych zadań.
- Określ konkretny czas – zastanów się ile dana czynność powinna zająć ci czasu i pod to ustal sobie plan działania.
Pro tip: Weź pod uwagę, iż przeglądanie Social Mediów też zabiera ci czas. jeżeli wiesz, iż często sięgasz po telefon, czas na odpoczynek i ,,scrollowanie” również zaplanuj. Będzie Ci zdecydowanie łatwiej kontrolować ile czasu temu poświęcasz, a z drugiej strony nie będziesz musiał sobie tego odmawiać, bo już z góry zaplanujesz na to przestrzeń.
- Fokus – skoncentruj się na jednym zadaniu naraz.
- Wyeliminuj rozpraszacze – wycisz telefon, przełącz go na tryb ,, skupienie” czy ,,nie przeszkadzać”, wycisz wszelkie chaty i powiadomienia mailowe.
- Deleguj – jeżeli masz możliwość, poproś innych o wykonanie niektórych zadań
- Idź na przerwę – z góry zaplanuj przerwę i skorzystaj z niej. Regularne przerwy zdecydowanie poprawiają efektywność pracy.
- Znajdź motywację – zastanów co motywuje Cię do wykonywania pracy i zadań. Skup się na tym, a poprawisz swoją produktywność.
Lepsze zarządzanie czasem zapewni work-life balance. jeżeli zaplanujesz swój czas pracy jak i relaks, będziesz bardziej produktywny, zapobiegniesz wypaleniu zawodowemu, zachowasz równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym
Sprawdź również:
- Praca po godzinach – czy można odmówić pracodawcy?
- Prywatna opieka medyczna
- Brak pracowników w firmach. 3 na 4 zespoły IT mają problem
- Słuchawki bluetooth z redukcją hałasu
- To jest NSFW, czyli co to znaczy i kiedy stosować